Synnytyksen käynnistäminen kotikonstein

RuutuSydän

Kommentoinnin ninja
En äkkiseltään löytänyt tästä ainakaan kovin tuoretta aihetta, joten aattelin laittaa keskustelun pystyyn ja vinkit jakoon :D

Samalla tavalla kuin raskautumiseen on olemassa vaikka ja mitä greippimehuvinkkejä niin mitä vinkkejä tiedätte/olette kokeilleet synnytyksen käynnistämiseen/supistusten aikaansaamiseen kotikonstein?
 
Akupisteiden painelu (http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html) ja nännien hierominen sai mulla aikaan supistuksia, tiiä sitten auttoiko varsinaiseen synnytyksen käynnistymiseen. Myös rentoutus, hieronta, hyvä ruoka, seksi jne jne jne, kaikki mikä saa kropan omat oksitosiinit virtaamaan auttaa. Nii joo, ja luovuttaminen :hilarious: Viimeisimmässä raskaudessa unohdin kaikki kotikonstit ja muut ja meuhkasin vauvalle ettei tarvi sitten ollenkaan syntyä, nih! kun viikkoja oli kasassa 40+1. Tunti myöhemmin meni vedet ja siitä alle tunnin päästä olin jo vauva sylissä :nailbiting::joyful:
 
Aattelen, että ei synnytystä voi käynnistää itse. Jos voisi niin tuskin raskaudet menisi yli LA:n kovinkaan monella.

Jos keho on jo valmis synnyttämään ja vauva on valmis syntymään niin supistuksia voi yrittää voimistaa. Kaikki mikä saa oksitosiinin virtaamaan eli hyvää oloa aikaiseksi, koska oksitosiini on olennainen hormoni synnytyksen etenemisessä. Seksi, nännistimulaatio, mielikuvaharjoittelu, sauna, kylpy, hieronta, tanssi, rauhallinen kävely tms. Mitä rennompi osaa olla sitä paremmin keho hyödyntää hyviä hormoneja (stressihormonit taas estää niitä toimimasta). Akupisteet myös, kuten yllä on mainittu! Joko itse paineltuna tai vyöhyketerapeutin toimesta. Vyöhyketerapeuteilla onkin synnytykseen valmistelevia hoitoja, jotka voi myötävaikuttaa äidin rentoutumiseen ja synnytyksen käynnistymiseen.

Taateleiden syömisestä on tutkittua tietoa, että ne voi tehostaa kohdun toimintaa. Niitä pitäisi syödä 6kpl/päivä 36+0 alkaen, jotta saadaan toivottu hyöty. Kokeilin, ei toiminut. :D (mutta jälkisupistuksilta vältyin niiden ansiosta!!)

Vadelmanlehtitee vahvistaa kohtua toimimaan paremmin myös, mutta se ei mitenkään käynnistä synnytystä.

Vauvan ulos "savustaminen" on oman kokemukseni mukaan turhaa. Stressaantuu vaan ja saa kehon lukkoon mikä taas hidastaa synnytyksen etenemistä. En siis suosittelisi siivoamaan ja siirtelemään huonekaluja, rehkimään tai tekemään pitkiä kävelylenkkejä siinä toivossa, että synnytys käynnistyisi.
Mieluummin sohvalle pitkälleen, suklaalevy viereen ja hyvä leffa tai musiikkia pyörimään, onnellisia ajatuksia ja olo rennoksi. :happy:
 
Muokattu viimeksi:
Mä en tietoisesti kokeillut mitään keinoja (ehkä osittain siksi, että jokainen lapsi syntyi ennen laskettua aikaa), mutta voisin kuvitella, että 5 kilometrin kävely taapero kantoliinassa ja riehuminen järvessä lasten kanssa saattoi edesauttaa sitä, että kuopuksen synnytys käynnistyi pari tuntia myöhemmin. :D
 
