synnärille mukaan???

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tanku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tanku

Vauhtiin päässyt keskustelija
tässä mietiskelin että kun minua lääkäri neuvoi jo että olisi hyvä alkaa pakkaamaan sairaala kassia niin että mitä sinne nyt olisi hyvä varata mukaan????

Mulla on sellanen käsitys että sinne tarvitaan ainakin ne jota laitat itsellesi ja vaavillesi päälle kotimatkalla. Minä en ole mahtunut normifarkkuihin vielä kertaakaan, vaan olen tullut kotiin äitiyshousuissa. Ja muuten siteitä itsellesi. Sairaalan mallia voi olla hankalaa laittaa siviilihousuihin.

Kaukalo vaaville, jos sitä ei kukaan voi tuoda.

Ja ne mitä tarvitset siellä, eli päivittäiset lääkkeet. Jos ajattelit kuunnella musiikkia esim synnytyksessä myös välineet kuunteluun. Sekä kaikki muutkin millä ajattelit "tappaa aikaa" ristikoita, kudinta yms. Puhelin ja laturi siihen. Läppäri, jos uskot ettei se häviä, ja joudut tappamaan sitä aikaa syyskuulle asti. Verkosta sairaalalla en tiedä, se kantsii tarkistaa etukäteen, siis jos meinaat ottaa läppärin.

Ja hygienia tarvikkeet itsellesi, shampoo, dödö, harjat hiuksille ja hampaille yms. Huulirasvaa olen tarvinnut molemmilla kerroilla, vaikka yleensä en käytä.

Tuttia kuulemma sairaala ei tarjoa enää. Enkä tiedä tarvitaanko sitäkään. Mutta eiköhän tossa ollut se millä itse ajattelin lähteä.
Neuvolakortti ja iloinen mieli

Ja tämä tuli sillä mitä itse ajattelin ottaa. Suklaata en syö, vaikka sitä synnytykseen niin kehutaan ottamaan. Pankkitunnukset voi olla tarpeen, jos rupeat siellä pidempään asustamaan.

yks tuttu kehotti ottamaan mukaa jotain pillimehua. kuulema ilokaasu janottaa ja mehusta saa janon helpotuksen lisäks vähän energiaa, että jaksaa paremmin punnertaa synnytyksessä.

vietin ma-ti yön jo sairaalalla tarkkailussa ja siinä tuli kyllä mietittyä, että pitää joku survivor paketti kyllä jo laittaa valmiiks kun ei voi tietää koska sinne joutuu uudelleen sisään ja pääseekö sitte pois pitkään aikaan...

Mä huutelen väliin elokuisista.

Lasten uimarengas oli semmonen ehdoton juttu minkä mä kävin ostamassa heti kun ruvettiin kakkosta edes suunnittelemaan.  Synnytyksen jäljiltä on pyrstö sen verran kipeä, että istuminen ilman rengasta saattaa olla täysi mahdottomuus.  Luultavasti joka sairaalassa on noita istumarenkaita mutta kotimatkalle tarvitsee oman.  Nyt niitä vielä saa joka marketista ja tiimarista parilla eurolla ja myöhemminhän sen saa vielä muksulle käyttöön.

Tosiaan ku oli sanottu tanskulle et kannattaa jo laitata valmiiks.

No mutta meitinki et mitä jso ei ole minkää näkösiä emrkkejä et olis synnytyslähelläkään.. jos ei oo paiakt pehmentyny tai kohdunkaual lyhentynyt eikä ole supistuksiakaan. Ei kai mun vielä kannata pakkailla? 

Mä olen mennyt molemmilta melkein sillä että on äitiysneuvolan kortti mukana. Ekalta mulla oli musiikkilevyjä, mutta synnäriltä ei löytynyt soitinta. Olen kuitenkin kotiin laittanut johonkin valmiiksi esim alusvaatteet ja vaavin vaatteet, ja tuottanut ne miehellä kaukalon kanssa ennen kotiin lähtöä. Ja sitten meille tuli jotain lomakkeita jostain jotka piti ottaa mukaan synnärille, niissä kysyttiin nimiä hätäkasteeseen, ruokavalioita yms. Mutta kantsii laittaa itselle lista että mitä ottaa vaikkei kassia pakkaisikaan vielä tässä ja ensi kuussa. Ja se laskettu päivä ei ole parasta ennen päivä .

Joo no täytyy siis alkaa kirjoittaa ylös mitä ottaa mukaan :DD Oon miettinyt sitäki, et mitä jos lapsi on nii iso ettei se mahdu niihi 50cm vaatteisii, voisko niinki olla :D Oikeesti mä oon iha taliaivo näiden tavaroiden mukaa pakkaamises sinne :P Voitte laitata mulle listaa mitä kannattaa otata ja paljonko x) :D

tämä onki hyvä :) itse kun tunnen itseni, niin varmaan pakkaan liikaa kaikkea :D ei ihan kehtaisi matkalaukun kanssa synnyttämään mennä :P Varsinkaan kun tohon sairaalaan on se 5 min autolla. Pillimehut on kuulemma siitäkin hyvät että mies voi juottaa niitä, jos itse ei pysty juomaan..

