Syöttekö salmiakkia tai lakritsia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nykyisinhän ei suositella raskaana olevalle lainkaan salmiakkia tai lakritsia? Noudatatteko kieltoa pilkulleen?

Itse söin kuopusta odottaessa lakritsia joskus pieniä määriä. En siis mennyt nollatoleranssilla, mutta en kuitenkaan isoja määriä tai usein syönyt. Esikoisen odotuksen aikaan ne ei olleet vielä kiellettyjä. Minua päinvastoin neuvottiin neuvolassa syömään salmiakkia, koska verenpaineeni oli turhan alhainen.

Oon tällä hetkellä raskaana, 17+2, eli lakritsi ja salmiakki on kiellettyjen listalla.

Alussa ei tehnyt edes mieli vaikka kumpikin on mun lempikarkkeja.

Jossain vaiheessa tuli hirveä salmiakkihimo ja onneksi löysin Fazerin Salta katten-pussin! 😋

Esikoisen raskauden aikana söin pussillisen salmiakkia tai lakritsia päivässä. En uskonut mihinkään "hölyn pölyyn". Ei ne ennenkään olleet mulle aiheuttaneet mitään terveysoireita. Kunnes tuli vastaan viimeinen raskauskuukausi. Rupesin yhtäkkiä viimeisen kuukauden aikana turpoamaan ja paisumaan joka suuntaan. Kengät eivät mahtuneet enää jalkoihin ja en tunnistanut kasvojani peilistä. Nenä ja korvatkin olivat korostuneen turvonneita. Lopulta kun vauva syntyi minulle oli kertynyt raskauskiloja noin +25kg, mutta itse vauva painoi alle 3kg.

Seuraavan raskauden aikana lopetin salmiakin ja lakritsin syönnin heti tehtyäni positiivisen raskaustestin. Silloin ei tullut loppuakaan kohti isompia turvotuksia ja vauva oli 3450g syntyissään. Muistan että se synnytys oli muutenkin helppo. Koin että olisin voinut saman tien synnyttää uudestaan. Näiden vauvojen ikäero oli/on 5vuotta.

Söin kummankin lapsen odotusaikana jonkin verran salmiakkia, en nyt kovin isoja määriä mutta hieman silloin tällöin. Salmiakki on suosikkikarkkini muutenkin, mutta terveydenhoitaja oikein kehotti minua niitä syömään, jotta saataisiin verenpainetta kohoamaan. Kärsin siis kummankin raskauden aikana matalasta verenpaineesta. Minulle ei tullut salmiakin syönnistä turvotusta, en kärsinyt siitä kummankaan odotusaikana ja kilojakin tuli erittäin maltillisesti.

Lopetin täysin molempien odotusajaksi ( lapset vuosimallia 2017 ja 2020). Jotenkin oon aina kokenut mukavammaksi lopettaa kokonaan kaikki, joita suositeltu vähentämään/lopettamaan.

Tällä hetkellä raskaana ja lopetin molemmat kokonaan. En täysin ymmärrä tätä "hölyn pölyn" ajatusta, kun se korkea verenpaine ei ole ainoa syy, miksi näitä ei suositella. Salmiakin ja lakritsin sisältämä glykyrritsiini vaikuttaa pahimmillaan sikiön aivojen kehittymiseen. Jos korkea verenpaine olisi ainoa "ongelma", söisin varmaan kohtuudella, sillä minulla on aina ollut luontaisesti matala verenpaine.

En syö, paitsi niitä harvoja salmiakkeja, joissa ei ole lakritsia (eli ei glykyrritsiiniä). Mini TV Mix Suolainen on lempparini. 😊

Kuten @Ensisynnyttäjä89 jo kirjoittikin, lakritsin vaikutus ei ole pelkästään verenpaineeseen liittyvä. Glykyrritsiini vaikuttaa istukkaan niin, että stressihormonit pääsevät helpommin istukan läpi vauvaan. Tällä voi olla todella pitkäaikaisia vaikutuksia lapseen, esimerkiksi ADHD-riski kasvaa. Tätä vaikutusta ei voi päätellä turvotuksesta tai olosta, vaan vaikutukset voivat näkyä vasta paljon myöhemmin. Toki muutamasta lakusta tuskin tulee mitään, mutta turvallisen käytön rajaa ei tunneta, niin itse ainakin mieluummin pelaan varman päälle.

