Syöttekö satokauden mukaisesti?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuleeko teidän syötyä satokauden mukaisesti?

Me ei tähän varsinaisesti hirveän aktiivisesti pyritä, mutta jonkinverran ilman että asiaa miettii sen enempää. Voidaan esimerkiksi ostaa enemmän niitä hedelmiä, mitkä milloinkin on parhaimmillaan (esim. joulun aikaan Brunoja) ja persikka-aikana ostetaan persikoita, kun ei niitä muulloin edes saa. Ja kesällä/keväällä enemmänkin suomalaista ihan sen mukaan mitä suomalaista on ostettavissa ja mitä saa tavallista halvemmalla. Ja marjoja ja herneitä totta kai, kun on niiden aika. Tuoreena ne on aina pakastettuja parempia. :) Suosimassamme kaupassa on myös satokauden tuotteet ainakin joitain muita kauppoja paremmin tyrkyllä niin on helppo tarttua niihin. Nytkin tehtiin viikonloppuna kesäkurpitsaveneitä, kun kesäkurpitsat suunnilleen käveli vastaan vihannesosastolle mennessä.
 
No eipä oikeastaan. Ollaan muutenkin huonoja syömään hedelmiä ja vihanneksia. Ukko pyrkii ainakin kerran pari viikossa niitä popsimaan, mutta ite saatan olla viikkojakin ilman :sour:
 
Tulee sen enempää ajattelemtta syötyä kun aika paljon hintoja katson kaupassa.
Eli jos esim. kesäkurpitsat on todella halpoja, niin kyllä niitä tulee silloin syötyä enemmän kuin normaalisti ja sitten vaihtuu taas toiseen kasvikseen. Kasviksia/vihanneksia/hedelmiä syödään jossain muodossa joka päivä melkein joka aterialla
 
Aika perusjuttuja syödään läpi vuoden. Kotimaista pyritään ostamaan, joten talvella menee enemmän juureksia. Marjoja syödään myös pakastimesta, mutta sorrun kyllä kalliisiin pensasmustikoihin ja kasvihuonemansikoihin, kun haluan herkutella.
 
Meillä syödään mitä pystytään, eli mille kukaan ei ole allerginen/saa vatsavaivoja. Eli aika lailla samoja kasviksia syödään ympäri vuoden, kesällä tosin enemmän tuoreita marjoja, myös omasta pihasta. :p
 
En sinänsä seuraa satokausikasviksia, otan niitä mitä tekee mieli/mitkä ovat halpoja/sopivasti tyrkyllä. :grin
 
Pikkuhiljaa viime vuosina oon opetellut käyttämään satokausia hyödykseni. Syön paljon kasviksia ja varmaan suurimmaksi osaksi satokauden tuotteita. Joskus kun laiskottaa eikä jaksa panostaa kummemmin kokkailuun niin pakasteosastolta kyllä tulee mukaan esim valmiita wokkisekotuksia tai muuten mitä tahansa vihanneksia kaudesta välittämättä.
 
En kato onko mikä satokausi menossa, mutta mansikat ja varhaisperunat toki tulee ostettua vaan kun niitä saa. Oon ensimmäistä kertaa elämässäni innostunut kasviksista ja vihanneksista. :grin Oon aina inhonnut salaattia yms, mutta nyt kun oon löytänyt pihvitomaatit, kesäkurpitsat ja avokadot ja ruennut kokkaileen niistä, niin johan eritavalla maistuu! Tuntuu, että kun raskaana kasviksia tuputettiin ruokavalioon niin annosehdotukset oli mitä tylsimpiä. Ihmekkös ettei silloin maistunut.
 
Ja-a, ei tietoisesti ainakaan syödä satokauden mukaan. Perheessä allergikko joten aika harvat kasvikset sopivat meille, mutta kyllä sitä tulee esim. uusiaperunoita, mansikoita jne ostettua kun ovat edullisia ja hyviä. :p
 
Nyt on sesongissa mm. vesimeloni, hunajameloni, parsa, mandariini, retiisi, litsi, lehtiselleri, kirsikkatomaatti ja raparperi. Meneekö niitä tai jotakin muuta nyt sesongissa olevia herkkuja teillä?

Parsa, mandariini, vesimeloni ja kirsikkatomaatti löytyvät viikoittain meidän ostoskoristamme. Heinäkuuta odotan, ne mansikat!:hungry:
 
No nyt oikein satokauden mukaisesti syötiin pihvitomaatteja. Uunissa täytettynä niistä tuli ihan herkkua. :)
 
:red-heart: Nyt on mm. avomaankurkun, mansikan, kesäkurpitsan, tomaatin, parsa- ja kukkakaalin satokausi. Joko teillä ollaan herkuteltu näillä tai muilla joiden satokausi on nyt menossa?

Meillä on ollut herneitä ja mansikoita, sekä kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja parsakaalia. Meillä tosin on lähes aina noita jälkimmäisiä kun elävöitän niillä salaattejani.
Erityisen iloinen olen mansikan saatavuudesta, eilen kuulin että voisi olla hyvin tarjolla kotimaista syyskuulle asti!:Strawberry:
 
Tarjouksia tulee seurattua kaupoissa ruoan hintojen nousun takia, joten se ohjaa jonkin verran sitä, mitä kaupasta ostetaan. Parsa- ja kukkakaalia kuluu muutenkin, samoin tomaatteja syödään meidän taloudessamme päivittäin. Mansikoitakin on tullut popsittua satunnaisesti, nam :Strawberry:
 
Meillä odotetaan kieli pitkänä mustikoiden kypsymistä ( lapsi ei vielä ymmärrä).

Mansikoista pienempi lapsi ei tykkää (ja tomaateille on allerginen). Herneitä ja uusia perunoita menisi vaikka kuinka - vaikka minä en voi niitä syödä.

Ja meidän ihanaan, makeaan, karviaiseen hyökkäsi joku hemmetin karviaispistiäinen, jonka toukat ovat syöneet puolet kasvin lehdistä. 😡
 
Takaisin
Top