Synnytyksen käynnistäminen, istukan käsin irrotus?

Käynnistyikö vai käynnistettiinkö synnytys ja syntyikö istukka?

  • Synnytys käynnistettiin, istukka käsin irrotettiin

    Äänet: 0 0.0%
  • Synnytys käynnistettiin, istukka syntyi itsestään

    Äänet: 6 33.3%
  • Sponttaani synnytys, istukka käsin irrotettiin

    Äänet: 1 5.6%
  • Sponttaani synnytys, istukka syntyi itsestään

    Äänet: 11 61.1%

  • Kaikki äänestäjät
    18

Pepepe

Oman äänensä löytänyt
Mulla on haaveissa esikoisen menetyksen vuoksi, että synnytys käynnistettäisiin heti, kun siihen on mahdollisuus. Edellisessä synnytyksessä istukka ei kuitenkaan irronnut ja käsin irrotuksessa menetin tosi paljon verta.

Voiko olla, että ns. epäkypsät viikot (rv34), olivat syynä istukan irtoamattomuuteen?
Miten yleistä on, ettei istukka irtoa täysiaikaisilla viikoilla (rv38)?
Te joilla synnytys on käynnistetty, onko kaikki sujunut hyvin?
Voiko olla että kroppa tajuaa "luopua" istukasta paremmin, jos synnytys käynnistyy luonnolisesti itsestään?
 
Pahoittelut menetyksestä :sad001

Mulla 3x spontaanit synnytykset rv 38-40 välillä ja istukka syntynyt 5 min sisään itsestään heti perään.
 
Mulla on haaveissa esikoisen menetyksen vuoksi, että synnytys käynnistettäisiin heti, kun siihen on mahdollisuus. Edellisessä synnytyksessä istukka ei kuitenkaan irronnut ja käsin irrotuksessa menetin tosi paljon verta.

Voiko olla, että ns. epäkypsät viikot (rv34), olivat syynä istukan irtoamattomuuteen?
Miten yleistä on, ettei istukka irtoa täysiaikaisilla viikoilla (rv38)?
Te joilla synnytys on käynnistetty, onko kaikki sujunut hyvin?
Voiko olla että kroppa tajuaa "luopua" istukasta paremmin, jos synnytys käynnistyy luonnolisesti itsestään?
Pikagooglauksella löytyi tällainen:
Syynä istukan normaaliin irtoamattomuuteen ovat supistusheikkous, poikkeavamallinen kohtu, istukan kiinnittymishäiriö, aikaisemmat infektiot sekä istukan kasvaminen kiinni kohdun lihaksen sisään.
Onko sinulla tietoa siitä, miksi esikoinen syntyi aikaisilla viikoilla?
 
Pikagooglauksella löytyi tällainen:

Onko sinulla tietoa siitä, miksi esikoinen syntyi aikaisilla viikoilla?

Okei, eli aikaiset viikot ei ainakaan tuon mukaan pitäisi olla syynä.

Esikoisen synnytys käynnistettiin. Oli siis tässä vaiheessa jo todettu kuolleeksi kohtuun. Syytä kuolemaan ei koskaan löytynyt.
 
Esikoisen synnytys käynnistettiin. Oli siis tässä vaiheessa jo todettu kuolleeksi kohtuun. Syytä kuolemaan ei koskaan löytynyt.
Minulle tuli mieleen, että olisiko sitten tuo kohtukuolema voinut johtua samasta syystä kuin istukan irtoamattomuuskin? En ole lääkäri tai muutenkaan alalla, joten ihan hakuammuntaa minulta, mutta olisiko tuossa istukan irrotustoimenpiteessä huomattu, jos syy kuolemaan olisi ollut vaikka tuo istukan kiinnittymishäiriö?
 
Minulle tuli mieleen, että olisiko sitten tuo kohtukuolema voinut johtua samasta syystä kuin istukan irtoamattomuuskin? En ole lääkäri tai muutenkaan alalla, joten ihan hakuammuntaa minulta, mutta olisiko tuossa istukan irrotustoimenpiteessä huomattu, jos syy kuolemaan olisi ollut vaikka tuo istukan kiinnittymishäiriö?

Uskoisin, että se olisi tullut ilmi viimeistään patologin tutkimuksissa. Niistä ei näkynyt, että istukassa olisi ollut mitään häikkää.

Täytyy kysellä seuraavalla lääkäri käynnillä kyllä enemmän tuosta kiinnitymishäiriöistä. Se ilmeisesti olisi ainakin mahdollista todeta jo nyt ultrassa ennen synnytystä.
 