En tietenkään kenellekään suosittele, mutta uskalsin ihan pieniä määriä syödä kuopusta odottaessa sillä ongelmia oli todettu isoista määristä ja uskoin että pari karkkia silloin tällöin ei vaikuta. Esikoisen aikaan ei tiedettykään muista haittavaikutuksista kuin verenpaineen noususta.

Otin joitakin lakritsikarkkeja aina irtokarkkipussiin, silloin kun niitä ostin. Tuli siis syötyä, mutta aika harvoin ja pieniä määriä kerrallaan.

Esikoista odottaessa 2015 lakritsijäätelö oli mun herkkua 😶 Silloin ei puhuttu muuta kuin että nostaa verenpainetta. Nuorempien kohdalla oon yrittänyt välttää. Lakritsi ja salmiakki on mun lemppareita enkä oikein muusta karkista välitä, mutta onneksi sen 9kk kärvistelee ilmankin 😄

Esikoisen ja keskimmäisen aikaan taisin syödä pieniä määriä silloin tällöin, silloin ei puhuttu muista vaaroista kuin verenpaineen noususta. Kuopuksesta nuo suositukset siis muuttuneet ja pidättäydyin raskausajan sekä salmiakista ja lakritsasta. Vaikka mua neuvolan puhelinpalvelusta neuvottiin syömään salmiakkia 😲, kun mulla raskausaikana ajoittain huippas päästä aika pahastikin ja verenpaineet oli alhaiset.

Myönnetään, olen syönyt kesällä pari lakritsijäätelöä. Mutta eihän siinä jäätelössä paljoa voi olla oikeaa lakritsia. Neuvolassa sanottiin ettei lakritsijäätelö joskus haittaa, mut ei voi lakritseja ja salmiakkia popsia hirveästi. Irtiksistä oon jättänyt lakut pois.

Minä kuulun heihin joille on aikoinaan suositeltu neuvolassa syödä lakritsia. Lapset syntyneet 1997, 2000 ja 2010. Kaikki terveitä lapsia (joista kaksi useamman vuoden olleet aikuisia) eikä lakritsinsyönti aiheuttanut mitään.
Nyt 4. kerta raskaana ja yhä syön pienissä määrin lakritsia. En kärsi syyllisyyden tunteesta.
Laiva risteilyllä söin seisovasta pöydästä kylmäsavustettua lohta eikä mitään ongelmia jälkeenpäin. Inkivääriä olen syönyt jokaisen raskauden aikana, eikä ongelmia ole ollut.
Syntyykö paljon sairaita lapsia teidän mielestä maissa joissa inkivääriä käytetään paljon? Monissa maissa suositellaan inkivääriä raskaana oleville.
Ulkomailla kielletään saunominen perusteluna että se voi vaurioittaa sikiötä. Suomessa sanotaan paljon. Syntyykö teidän mielestä Suomessa paljon sairaita lapsia sen takia että äiti on raskaana sanonut? ;) Kaikki on suhteellista.

Apua, kuulin tästä vasta. 🤐 Jokunen salmiakki on irtisten mukana ollut ja lakritsijäätelöä olen varmasti syönyt useamman. Voi toivottavasti en ole aiheuttanut mitään vahinkoa tietämättömyyttäni. 😥 Neuvolassa ei sanottu mitään salmiakista. Jatkossa jätän pois, vaikka lakritsijäätelö on herkkua.