Itse voisin lisätä listaan vielä kameran, ja ainakin vauva kirjan mitä voi olla kiva sitten täytellä siellä jos vaaville uni maistuu. :)
Sekä itse aion ottaa tällä kertaa jtn bepanthenia tai muuta vastaavaa millä voi rasvailla nännin päitä jos menee rikki.. Itsellä ainakin oli aika tuskaset pari ensimmäistä imetyspäivää kun ei sellasta imua ihan noin vaan kestänytkään. :D (tosin, rasvaa saa tarvittaessa myös sairaalasta.. :) )
Ja niin.. ei kannata välttämättä ottaa kotiinpalu alushousuiksi niitä kireimpiä.. mahdollisimman löysät, kun saattaa olla paikat aika hellänä.. Itse käytin kokoa isompia alushousuja synnytyksen jälkeen, oli vähän mukavammat päällä. Mutta kukin tyylillään. :)

Nämä nyt tulee paloina, mutta ajattelin lisätä kun mieleen tulee. Siellähän mielssä ei meinaa pysyä mitään. Niin varsinkin jos otat miehen mukaan, niin ota hänelle evästä. Sairaala tarjoaa kirjautuneelle eli sinulle ruuat, mutta ei doulalle, miehelle eikä muille seuralaisille. Eli jos ei halua kannattaa kanttiinia oikein urakalla, niin on hyvä ottaa hedelmiä, suklaata yms mukaan. Joillekin kuulemma itse synnytys aiheuttaa pahoinvointia, mutta olisi hyvä että se mies pysyisi jalkeilla. Ja se synnytys voi joillakin kestää pitkäänkin.

Ja ihan oikeesti jos on epäilystä että vaavi on iso, niin ei kannata ottaa ainakaan pienimpiä 50 senttisiä. Vaatteissakin on eroja, Tutan vaatteet on isommasta päästä, ainakin uutena. Siis jos verrataan senteissä samankokoisia toisiinsa.

Ja sitten ottaisin ainakin itse puhelinnumeroita myös paperilla mukaan. Ainakin tärkeimmät, puhelimet on aika herkkiä hajoamaan.

Ja jos "menee toista hakemaan" niin voi olla kiva ottaa esikoiselle jotain pientä. Esim uusi kirja tai sopiva uusi palapeli, johon menee aikaa että isikin saa olla hetken vaavin kanssa.

Äiti ja vauvahan saa sairaalassaoloajaks vaatteet sairaalasta+siteet ja vaipat..

Miu mielestä semmoset "tarpeellisimmat":
-Neuvolakortti+muut tärkeet paperit jos semmosia on,
-joku vihkonen+kynä (ihan kiva kirjotella vähä muistii synnytyksestä asioita),
-ajanvietettä (lehtiä, ristikkoo, musiikkii,)
-hygieniatuotteet; hiusharja, hammasharja+tahna, huulirasva (kuivu ainaki itellä iha järkyttävän paljo huulet esikoisen synnytyksessä), (pieni shampoo+suihkusaippua VOI olla tarpeelliset),
-jotai pientä purtavaa (pillimehu, suklaata, pähkinöitä, hedelmää tms.. ),
-kamera
-kännykkä+laturi
(-kotiintulovaatteet itelle ja vauvalle)

Ei niin tarpeelliset mut riippuen ihmisestä niin voi olla tarpeen
-vauvalle tutti
-meikkejä
-omia vaatteita mikäli ei haluu sairaalavaatteita käyttää

Omat sekä vauvan kotiintulovaatteet voi pakata myös heti mukaa mutta voi ne mieskin sinne tuua sitte ku tulee hakemaan kotia (tai kuka ikinä tuleekaa hakemaa). Riippuu mite ite haluaa tehä. Sekä tietysti jos autolla kotii menee ni turvakaukalo.
 Itellä tais olla edelliskerralla alusvaatteet mukana mut empä muistaaksee niitäkää ees laittanu sairaalasta lähtiessä vaa pistin sairaalan kertakäyttöaluspöksyt sekä sairaalan jättisiteen Otin niitä jättisiteitä kyllä muutaman kotiikii..
Rintsikoita en ees käyttäny sairaalassaoloaikana. Mut jokaine oman mielen mukaa. Ja synnytyksessä kysy kätilö loppuvaiheessa että eihä siul rintsikoita oo (ei ollu muuta ko sairaalan kaapu). Oli kivempi pistää vauva ekan rinnalle ja sitte kapaloinnin jälkee tissiä syömää ku ei ollu mittää ylimäärästä tiellä..

Eipä nyt tuon kummempia tuu mielee.. Ei sinne mitää turhia romppeita kannata ruveta viemää.

