Sydänäänet

Tänään sain sydänäänet kuulumaan jo pidemmän aikaa kerrallaan (aiempi kerta oli joku 5 sekuntia, nyt ne tais löytyy jopa parin minuutin ajaksi!) On niitä kyllä niin rauhoittavaa kuunnella <3

Mutta kyllä niitä saa haeskella, molemmilla kerroilla kun oon äänet löytänyt niin oon ensin ettinyt niitä jonkun puoli tuntia!

Kerttuli, millaisena kuulet istukan?

RV 10+6

Mä yritin kanssa kaverin dopplerilla, mutta ne saatto olla juuri hetken ja sit ne hävisi. En oo kyllä varma. :confused: rv 9+3 ehkä ku en oo siitä varma.

Tänään kokeilin unborn heartilla. Sain muutamaksi sekunneiksi useampaan otteeseen kuulumaan 130-142 sykkeen. Välillä oma syke löytyi joka oli 68. Tänään 8+6.

Onko tuosta dobblerilla kuuntelusta jotain haittaa sikiölle? Muistelen joskus lukeneeni kritiikkiä dobblereista. Vai onko se ihan höpöhöpö juttua?

En osaa sanoa lääketieteellistä faktaa, mutta kyllä niistä aikamoiset varoitukset olisi paketissa, eikä niitä myytäis yksityis käyttöön.. En ainakaan usko..

Näyttäis vähän, ettei kotidopplereiden käyttöä ole ehkä tutkittu tarpeeksi. FDA ei suosittele niiden käyttöä ollenkaan (https://www.fda.gov/ForConsumers/ConsumerUpdates/ucm095508.htm) mutta pikaisella lukemisella se taitaa perustua vaan siihen, että sen antama hyöty on olematon joten pienikin riski on heidän mielestään turha ottaa. Ne perustuvat kuitenkin samaan tekniikkaan kuin ultraäänilaitteet, joita on käytetty jo pitkään ammattikäytössä. Ultrauskin nostaa hieman sikiön solujen lämpötilaa, mutta siinä katsotaan että tutkimuksen tekevä ammattilainen voi saada siinä enemmän hyödyllistä tietoa kuin aiheuttaa sikiölle haittaa. Mahdollinen lämpötilan muutos saattaa tehdä aivojen kehitykselle jotain, mutta tosiaan näitä pitkän ajan tutkimuksia ei ole. Tietenkään, kuka nyt antaisi luvan sellaiseen tutkimukseen alunalkujaan.

En itse tuon perusteella stressiä ottaisi, mutta en ehkä kovin pitkiä aikoja kerralla grillaisi. :D

Mun täti kertoi että vasen kätisyys olisi lähtenyt samaan aikaan nousuun kun ultraäänitutkimukset on alkaneet yleistyä. Mitään suoranaista haittaa ei kai ole löydetty ja tuo vasenkätisyys voi olla myös sattumaa tai muusta jutusta johtuvaa.

Mun täti kertoi että vasen kätisyys olisi lähtenyt samaan aikaan nousuun kun ultraäänitutkimukset on alkaneet yleistyä. Mitään suoranaista haittaa ei kai ole löydetty ja tuo vasenkätisyys voi olla myös sattumaa tai muusta jutusta johtuvaa.

Mä olen kuvitellut, että vasenkätisyys on lähtenyt nousuun sen jälkeen, kun oikealla kädellä kirjoittaminen ei ole ollut enää pakollista kouluissa. Meillä kun anoppi on vasuri, minä vasuri ja molemmat lapset vasureita ja ties kuinka moni muu sukulainen. Ainakin mulle on sanottu, että vasenkätisyys on perinnöllistä. Mutta voihan siihen tietty moni muukin asia vaikuttaa :)

Adalia, tämä on tosi hyvä pointti :) Varmasti aikasemmin on jäänyt monen vasenkätisyys huomaamatta, kun lapset on ''runnottu'' oikeakätiseen ''muottiiin'' :sad001 Osittain se on perinnöllistä, mutta ei kai kokonaan :)

Nyt 10+6, enkä vieläkään ole saanut kuulumaan. En edes istukkaa kuule.. Tiedän, että monesti kuuluu 12+ tai jopa myöhemmin, mutta silti pistää huolettamaan :/ Ei pitäis koklaa enää ite kuunnella, ens vko pe nt ultra.. Pitää vaan luottaa..

Terksu. Älä tosiaan tressaa kun mulla ei esikoisesta meinattu saada neuvolassa edes 14+ viikolla kuulumaan. Kaksi eri neuvolantätiä sitä etti ja kyllä se löyty mut siinä kesti kauan..

Laita Terksu suosiolla se vehje pois ainakin hetkeksi, se vaan lisää ahdistusta jos et ääniä löydä ja silti ei tarkoita etteikö siellä pikkuisella olisi kaikki hyvin! <3

Eilen jonkuverran ruskeaa vuotoa. Tänään kävin neuvolassa vaikkei ollut aikaa ja kävelin vain sisälle. Oma neuvolatäti sattu kävelemään ohi ja otti vastaan. Kuunneltiin sykettä ja kyllä se sieltä sitten löyty. Huh. Mukavampi lähtiä pääsiäisen viettoon.
Viikkoja tänään 9+5

Mä toivoisin kanssa et ultrassa kuunneltaisiin, ku en oo varma saiko itse vai en. :)

Mulla ei oo doplerissa sitä näyttö, Mut ite laskien 177 oli aamulla.. ja tulee kyllä aikalailla joka päivä kokeiltua että kaikki on hyvin :)

Takaisin