Synnyttäminen autossa

JospaJoskus

Näppärä viestien naputtelija
Maaliskuiset 2026
Te ketkä olette synnyttäneet esimerkiksi sairaalamatkalla autoon. Mitä autosta tulisi löytyä autosynnytyksen varalta?

-Pyyhkeitä?
-Vilttejä?
-Kosteussuojia?

Jos ette nyt ihan missään sysimetsässä asu, vaan niin että sairaalaan on maltillinen matka tai ensihoidon onnistuu tavoittaa teidät matkalla kohtalaisen lyhyessä ajassa, niin tärkeintä on tietysti pitää vauva lämpimänä. Eli pyyhkeitä ja jotain lämmintä peittoa, ellei ensiapupakista löydy jopa se avaruuslakana. Kuitenkin varmasti tulee hätäkeskukseen soitettua, jos synntys uhkaa tapahtua autossa ja sieltä lähtee ambulanssi yleensä ajamaan vastaan. Ja ensihoito ottaa sitten tilanteen hallintaan napanuoran ja istukan suhteen, jos on tarve, itse en niihin lähtisi kajoamaan. Toki auton penkit kannattaa suojata, jos siihen vaan on aikaa ja mahdollisuus, tulee sitten siivoaminen helpommaksi ja halvemmaksi. Tarvittaessa tietysti syntyneen lapsen ilmatiet pitää saada puhtaaksi ja vapaaksi, mutta riittäisikö siihen ihan vaan että itse imaisee ne jos siihen on tarve.

2h matkaa ja edelliset synnytykset nopeita. Toki 112 jos vaikuttaa syntyvän autoon. Napanuoraan tai istukkaan ei tosiaan kajota. Ensihoito saa hoitaa sen puolen. Eiköhän ne pikku ylinopeutta pääse suht nopeasti paikalle tarvittaessa.

2h matkaa ja edelliset synnytykset nopeita. Toki 112 jos vaikuttaa syntyvän autoon. Napanuoraan tai istukkaan ei tosiaan kajota. Ensihoito saa hoitaa sen puolen. Eiköhän ne pikku ylinopeutta pääse suht nopeasti paikalle tarvittaessa.
Kuin nopeita sun synnytykset on ollu? Eikö ole ohjeistettu menee potilashotelliin tms. lähempänä laskettua aikaa? Synnytystarinoita-podcastin toinen juontaja Pigga Filenius on syöksysynnyttäjä (kaksi lasta) ja on kertonut tarinansa podcastissa. Siellä aina myös asiantuntija mukana vieraana, yleensä kätilö tai/ja doula. Ylen podcast. Vähän off topiciksi meni, mutta tuli nyt mieleen. Tuo podcast ei siis ole mikään kauhujulkaisu vaan asiakamaa.

Kuin nopeita sun synnytykset on ollu? Eikö ole ohjeistettu menee potilashotelliin tms. lähempänä laskettua aikaa? Synnytystarinoita-podcastin toinen juontaja Pigga Filenius on syöksysynnyttäjä (kaksi lasta) ja on kertonut tarinansa podcastissa. Siellä aina myös asiantuntija mukana vieraana, yleensä kätilö tai/ja doula. Ylen podcast. Vähän off topiciksi meni, mutta tuli nyt mieleen. Tuo podcast ei siis ole mikään kauhujulkaisu vaan asiakamaa.
Noin 5h esikoinen ja vajaa 2h kuopus. Ei Oulussa taida olla mitään potilashotellia tämmösiä varten? Täällä päin ihan "normaalia" nykyään tämmöset, kun synnärille on tuon pari tuntia matkaa 🥺 lääkäri ei ollu millänsäkään. Meen onneksi vielä ihanalle kätilölle maanantaina naistenpolille käymään ja katotaan josko sillä ois enempi ideoita tähän mahdolliseen syöksysynnytykseen 😵

Noin 5h esikoinen ja vajaa 2h kuopus. Ei Oulussa taida olla mitään potilashotellia tämmösiä varten? Täällä päin ihan "normaalia" nykyään tämmöset, kun synnärille on tuon pari tuntia matkaa 🥺 lääkäri ei ollu millänsäkään. Meen onneksi vielä ihanalle kätilölle maanantaina naistenpolille käymään ja katotaan josko sillä ois enempi ideoita tähän mahdolliseen syöksysynnytykseen 😵
Tuolla ajomatkalla itse tekisin päinvastoin ja jumittaisin itseni kotiin lanssia odottamaan... Soittaisin häkeen ja kertoisin supistusten olevan niin kivuliaita etten pääse autoon tai jopa satuilisin auton hajonneen....sillä oikeasti en uskaltaisi lähteä auton kyytiin etenkin kun näin talvella kylmä tulee ovesta sisään jos joku mua oven välistä synnyttämään auttaisi.... Mulla kun taapero syntyi n 5h ja vauva syntyi etuajassa 1.5h ekasta supistuksesta eli kolmonen tulisi varmaanvjisdiinntai viimeistään auton penkille..
Autoon mukaan penkin ja lattian suojaksi vaikka pussilakanaa ja pyyhkeitä, molemmille peitoksi vilttejä ja jos takapenkillä meinaat synnytystä viivyttää/ apua odottaa niin iso tyyny. Äläkä unohda sairaalakassia. 😅
Mietin myös että onnistuisitko / pystyisitkö majoittautumaan esim airbnb lähelle sairaalaa...
Tsemppiä pohdintoihin....

Mun synnytys kesti ekasta supistuksesta 1h18min, onneks meillä on 10min ajomatka sairaalaan niin ehti siinä salissakin olla sen 13minuuttia. Mutta mulle sanottiin et nyt kun on ollu yks syöksy niin jos sattuis vielä synnytys tulemaan niin todnäk käynnistystä voisi tehdä. Toki voi se synnytys silti alkaa ennen käynnistystä.

Takaisin