Synnytykseen valmistautuminen

  • Ketjun aloittaja Ensisynnyttäjä88
  • Aloituspäivämäärä
E

Ensisynnyttäjä88

Vieras
Heippa! Odotan esikoistani ja mietityttää synnytykseen valmistautuminen. Olen jostain kuullut tai lukenut että synnytykseen tulee valmistautua, mutta ei selvinnyt miten. Olisiko siis jotain vinkkejä? Miten te ootte valmistautuneet synnytykseen?
 
Tärkeintä lienee oppia rentouttamaan itsensä sekä ehkä myös tutustua erilaisiin synnytysasentoihin ja kivunlievitysmenetelmiin, lääkkeellisiin ja lääkkeettömiin. Synnytyksen kulkua kun ei voi ennustaa mutta auttaa, jos tietää osapuilleen mitä voi odottaa ja minkälaisia ratkaisuja eri tilanteisiin on. Toki kätilöt on siellä auttamassa ja kertomassa, mutta helpottaa ehkä itseä jos on edes pieni käsitys mitä on tarjolla. Ehkä jonkinlaista toivelistaakin voisi väsäillä?

Esikoista odottaessa käytiin miehen kanssa synnytysvalmennuksessa (vauvantailla jos saa mainostaa) ja se oli kyllä hyvä kun mieskin sai vinkkejä miten olla avuksi.

Äitiysjoogat ja muut vastaavat auttavat myös hengityksen ja lihasten hallinnan kanssa.

Jos yksittäisen asian voi sanoa niin muista rentouttaa leuka, se rentouttaa samalla lantionpohjan.
 
Minultakin ääni äitiysjoogalle! :happy:
Rentoutuminen ja oikea hengitys tekniikka on ihan hirmu iso apu synnytyksessä. Näitä varmaan käytäisiin läpi juurikin synnytysvalmennuksessa.
Tai sitten netti on oikeasti pullollaan ohjeita tähän, sekä erilaisia kursseja varmasti löytyy.
Mielikuvaharjoitukset ovat myös todella hyödyllisiä. :)
Minä taisin saada kuunteluunkin neuvolasta jonkun rentoutus cd levyn, mutta mulla oli omat kurssit niin lopulta sitä ei tullutkaan kuunneltua. Ehkä siis neuvolastakin voisi kysellä?

Esikoisen odottajana itse en ainenkaan osannut "toivoa" mitään, toisin kuin kakkosen synnytykseen marssin synnytystoivelistan kanssa, kun oli jonkinlainen kuva jo koko prosessista.
Mutta koen että kun ei ollut hirveästi odotuksia, olin avoimin mielin ja kaikki menikin tosi näppärästi kun antoi vaan mennä.

Tsemppiä tulevaan! :)
 
Normaaliin fysiologiseen synnytykseen tutustuminen. Mitä siis milloinkin tapahtuu ja miksi.

Rentoutuminen. Jos osaat ja pystyt rentoutumaan niin synnytyskin etenee. Siihen myös kaikki kivunlievitykset tähtää. Rentoutumisharjoitukset, hengitys, omasta arjesta tutut omat jutut, ympäristö mieluisaksi, tieto jne mikä Just sulle tuo hyvän olon.

Lukemalla kirjoja ym. Synnytys kertomukset ja videot voi olla jonkun juttu.
Esim.
https://aktiivinensynnytys.fi/tieto...ykseen-muulta/kirjalista-ja-linkkeja-muualle/

Synnytysvalmennus. On ehdottomasti sen arvoista maksaa! Jos ei omalla tai lähipaikkakunnalla ole, niin verkkokurssejakin löytyy.

Tuttujen vertaistuki, mutta varauksella. Jokaisella on omat kokemuksensa ollut ja et voi tietää mistä mikäkin tilanne synnytyksessä on johtunut.

