Synnytyksen käynnistäminen

mammikammi

Näppärä viestien naputtelija
Huhtikuiset 2021
Hei

Onkos muilla huhtikuisilla ollut puhetta synnytyksen käynnistämisestä? Itsellä on radi ja sanoivat, ettei päästetä yliaikaiseksi, ja käynnistetään myös jos vauva alkaa kasvaa liikaa. Nyt perjantaina on taas ultra ja nähdään onko kasvua tullut liikaa, kahdella edellisellä ultrakerralla koko ollut ihan normaali. Viime viikolla neuvolassa sf-mitta oli ihan ylärajalla, mutta se varmaan johtuu siitä, että lapsivettä on runsaasti.

Itseä vähän kammottaa se, että pitäisi synnytys käynnistää. Siihen vissiin liittyy enemmän riskejä ja esim. sektioon joutuu aika usein, kun käynnistys ei jostain syystä onnistukaan tms. Nyt on jo 37+1 ja odotan vaan kuumeisesti, että kunpa se syntyisi jo itsestään niin ei tarvitsisi käynnistellä.
 
Mulla käynnistys/sektio 28.4. Syynä mun huono vointi ja kivut.
Esikoinen käynnistettiin aikoinaan ja ihan hyvin meni kaikki. Ei tarvittu sektiota, mutta toki kokonaisuudessaan prosessi kesti suht pitkään.
 
Miulla olisi ollut käynnistys 40+5, mutta äitipolikäynnillä (juurikin radin takia) 39+5 lääkäri pyöräytteli kalvoja ja se kyllä sai synnytyksen kännistymään. Se oli kyllä hyvä vaikka epämiellyttävää olikin, mutta en ois jaksanut enää päivääkään.. :rolleyes::grin
 
Mulla esikoinen käynnistettiin 39+4 synnytyspelon, verenpaineiden ja pitkän matkan vuoksi. Lähtötilanne oli hyvä ja lääkkeet tehosivat hyvin. Kivulta ei vältytty, mutta hyvin onnistui käynnistys ja synnytys kokonaisuutena. Vauva syntyi 40+0.

Tässä raskaudessa päädyttiin käynnistämään 34+6 nopeasti etenevän raskausmyrkytyksen takia. Lopulta kalvojen pyörittely sai kovia supistuksia aikaan ja vedetkin meni. Vauva syntyi 35+1. Itse käynnistys ja synnytys olivat täysin toivotunlaisia, mutta kohtu ei supistunut kunnolla jälkeisten jälkeen ja menetin verta 1300ml. Vuoto saatiin kuitenkin lopulta loppumaan eikä kaavintaa tarvittu.

Tämä toinen käynnistys kesti vähemmän aikaa. Itse synnytykset kestivät kutakuinkin yhtä pitkään eli eivät pitkään.
 
Takaisin
Top