Apua, kuulin tästä vasta. 🤐 Jokunen salmiakki on irtisten mukana ollut ja lakritsijäätelöä olen varmasti syönyt useamman. Voi toivottavasti en ole aiheuttanut mitään vahinkoa tietämättömyyttäni. 😥 Neuvolassa ei sanottu mitään salmiakista. Jatkossa jätän pois, vaikka lakritsijäätelö on herkkua.
Tuskinpa on haittaa yksittäisistä salmiakeista! Ja muistan lukeneeni, että lakritsijäätelö ok syödä, kun siinä on vain hippusia lakritsia, kun eihän sitä litratolkulla joka päivä vedetä.

Minulle sanottiin neuvolassa kun asiaa kysyin, että kannattaa jättää lakritsi ja salmiakki pois, koska sen haittavaikutuksista sikiölle ei varmaksi tiedetä. Eikä neuvolantäti osannut sanoa niistä glykyrrtsiinivapaista salmiakeista tai lakritsista, että nekään olisi senkään turvallisempia.

Harmittaa kyllä itseäni todella suuresti, koska namihyllyllä näen vain lakritsia ja salmiakkia, muutapa en ole raskauden aika himoinnut vielä paitsi näitä kahta.

Huh, hyvä jos se ei olekaan ihan nollatoleranssilla. Kiitos huojentavasta vastauksesta Iiris92. 🥰 Ehdin jo säikähtää. Jätän kyllä jatkossa irtissalmiakit kauppaan.

Minulle sanottiin neuvolassa kun asiaa kysyin, että kannattaa jättää lakritsi ja salmiakki pois, koska sen haittavaikutuksista sikiölle ei varmaksi tiedetä. Eikä neuvolantäti osannut sanoa niistä glykyrrtsiinivapaista salmiakeista tai lakritsista, että nekään olisi senkään turvallisempia.

Harmittaa kyllä itseäni todella suuresti, koska namihyllyllä näen vain lakritsia ja salmiakkia, muutapa en ole raskauden aika himoinnut vielä paitsi näitä kahta.

Jännä tuo terveydenhoitajan lausunto, koska nimenomaan se glykyrritsiini on syy välttää salmiakki- ja lakutuotteita. Jos salmiakissa ei ole glykyrritsiiniä, ei sillä ole niitä haittavaikutuksia, joiden takia normisalmiakkia ja kaikkia lakuja ohjataan välttämään. Eli siis sinuna söisin glykyrritsiinitöntä salmiakkia, jos se kovasti himottaa. 😊

Esikoisen raskaudessa (2021) taisin muutaman kerran syödä pieniä määriä pahimpaan himoon. Nykyisessä raskaudessa en ole syönyt ollenkaan, lähinnä siitä syystä, että jos lähtisin sille tielle, että pienet määrät ovat ok, pelkään että en sit kuitenkaan osaisi rajoittaa niiden kertojen määrää 🙈.

Maakohtaisista rajoituksista; asun maassa jossa lakritsaa on kyllä saatavilla (Pandan lakritsaa myydään itseasiassa täällä kaupoissa ns terveystuotteiden hyllyssä 😂), mutta sitä syödään niin vähän, että täkäläiset ruokasuositukset raskaanaoleville ei noteeraa lakritsaa mitenkään. Mutta koska tiedän suomalaisista suosituksista, ja koska en luota omaan ”kohtuukäyttöön”, oon nyt tällä kertaa ottanut tällaisen nollatoleranssin.

Mutta tämän keskustelun innoittamana laitoin just salmiakki- ja lakritsitilauksen nettikaupan kautta; synnärievääksi pitää näitä totta kai saada, kun nyt näin kauan on ollut ilman 😋

Söin 2022 raskausaikana ehkä max 10kpl lätkäliiga-salmiakkia koko raskauden aikana, oli kyllä suositus tiedossa. Jossain kohtaa raskautta kuulin Namituvan glykyrritsiinivapaista salmiakeista, ja nää on ihan todella hyviä! Mun lemppareita oli nää raskaussalmiakit, ja monia muita hyviä on myös.

Takaisin