Synnärikassi - Mikä on oikeasti tarpeellista?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä ottaa mukaan sairaalaan synnyttämään mennessä? Mitä tarpeellista sinulla oli, entä mitä turhaa tuli otettua mukaan?
 
Mitään turhaa ei mukana ollut. Olisin vielä tarvinnut ainakin enemmän lämpimiä vaatteita, välipaloja, ruokaa ja mehua.
 
Esikoisen synnytyksessä jäi eväät koskemattomiksi. Osaltaan kyllä siksi ettei ennen synnytystä saanut syödä kiinteää ruokaa perätilan vuoksi, eikä sen jälkeen sektion vuoksi. Musiikki myös tyystin unohtui. Villasukat oli mukana, mutta koska oli lämmin syksy ja aurinko vielä paistoi ison osan päivää huoneeseen nekin jäi kassin pohjalle. Olen kuitenkin ottamassa kaikki kolme mukaan toisen synnytykseen. Evääksi suklaata ja musiikki spotifyn ja nappikuulokkeiden muodossa.

Aika vähällä siellä oikeasti tulee toimeen. Puhelin, laturi, hammasharja ja rasvat kannattaa olla. Niin ja nenäliinoja, synnytyksen jälkeen on aika herkillä. Imetysliivit ja liivinsuojat myös tarpeen, jos maito nousee siellä.
 
Minulla on ollut synnärillä aina mukana hirveästi tavaraa ja kaikki on aina pysynyt tiukasti kaapissa.

Ainoa mitä on tarvinnut, on ollut puhelin ja laturi, hammasharja, suihkusaippua, sampoo ja hoitoaine. Kotiutuessa sitten kotiutumisvaatteet minulle ja vauvalle ja turvakaukalo, mutta siinäpä se.

Esikoista synnyttäessä totesin, etten siedä synnytyksen aikaa mitään ääntä ollenkaan, joten kassissa pysyivät kaikki synnytystä varten valikoidut cd-levyt, seuraavalla kerralla en enää ottanut niitä mukaan. Eväät eivät ole maistuneet, ennen saliin menoa olen käynyt syömässä, esikoisen synnytyksessä söin sairaalan ruokalassa välipalan, paljoa ei pystynyt syömään, ja toisen synnytyksessä kävin Naikkaria vastapäätä olevassa Burger Kingissä tankkaamassa. Burger King oli ihan paras tuossa kohtaa, ruoka oli sen verran raskasta ja hitaasti sulavaa, ettei tullut pitkään aikaan nälkä. Synnytyksen jälkeen taas sairaalaruokaa tuli niin tiheästi, ettei siinä kerinnyt edes tulla aterioiden välillä nälkä.

Sairaalavaatteet olivat mahtavat, koska vaatehuolto pelasi täydellisesti. Peittoja piti pyytää lisää koska huoneessa oli välillä kylmä, mutta kyllä niitäkin lopulta sai riittävän määrän. Siellä sitten muhittiin vauvan kanssa peiton alla valtaosan ajasta.
 
Mä olisin ottanut mukaan, jos olisin tajunnut vielä harson automatkalle, tutin ja tarrakapalon.
Kapalo oli ainoa paikka missä vauva yöllä nukkui ja puklailu sen verran yleistä että ois pitänyt olla harso autossa.

Omat tuttipullot otan ensikerralla myös mukaan, kun sairaalan pullot valutti ihan älyttömästi maitoa pieneen mahaan ja vatsakipuja tuli.
 
Tarpeellisimmiksi osoittautuivat hammasharja ja tahna, hiusharja, ponnarit, imetysliivit ja liivinsuojat, puhelin ja laturi. Tietysti sitten päälivaatteet itselle ja vauvalle kotiutumista varten. Ja no, pantteripussi kassissa oli toki ihana ja tuli siitä osa hävitettyä parempiin suihin, mutta ei sitä tarvinnut olisi. :wink Sairaalasta sai runsaasti maittavaa syötävää.
 
Liikaa turhaa tavaraa mukana ollut molemmilla kerroilla. Tarpeellista oli kännykkä ja sen laturi, imetystee ja lakut. Sitten tietysti hiusharja, hiusdonitsi, perusvoide, shampoo, hoitoaine, hammastahna ja hammasharja. Kotiutumisvaattet kaukalossa toi mies kun tuli kotiinlähdön aika.:)
 
Mulla tärkeimpänä oli polikliinisissä synnytyksissä puhelimen laturi ja vesipullo.

Esikoisen kanssa oltiin 3vrk ja omista kamoista taisin silloin käyttää hoitoainetta, dödöä ja hammas ja hiusharjaa, imetysliivit ja suojat myös vikana sairaala päivänä käytössä. Sairaalan vaatteilla ja ruuilla muuten pärjännyt hyvin.
Mies taisi käyttää pillimehut ja myslipatukat jotka olin vara ruuaksi pakannut mukaan.

Ja tosi hyvin samassa sairaalassa on saanut isomman lapsen kanssakin yöpyessä myös vanhempi hammasharjan ja tahnan yms. kun yllättäen pitänyt osastolle jäädä.
 
Tärkeimmät oli ehkä herkut, vesipullo, kempparit: shampoo, hoitoaine, suihkusaippua, voiteet, dödö, hammasharja ja tahna, kännykän laturi. En itse ollut pakannut mitään ylimääräistä. Mies olisi voinut pakata lämpimämpiä vaatteita itselleen koska naikkarilla oli viileä.
 
Kaikki ollut melko tarpeellista, osin omia vaatteita pidin välillä jo osastolla/perhehuoneessa, kosmetiikka hyödyllistä. Vauvalla oli myös omat vaatteet päällä. Korvike ja tuttipullo oli varuiksi kotimatkaa varten, ei tullut käyttöön mutta hyvähän se oli olla varuiksi. Isoja siteitä oli taas mukana mutta viimeksi pelkäsin neuroottisesti läpivuotoja, joten menin sairaalan megavaipoilla loppuun asti... Omat lääkkeet!
 
Takaisin
Top