mulla on ollut kans ns. pahoja ajatuksia, joskaan niitä ei onneksi päivittäin tule. oon sitä mieltä, että mun elämä on aina ollut vähän vuoristorataa "ylämäki-alamäki-seinä" eli suomeksi, en voi koskaan tuudittautua siihen tunteeseen, että menisi jotenkin hyvin, koska seuraavassa hetkessä jotakin huonoa tapahtuu. varaudun siis aina varmuuden vuoksi kaikkein pahimpaan, ihan niinku se suojelisi mua mahdollisesti tapahtuvalta pahalta.
mun pahin pelko on, että lapsille tapahtuu jotain kamalaa, viimesijainen on, että mulle itselleni. ollaan joskus aiheesta (jos mulle käy jotain) keskusteltu miehen kanssa ja hän sanoi, ettei tiedä, mitä tekisi jos mulle kävisi jotain. oon joskus miettinyt, etten halua, että kukaan toinen nimittäisi itseään lasten äidiksi (ja nyt täytyy katsoa peiliin, koska mähän annan pojan kutsua mua äidiksi enkä tiedä, mitä hänen biologinen äitinsä olisi siitä mieltä). no, ei tästä sen enempää, on pakko aina keskittyä johonkin muuhun ja ajaa kamalat ajatukset pois.
mulla ei ole siis ollut synnytyksen jälkeistä masennusta, ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä. masennuin kyllä pojan ehdittyä asua meillä puoli vuotta ja makasin joka päivä töiden jälkeen sängyssä nukkumassa ja itkemässä, muistaakseni perheneuvoja, jonka luona kävimme pari vuotta sitten miehen kanssa, nimitti sitä ajanjaksoa "ikäänkuin synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi", vaikken mä ketään synnyttänytkään. tuota kesti pari kuukautta, en muista tarkkaan. itkin ja surin sitä, etten täyttänyt odotuksia "äidinkorvikkeena" enkä kyennyt tuntemaan poikaa kohtaan mitään enkä päässyt enää vapaasti liikkumaan, kuten ennen pojan tuloa. hain jossain vaiheessa kokeiluun mielialalääkkeet ja perheneuvolasta mut ohjattiin perheneuvojalle, mutta eipä mulla ollu voimaa/halua hakeutua sinne ja jutella taas jollekulle uudelle ihmiselle mun elämästä aasta alkaen. tuo vaihe meni ohi melko pian mielialalääkkeiden jälkeen ja lopetin ne itse, vaikka työterveyslääkäri, jolta ne siis hain, sanoikin, että niitä voisi syödä pitemmänki aikaa. olo helpotti ja keskustelin miehen kanssa mun tunteista ja hän sanoi, ettei odota multa mitään ylimääräistä, mikä riitti mulle. muiden ihmisten odotuksilla ei ollutkaan yhtäkkiä mitään väliä, joten oloni helpottui.
tytön kohdalla tiesin ainakin osittain, mitä odottaa, joten masennusta ei tullutkaan tai en ole huomannut samoja tuntemuksia. nautin ajasta vauvan kanssa eikä mua ahdista sekään, että hän on niin kiinni minussa. poikakaan ei enää muista sitä aikaa, kun olin masentunut, joten se eikai pilannut hänenkään elämäänsä. oon neuvolassa kertonut omista tunteistani avoimesti, mulla ei ole mitään salattavaa.