Syöksysynnytys

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Oletko kokenut syöksysynnytyksen? Ehditkö sairaalaan vai syntyikö vauva kotiin/matkalle? Minkälaiset fiilikset oli synnytyksen jälkeen?

Minulla on ollut kolme kuudesta synnytyksestä syöksyjä, ensimmäinen, viides ja kuudes. Nykyään ei ilmeisesti ole enää aikarajoja sille mikä lasketaan syöksyksi, mutta silloin kun esikoinen syntyi, niin sanottiin että jos ensimmäinen synnytys kestää alle 4h ja seuraavat alle 2h, niin kyseessä on syöksysynnytys. Minulla ensimmäisen avautumisvaihe kesti n.3h, viidennen 39min ja kuudennen 18min. Kuudes syntyi viime perjantaina ja tunteet syntymän jälkeen ovat vielä hyvin muistissa. Olin todella hämmentynyt, olen itseasiassa vieläkin :rolleyes:. Pää ei ollut ehtinyt yhtään mukaan, vaikka olimme olleet sairaalassa n. tunnin ennen syntymää, vielä 40 minuuttia ennen syntymää ei synnytys ollut aktiivisessa vaiheessa ja kätilön mielestä olisimme voineet lähteä vielä kävelylle ja kahville. Kipeät supistukset alkoivat niin yllättäen ja rajuna, ja ponnistamisen tarve tuli kahden tai kolmen supistuksen jälkeen.
 
Mulla ensimmäisen synnytys kesti kaikkineen 5t, toisen synnytys 2t37min. Toisesta arvuuteltiin salissa että katsotaanko alkaneeksi ensimmäisestä supistuksesta vai vesien menosta jonka jälkeen ne kovat kivut alko! Katsottiin sitte ensimmäisestä supistuksesta jolloin kestoksi saatiin tuo 2t37min :D Olihan se raju kokemus kun ei yhtään kerennyt pää mukaan saati kroppa! Tuosta toisesta synnytyksestä saisin pidemmän ja hauskan kertomuksenki tehtyä vaan jätän sen toiseen kertaan :)
 
Molemmista olin jo valmiiksi sairaalassa, esikoinen 1 h 15 min, josta istukan irrotus puolisen tuntia. Toinen 1 h 45 min.
Ensimmäisen kohdalla vaihtoehto sektio, kun ei sydänääniä saatu kuulumaan. Sektio ei houkutellut tippaakaan niin pusersin imukuppiavusteisesti ilman supistuksia, joskin ilokaasua kokeilin josta meni vaan pää kipeäksi.
Toisesta tiesin että tulee nopeaan, omaan tahtiin sain ponnistella ja syntyi luomuna.
 
Muokattu viimeksi:
Kaksosten synnytyksessä meni kalvojen puhkaisusta istukan syntymään vajaa 2,5 h ja a-vauva syntyi 9 minuutin päästä siitä, kun tilanne oli 5 cm auki ja salissa oli sillä hetkellä lisäkseni vain isä :angelic:. Papereissa oli luokiteltu syöksysynnytykseksi.
 
Takaisin
Top