Välttämättä synnytystä ei voi käynnistää, mutta jos synnytys on jo itsestään käynnistymässä niin uskon että sitä voi koti konstein nopeuttaa. Minulla ensimmäisessä raskaudessa (7-vuotta sitten) oli yhtenä päivänä ihan erilainen olo kuin aiempina päivinä jotenkin ihan erityisen tukala olo, mittasin verenpaineen ja sekin oli koholla (ymmärtääkseni se voi olla merkki lähenevästä synnytyksestä). Koko päivänä ei kuitenkaan tullut supistuksia. Olin kuullut että siemennesteessä on jotain joka voi kiihdyttää supistuksia, niimpä ehdotin miehelle että kokeillaanko ja niin kokeiltiin. Yhdynnän jälkeen jäin vielä hetkeksi sänkyyn makaamaan jotta siemenneste saa vaikuttaa. Sitten lähdin suihkuun, sanoin vielä miehelle että tuskin tästä mitään apua oli, mutta tulipahan kokeiltua. Suihkussa iski ensimmäinen supistus ja sitten niitä alkoi tulla voimakkaina 4min välein. Mies luuli että vitsailee/esitän kun tulin pois suihkusta, tajusi onneksi pian että olin tosissani. Lähdettiin heti laitokselle ja 4h päästä oli vauva sylissä.
 
Neuvolassa th oikeesti vinkkas tokavikalla käynnillä, et ne perinteiset kolme ässää käyttöön, lenkkeilyä ja nännien stimulaatiota. No meillä ei ollu saunaa, mut kesän kuumin viikko kyllä oli. Lenkille en vaivaantunut koiran pissatuslenkkejä pidemmälle, koska jalkaan siinä vaiheessa mahtui enää yhdet kengät ja nekin hiersi. Ei vaikutusta. Ei myöskään brittien suosimalla "savustus keinolla" eli tulisella ruualla. Vadelmanlehtiteetä tuli viimeiset viikot juotua kyllä, lähinnä kai maun takia ja eihän se nyt haitaksikaan ole. Testaamatta jäi nää eksoottisemmat eli ananas ja papaija.

Ihmettä ei tapahtunut edes lääkärin astetta tehokkaammalla romplaamisella 40+0. Tyttö syntyi sponttaanisti 41+2...
 
En yrittänyt mitään kotikonsteja. Vauva syntyi vähän ennen laskettua aikaa eikä olo ollut viimeisinä päivinä niin tukala että olisi pitänyt saada vauva ulos hetimmiten. Mutta veikkaisin että seksissä ja saunassa ainakin voi rentoutuminen ja hyvän olon hormonit auttaa jos jokin on auttaakseen.
 
Esikoisesta yritettiin kaikki perinteiset keinot + ravasin rappusia 5 kerrokseen edestakaisin, silitin varmasti koko vaatekaapin sisällön moneen kertaan ja se aiheutti kyllä supistuksia mutta heti kun silittäminen loppui siihen jäi supistuksetkin.
Lopulta syntyi 41+6 muutamaa tuntia ennen sovittua käynnistys aikaa.
 
Ei mitenkään tietoisesti yritetty synnytystä käynnistää, mutta myöhemmin tajusin että kolme ässää täyttyi perjantai iltana ja vedet meni lauantai aamulla 38+2 :rolleyes:
 
Kaikenlaista yritin epätoivoisesti. Akupunktiossa kävin, paineltiin akupisteitä oikein urakalla, taateli-raakapatukoita söin nälkääni, käytiin pitkillä lenkeillä vaikka liitoskivut tekivät joka askeleesta tuskaa ja illalla en päässyt enää ylös, vadelmanlehtiteetä join jne jne.. Liian kauan saunominen ja maidon ennenaikainen pumppaaminen sitten sen synnytyksen käynnisti; ja sai myös istukan irtoamaan ennenaikaisesti.

Kultainen vinkki on sama kuin yllä, että koita rentoutua ja pitää itseäsi hyvänä. Käy rentouttavissa hieronnoissa, käske isännän/emännän hieroa jalkapohjia iltaisin (miksikäs ei siinä samalla toki vois vähän painella akupisteitä), syö just sellaista ruokaa kuin tekee mieli ja mikä saa mielihyvähormoneja valloilleen.. Niin vaikeaa kuin se onkin kun olo on jo niin malttamaton ja tukala, niin pyri nauttimaan olosta viimeiset hetket ja rentoudu oikein urakalla. Yleensähän synnytys käynnistyy yöllä juuri sen takia, koska keho ja mieli on rennoimmillaan silloin.

