Sydämen ultraäänitutkimus?

Kuuku87

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heippa :)

Kuinka moni teistä on käynyt sikiön sydämen ultraäänessä? Onko se ihan normaali raskauteen kuuluva tutkimus, jonka lääkäri tekee?
 
Mä en oo ainakaa ennen kuullu tollasest.Ite ku kävin rakenne ultras niin siinä sit tutki kaiken mahdollisen.Itse viel ultraajalta varmistin vielä että tulevan lapsen munuaiset ovat kunnossa,kun esikoisella on vasemman munuaisaltaan laajentuma.Ja onneks kaik oli kunnos
 
Ei ole normaaliin raskauteen kuuluva tutkimus. Eli onko teillä rakenneultrassa näkynyt jotain poikkeavaa sydämessä tai onko sinulla jonkin perussairaus jonka vuoksi vauvan sydän on tutkittava tarkemmin?
 
Moi!

Mulla ainakin tutkittiin, ilmeisesti mun oman perussairauden takia myös vauvan sydän ultrissa joka kerta tähän mennessä, eli raskausviikoilla 12, 18 ja 21. Onhan se ihan hienoa, että varmistetaan, että mun sairaudenkuvasta ei aiheudu mitään haittaa tulevalle lapselle.
 
Nii siis tosiaan sydämen rakenteet ym. tarkastetaan molemmissa perusultrissa. Rakenneultrassa nyt viimeksi katsottiin hyvin tarkasti sydän, samalla kun katsottiin muutkin rakenteet. Eli tarkastetaan, että onko kaikki kehittynyt normaalisti ja sydän toimii oikein jne.. Tuollaisesta sydämen ultraäänitutkimuksesta erikseen en ole kuullut.. Onko siis jotain häikkää löytynyt kuuku87?
 
Minun oli pakko soittaa kätilölle ja kysyä tästä, miksi meille määrätty tämä tutkimus. Ainakin kätilö sanoi, että täällä etelä-pohjanmaalla tämä tutkimus ihan normaalia kun kysyin. Mutta, kun hän katsoi tarkemmin miksi meille tämän lääkäri määrännyt niin määräytyy entisen historian perusteella eli koska miehelläni edellisestä suhteestaan down syndrooma lapsi. Tällä lapsella ei kuitenkaan downin syndroomaa ole, koska on tutkittu.

Riida: Kaikki on tähän asti ollut todella hienosti niin rakenneultrissa kuin neuvolassakin. Eikä viimeisimmässa rakenneultrassa rv 23 ollut mitään sydämmessäkään. Kaikki toimii niinkuin pitääkin ja vauva kasvaa normaaliin tahtiin.
 
Aivan eli se on sit tollaisen syyn takia. Hyvä jos pienellä on ollut kaikki kuitenkin koko ajan ok! Sehän se tärkeintä! Varmasti kaikki on siis hyvin tarkastuksessakin. Hyvähän se vaan on, että tarkastavat ja tutkivat kunnolla! :)
 
Takaisin
Top