Synnytys tuntemukset varmasti mietityttää. Miten asennoituu siihen? Kivunlievityksiin tutustuminen tärkeää, oli ajatuksena sitten lääkkeettön tai lääkkeellinen synnytys. Etenkin lääkkeettömiin kannattaa paneutua, koska jos normi raskaus ja synnytys tulossa, niin olet kotona ehkä pitkäänkin ja matka sairaalaan, sekä mukavana apuna ja tukena myös lääkkeellisten kanssa ja mahtava osallistumista mahdollisuus tukihenkilöllä.

Synnytystoivelista.
Itse kirjoitin vaiheittain avautumisvaihe, ponnistus ja synnytyksen jälkeen.
Sisälsi toiveita kivunlievityksistä mitä käytössä ja jos lääkkeellistä tarvitsen niin mitä mieluiten , Salin tunnelmasta, ym. pikkuasioista esim. omat vaatteet ja hämärä valaistus. Toiveet imetyksestä. Jne kaikki mulle tärkeet asiat.
Lääkkeisiinkin on hyvä tutustua etukäteen, mä ainakin Tykkään tietää miten mikäkin toimii, mihin laitetaan ja mitä hyötyjä ja haittoja.
Tukihenkilölle oma muistilista.

Tukihenkilö mukaan, mä otin puolison ja doulan. Keskustelu. Doula on parasta mitä ollut, ikinä en enää synnytä ilman!

Tutustuminen erilaisiin asentoihin ja liikkumiseen. Rohkeutta niiden toteutukseen.

Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin
 
Paras vinkki minkä mä aikanaan sain oli: Älä kuuntele/lue negatiivisia tarinoita synnytyksestä.
Sulla on lupa valita mitä kuulet ja kuuntelet. Sano kertojalle: "anteeksi että keskeytän, mutta
jutellaan sitten kun olen itsekin synnyttänyt, silloin voin jotenkin samaistua sun kokemukseen".

Keskity rakentamaan itsellesi rauhallista, iloista luottamusta omaan kroppaan ja naisen biologiaan. Käy siellä mammajoogassa ja synnytysvalmennuksessa ja keskity positiivisiin, voimaannuttaviin synnytyskertomuksiin.

Mä hankin luotettavista, asiallisista lähteistä tietoa kaikesta mahdollisesta mitä synnytyksen aikana voi tapahtua, jotta sit tiedä mistä on kyse, jos sattuu kohdalle. Bebesinfon synnytystoivelista on hyvä pohja jos haluaa ikäänkuin muistilistan kun ottaa selvää kaikesta mahdollisesta. Mukaan synnytykseen otin vain suppean listan kaikkein tärkeimmistä jutuista.

Onnea ja hyviä fiiliksiä matkaan!

Lisäys:
Kerro tukihenkilölle kaikki mikä susta tuntuu tärkeeltä synnytyksen suhteen, jotta voit itse keskittyä täysillä synnyttämään ja jättää kaikki käytännön asiat hälle ja pois sun mielestä. Synnytyskuplaan pääsy auttaa hirveästi synnytyksen edistymisessä ja auttaa käsittelemään ja synnytyskipuakin.
 
Muokattu viimeksi:
Synnytyksestä lukeminen on hyvä tapa valmistautua, mutta kannattaa muistaa ettei asiat aina mene kuten oppikirjoissa. Eikä myöskään kuten niissä ikävimmissä kokemuksissa, joita netistä löytyy. Kannattaa siis mennä synnytykseen avoimin mielin ilman suuria odotuksia suuntaan tai toiseen.

Taisin valmistautua synnytykseen juurikin lukemalla aiheesta, harjoittelemalla rentoutumista, pakkaamalla sairaalakassin ja puhumalla aiheesta mieheni kanssa. Mies tuli mukaan synnytykseen tukihenkilöksi, mutta lopulta vasta synnyttämässä osasin kertoa hänelle mitä toivon. Vaihdoin myös ennen synnytystä kivikautisen mp3 soittimen sisällön sellaiseksi, mitä uskoin haluavani kuunnella synnyttämässä. En kuitenkaan tainnut kuunnella siellä yhtään mitään.
 
Takaisin
Top