3x käynnistetty synnytys ja (1. Rv 40+3, 2. Rv 40+0 ja 3. Rv 38+3) kaikissa istukka syntynyt n.15 minuutin päästä vauvan ulostulon jälkeen
 
3x käynnistetty synnytys ja (1. Rv 40+3, 2. Rv 40+0 ja 3. Rv 38+3) kaikissa istukka syntynyt n.15 minuutin päästä vauvan ulostulon jälkeen

Jos saa kysyä, niin kauan meni käynnistämisestä, että vauvat oli sylissä? Sujuiko kaikki hyvin? :)
 
Jos saa kysyä, niin kauan meni käynnistämisestä, että vauvat oli sylissä? Sujuiko kaikki hyvin? :)

1. 12.5h, poika 4390g ja 50cm, piti tehdä episiotomia mutta muutoin kaikki hyvin, käytössä epiduraali
2. 2h17min, tyttö 3540g ja 50cm, upea synnytys ja käytössä spinaali
3. 2h18min, poika 3490g ja 52cm, käytössä vain ilokaasu
Tytön syntymä oli kaikista rauhallisin koska paikalla vain kätilö ja opiskelija lapsen isän lisäksi. Poikien syntymissä enemmän porukkaa mutta erittäin hyvät muistot. Koen että alut olivat rajuja koska supistukset ovat olleet alusta asti todella kipeitä mutta sitä vartenhan on lääkkeet.
 
1. Käynnistettiin ja istukka syntyi noin 10min sisällä.

2. Käynnistyi itsekseen ja istukkaa jouduttiin käsin irrottamaan. Palanen jäi kohtuun ja jouduin kaavintaan runsaan vuodon takia.
 
Mulla on haaveissa esikoisen menetyksen vuoksi, että synnytys käynnistettäisiin heti, kun siihen on mahdollisuus. Edellisessä synnytyksessä istukka ei kuitenkaan irronnut ja käsin irrotuksessa menetin tosi paljon verta.

Voiko olla, että ns. epäkypsät viikot (rv34), olivat syynä istukan irtoamattomuuteen?
Miten yleistä on, ettei istukka irtoa täysiaikaisilla viikoilla (rv38)?
Te joilla synnytys on käynnistetty, onko kaikki sujunut hyvin?
Voiko olla että kroppa tajuaa "luopua" istukasta paremmin, jos synnytys käynnistyy luonnolisesti itsestään?

Mulla käynnistettiin synnytys rv38 ja istukka tuli ulos nätisti vetämällä kokonaisena. Minulle tuli massiivinen verenvuoto, mutta se liittynee johonkin aivan muuhun, sillä istukka oli kätilön mukaan täydellinen kun syntyi. :)
 
Mulla todennäköisesti käynnistys edessä lähi päivinä aina vaan kohoavien verenpaineiden takia. Käynnistys ja sektio, näitä kahta oon pelännyt synnytyksissä eniten. Takana kaksi spontaania alatiesynnytystä. Nyt jännittää aika paljon tuo mahdollinen käynnistys
 
Mulla todennäköisesti käynnistys edessä lähi päivinä aina vaan kohoavien verenpaineiden takia. Käynnistys ja sektio, näitä kahta oon pelännyt synnytyksissä eniten. Takana kaksi spontaania alatiesynnytystä. Nyt jännittää aika paljon tuo mahdollinen käynnistys

Hyvä, että tuommoinen on huomioitu ja sun vointia seurattu! Tsemppiä hurjasti tulevaan, eiköhän kaikki hyvin mene :Heartred pian saat sen pienen nyytin syliin!

Täällä vasta rv25 ja ensi viikolla olisi eka käynti synnytyspelkopolille. Saas nähdä saadaanko vihreää valoa käynnistykselle vai joudutaanko odottelemaan mahdollista sponttaania synnytystä. Alkaa henkisesti olla jo rankkaa tää odottelu. Tuntuu, että junnataan samoilla raskausviikoilla viikosta toiseen :dead:
 
Hyvä, että tuommoinen on huomioitu ja sun vointia seurattu! Tsemppiä hurjasti tulevaan, eiköhän kaikki hyvin mene :Heartred pian saat sen pienen nyytin syliin!

Täällä vasta rv25 ja ensi viikolla olisi eka käynti synnytyspelkopolille. Saas nähdä saadaanko vihreää valoa käynnistykselle vai joudutaanko odottelemaan mahdollista sponttaania synnytystä. Alkaa henkisesti olla jo rankkaa tää odottelu. Tuntuu, että junnataan samoilla raskausviikoilla viikosta toiseen :dead:

Toivottavasti saat toiveidesi kaltaisen omannäköisen synnytyksen, ja hyvän kokemuksen ♥️

Mulla on huomenna käynti äippäpolilla ja siellä päätetään miten edetään. Ajatus että saan pian vauvan syliin tuntuu kyllä hyvältä. Mietin että otanko varmuuden vuoksi sairaalakassin mukaan. Tosin asun lähellä sairaala, että pian sen käy hakemassakin.
 
Takaisin
Top