Ai joo, ja harrastakaa seksiä, paljon! Orgasmit voi saada kropan melkoisen rennoksi :grin
 
Tuli kokeiltua kaikkea saunasta ananaksen :joyful: lähinnä ihan ajankuluksi, ajattelin, että jos toimii, niin hyvä vaan. Loppujen lopuksi vedet meni, kun oltiin menossa sairaalaan käynnistykseen, joten ajoitus oli ainakin kohdallaan!
 
Aattelen, että ei synnytystä voi käynnistää itse. Jos voisi niin tuskin raskaudet menisi yli LA:n kovinkaan monella.

Jos keho on jo valmis synnyttämään ja vauva on valmis syntymään niin supistuksia voi yrittää voimistaa. Kaikki mikä saa oksitosiinin virtaamaan eli hyvää oloa aikaiseksi, koska oksitosiini on olennainen hormoni synnytyksen etenemisessä. Seksi, nännistimulaatio, mielikuvaharjoittelu, sauna, kylpy, hieronta, tanssi, rauhallinen kävely tms. Mitä rennompi osaa olla sitä paremmin keho hyödyntää hyviä hormoneja (stressihormonit taas estää niitä toimimasta). Akupisteet myös, kuten yllä on mainittu! Joko itse paineltuna tai vyöhyketerapeutin toimesta. Vyöhyketerapeuteilla onkin synnytykseen valmistelevia hoitoja, jotka voi myötävaikuttaa äidin rentoutumiseen ja synnytyksen käynnistymiseen.

Taateleiden syömisestä on tutkittua tietoa, että ne voi tehostaa kohdun toimintaa. Niitä pitäisi syödä 6kpl/päivä 36+0 alkaen, jotta saadaan toivottu hyöty. Kokeilin, ei toiminut. :D (mutta jälkisupistuksilta vältyin niiden ansiosta!!)

Vadelmanlehtitee vahvistaa kohtua toimimaan paremmin myös, mutta se ei mitenkään käynnistä synnytystä.

Vauvan ulos "savustaminen" on oman kokemukseni mukaan turhaa. Stressaantuu vaan ja saa kehon lukkoon mikä taas hidastaa synnytyksen etenemistä. En siis suosittelisi siivoamaan ja siirtelemään huonekaluja, rehkimään tai tekemään pitkiä kävelylenkkejä siinä toivossa, että synnytys käynnistyisi.
Mieluummin sohvalle pitkälleen, suklaalevy viereen ja hyvä leffa tai musiikkia pyörimään, onnellisia ajatuksia ja olo rennoksi. :happy:

Pakko kysyy tuosta taatelihommasta. Mistä tiedät, että juuri ne auttoi ettei tullut jälkisupistuksia? Mä en oo koskaan syöny taateleita ja mul ei oo tullu jälkisupistuksia myöskään, 4 synnytystä takana. :bored:
 
Enhän mä varmaksi tiedäkään, mutta veikkaan. Koska ne paheni vaan kolmannen synnytyksen jälkeen, nyt niitä ei juuri ollut edes. Ja taateleista on tutkittua tietoa, että vaikuttavat kohdun palautumiseen.
 
Nyt jälkikäteen voi muistella, että omaa synnytyksen käynnistymistä (limatulppa irtosi ja vedet meni heti perään) edelsi kas kummaa edellisen illan pitkä ja rento saunahetki, liekkö ollut vaikutusta vai ei :D
 
Eipä tarvinnu konsteja kun synnytys käynnistys ennen laskettua aikaa ja tyttö syntyi 38+3. Olin varma että yliaikaseksi menee, täytyy käynnistää ja kestää ikuisuuden. Mutta meni päin vastoin, ehkä se stressittömyyskin auttoi kun en miettinyt synnytystä juurikaan.
 
Takaisin
Top