Synnytyksen jälkeinen akne (ja sen hoito)

annisla

Näppärä viestien naputtelija
Kesäkuunmammat 2014
Hei! Uskoisin etten ole ainoa tässä tilanteessa ollut, ja olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Eli ongelmaihoon/akneen taipuvaiset, miten teidän iho on reagoinut synnytyksen jälkeen ja mitä olette sen suhteen tehnyt? Onko joku esim. aloittanut yhdistelmäpillerit iho-ongelmiin (tai muuten vaan), ja miten se on vaikuttanut imetykseen? Onko kukaan lopettanut imetyksen iho-ongelmien vuoksi, että voisi aloittaa lääkityksen?

Itsellä siis raskaus paransi akneen taipuvaista ihoa selvästi, ja muutama kuukausi synnytyksen jälkeen iho oli vielä tosi hyvässä kunnossa. Sen jälkeen on pikkuhiljaa alkanut pahenemaan, ja nyt 10kk synnytyksestä mulla on lähes akne. Saan sen pysymään kurissa bp-voiteella niin, että tulehtuneita näppyjä on onneksi vähän, mutta muuten ihon kunto on tosi huono. Raskauden aikainen superhehkeä iho on muisto vaan, ja kun sen muistaa vielä niin hyvin, niin tämä nykyinen ihon kunto ärsyttää tosi paljon ja jotain pitäisi mielestäni tehdä ja pian, mutta imetys tietysti vaikuttaa vaihtoehtoihin.

Tällä hetkellä harkitsen joitakin matalahormonisia ihoon auttavia yhdistelmäpillereitä (merkistä ei vielä tietoa) sitten kun poika on yli vuoden ja kuukautiskierto alkanut, jos lääkäri suostuu niitä määräämään taaperoimetyksen ohella. Haluaisin siis jatkaa imetystä vielä pillereiden aloituksen jälkeen (ehkä n. kahteen vuoteen asti), mutta en ole vielä varma, onko se mahdollista vai pitäisikö keksiä jotain muuta. Ja ihotautilääkärille olen varmaan menossa, mutta ensin haluaisin ottaa selvää vaihtoehdoista.

Eli olisi kiva kuulla muiden kokemuksia iho-ongelmista ja niiden hoidosta raskauden/synnytyksen jälkeen. :)
 
Täällä meni toisin päin, eli raskaus räjäytti päälle uuden teini-iän. Kun palasin takaisin omaan yhdistelmämerkkiini, niin tilanne helpotti heti. Tosin, jäljethän tuostakin jäi, koska kasvojen iho on todella herkkä arpeutumaan. ( itsellä myös tuo coupé rosa )
 
Mulla olisi varmaan saattanut käydä samoin, jos olisin syönyt yhdistelmäpillereitä ennen raskautumista, mutta mä olin lopettanut ne jo useamman vuoden sitä ennen (ja siitä lähtien odottanut, että pillereiden lopetuksesta johtuvat iho-ongelmat katoaisi). Sinänsä kyllä kurja saada akne raskaana, kun hyvin harva aknelääke sopii silloin eikä voi kauheasti tehdä mitään kuin odottaa. :sad001

Kuinka pian synnytyksen jä palasit omaan pillerimerkkiin, Lya? Pystyitkö imettämään samaan aikaan?
 
Muistaakseni vaihdoin takaisin 7kk jälkeen. ( Imetyksen takia määrätyt minipillerit eivät sopineet alkuunkaan )
Meillä siis tyttö oli syntymästä saakka vain osittaisimetyksellä, 4kk eteenpäin pelkällä korvikkeella, kun imetys ei onnistunut, vaikka kuinka yritettiin.
 
Kylläpäs Lya jaksoit kauan imettää, vaikka olikin ongelmia. :) Meillä oli osittaisimetystä ja maito ei riittänyt muutamat ekat viikot ja se oli ihan älyttömän stressaavaa aikaa, en olis jaksanut sitä todellakaan kauaa. Onneksi päästiin siitä yli ja sen jälkeen on ollut tosi helppoa. Ainut vaan on, etten tiedä voisinko aloittaa nyt lähiaikoina yhdistelmäpillerit tähän ihoon vaiko en, koska vielä imetän. Muuten oisin varmaan kanssa jo aloittanut n. 7kk synnytyksestä, mutta nyt täällä vielä kituutellaan ja koitetaan pärjätä tän ihon kanssa.

Tänään just taisin saada pienen arven yhdestä näpystä, joka ei meinaa millään parantua, tosi kiva. :android: Muuten mun iho on kyllä onneksi suht ok, mutta vain sen bp-voiteen ansiosta, ja ilman sitä olis ihan kunnon akne varmaan päällä. Pitäisi varmaan koittaa saada aikaa ihotautilääkärille, joka voisi neuvoa, mitä tehdä.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top