Tässäpä lista tavaroista, jotka mä aion pakata mukaan sairaalakassiin:

-Neuvolakortti tietysti ihan ykkösenä
-Lompakko
-Pillimehuja + jotain pientä purtavaa (myslipatukat oli aika jees Jeminan synnytyksessä)
-Imetysliivit ja liivinsuojia (synnytyksen aikana mäkään en käyttänyt rintsikoita, mutta noi imetysliivit koin tosi ihaniksi sit kun alko maito nousta ja valua ihan tosissaan! Helpotti sitä särkyä ja ei ollu paita koko ajan maidosta litimärkänä)
-Omat hygieniakamppeet; Shampoo, hoitoaine ja suihkusaippua, dödö, hiusharja, hammasharja ja tahna
-Meikit
-Kännykkä ja akkulaturi
-Kamera, videokamera ja niiden laturit
-Omat kotiinlähtövaatteet
-Vauvan kotiinlähövaatteet

Sit kun tuo ukko tulee meidät sairaalasta hakemaan niin asentaa jalustan autoon ja nappaa turvakaukalon matkaansa. :)

Hmmmm...
mä olen miettinyt että miksi äidille pitää pakata erikseen kotiintulovaatteet? eikö niillä samoilla voi lähteä millä tuli? Vai onko äiti sit yht` äkkiä niin hoikassa kunnossa että ne millä meni ei pysy enää päällä? Imetysliivit ymmärrän ja puhtaat alushousut ja sukat.

Täältä saikin hyviä neuvoja mitä pakkailla mukaan :)
Itse voisin pakata jo ensiviikolla, onpahan valmiina kun lähtö tulee =)

Rv 32+2

kyll mä ainaki aion laittaa päälleni mennessä semmoset vaatteet mitkä käy kotiinpaluunki.paitsi sitte mies saa tuua uudet jos niihin menee lapsveet niinku esikoisen tullessa :D
mä en ns. huolehdi laukusta mukaan koska viimeks synnytys tuli yllärinä ja sillonki onnistu ihan hyvin et isi toi mulle sit tarpeelliset seuraavana päivänä.sairaalas kuitenki on pesuaineet suihkutiloissa ja vaatteet on sairaalan puolesta. ainoo mitä kannan sit aina kassissa mukana on kamera :) ilman sitä en suostu synnyttään xD
ja meill ku poika jää viikoksi tarkkailuun niin en tarvii senkään vaatteita mukaani heti.laitan kotona hyllyn päälle valmiiks ja isi saa sit tuua joku päivä jollen itte käy jo siinä välissä kotona.

Eipä niitä omia kotiintulovaatteita tosiaan varmaa tarvii jos ei mee sairaalamatkal/sairaalassa omat vaatteet likaseks tms.. Itellä ainaki oli kaikki vyötäröstä alaspäin lapsivedessä nii ei niillä kyllä kehannu kotia sieltä lähtee sitte kolmen päivän päästä :D
Kyllähän noita mitä sinne mukaa ottaa ni saa omalla järellä miettiä että mitä ite sinne tarviaa.
Ihmisillä on erilaisia tarpeita. :) Näähän on vaan kaikkien omia ajatuksia siitä mitä sinne ottaa mukaa.

Eihän sinne sairaalaa oikeesti tarvii mitää muuta ottaa ku se neuvolakortti.
Kyllä silläki pärjää.

ps. Nii ja tosiaa omalla kohalla ei sillo sattunu sairaalan suihkussa olee minkäänlaista pesuainetta ni siks ite meinasin jotku matkakokoset pikkupurkit ottaa mukaa :)

Kiva kuulla et ainoastaan sen lapsiveden takia tarvitaan ne kotiutumisvaatteet. Mä luulin et ihmiset pukeutuvat jotenkin erikoisesti kun kotiin lähtevät.
Mä ite meinaan rakastan niitä sairaalan vaatteita niin aion kyllä olla niissä ihan kokoajan sairaalassa olo ajan.

En minäkään meinannu kauheesti tavaraa viedä mukana, saa mies sitte olla auton ratissa yhtenään
Pakko ne imetysliivit on ottaa koska muutenki iso rintavarustus on menkkojen aikaan ollu kipeenä ko särkee, varmasti vielä herkemmät ko maitoa alkaa tuleen, saa jotain tukea. Varmaan kotiutumisvaatteetki sämpylle saa mies sitten tuoda, saa itse valita sitten mitä laitetaan päälle ;) Täällä on niin vähän niitä perhehuoneita ettei taida saada sellaista, vaikka kivahan se ois jos mieskin sais näin ensimmäisen kanssa olla alusta asti mukana. Eiköhän joku täällä meän koiraa ja kissoja sillä aikaa hoida jos tarve vaatii.

No tietty varmaan lompakko mukaan ja neuvolakortti. Sitte jonku kirjan vois ottaa mukaan kun en niin kauheesti musiikkia kuuntele, ristikoita tulee jonku verran täytettyä mut paremmin se aika kuluu ko lukee kunnon jännityskirjaa
Sitte jos itelle jotku vaihtovaatteet ottaa, eipä kai sitä muuta.

Mä tulin ihan samoissa vaatteissa pois kun missä synnyttämään meninkin, tunika ja leggarit ;D Mä varmaan laitan jotkut vaatteet ukolle valmiiks johki sohvan reunalle, jos sattuis käymään niin, että sotkeentuu ne menovaatteet :)

Takaisin