Normaaliin fysiologiseen synnytykseen tutustuminen. Mitä siis milloinkin tapahtuu ja miksi.
Rentoutuminen. Jos osaat ja pystyt rentoutumaan niin synnytyskin etenee. Siihen myös kaikki kivunlievitykset tähtää. Rentoutumisharjoitukset, hengitys, omasta arjesta tutut omat jutut, ympäristö mieluisaksi, tieto jne mikä Just sulle tuo hyvän olon.
Lukemalla kirjoja ym. Synnytys kertomukset ja videot voi olla jonkun juttu.
Esim.
https://aktiivinensynnytys.fi/tieto...ykseen-muulta/kirjalista-ja-linkkeja-muualle/
Synnytysvalmennus. On ehdottomasti sen arvoista maksaa! Jos ei omalla tai lähipaikkakunnalla ole, niin verkkokurssejakin löytyy.
Tuttujen vertaistuki, mutta varauksella. Jokaisella on omat kokemuksensa ollut ja et voi tietää mistä mikäkin tilanne synnytyksessä on johtunut.
Synnytys tuntemukset varmasti mietityttää. Miten asennoituu siihen? Kivunlievityksiin tutustuminen tärkeää, oli ajatuksena sitten lääkkeettön tai lääkkeellinen synnytys. Etenkin lääkkeettömiin kannattaa paneutua, koska jos normi raskaus ja synnytys tulossa, niin olet kotona ehkä pitkäänkin ja matka sairaalaan, sekä mukavana apuna ja tukena myös lääkkeellisten kanssa ja mahtava osallistumista mahdollisuus tukihenkilöllä.
Synnytystoivelista.
Itse kirjoitin vaiheittain avautumisvaihe, ponnistus ja synnytyksen jälkeen.
Sisälsi toiveita kivunlievityksistä mitä käytössä ja jos lääkkeellistä tarvitsen niin mitä mieluiten , Salin tunnelmasta, ym. pikkuasioista esim. omat vaatteet ja hämärä valaistus. Toiveet imetyksestä. Jne kaikki mulle tärkeet asiat.
Lääkkeisiinkin on hyvä tutustua etukäteen, mä ainakin Tykkään tietää miten mikäkin toimii, mihin laitetaan ja mitä hyötyjä ja haittoja.
Tukihenkilölle oma muistilista.
Tukihenkilö mukaan, mä otin puolison ja doulan. Keskustelu. Doula on parasta mitä ollut, ikinä en enää synnytä ilman!
Tutustuminen erilaisiin asentoihin ja liikkumiseen. Rohkeutta niiden toteutukseen.
Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin