Syökö taapero sormin, välineillä vai syötettynä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten taaperosi syö? Meneekö ruoka suuhun pääasiassa sormin, käyttääkö itse välineitä vai syötetäänkö häntä? Jos taapero käyttää välineitä, syökö hän lusikalla vai haarukalla?

Esikoisen taaperoajoista jo aikaa, joten muistikuvat on heikot. Mielestäni hän alkoi harjoitella haarukan käyttöä niihin aikoihin kun aloitti hoidossa eli n. 1,5-vuotiaana.
 
Söi itse sekä sormin, lusikalla että haarukalla. Hyvin aikaisin oppi, muistaisi vain että milloin..:bag:
 
oppi lusikalla ja haarukalla syömisen saman tien kun meni päiväkotiin (1,5v). sitä ennen söi kiinteät itse sormin ja nestemäiset syötettynä. vaikka osaa hyvin syödä välineillä, edelleen vaihtaa aika herkästi sormin syömiseen jos mahdollista (2v8kk), tästä huomautettiin päiväkodistakin :hilarious:
 
Meillä nyt 3v lapsi syö pääsääntöisesti haarukalla tai lusikalla, mutta ajoittain myös sormin ruokalautaselta. En muista minäkään, milloin poika oppi syömään itse lusikalla, aika varhain kuitenkin, kun annoin hänelle lusikan kouraan heti kun hän vähänkin osoitti kiinnostusta asiaan ja harjoittelu alkoi jo aikaisin. En ole kovin paljoa sormin syömiseen kotona puuttunut, mutta välillä mainitsen, että muualla on kohteliasta syödä ruokailuvälineillä. mutta ehkä se ei mene vielä ihan perille pojan ymmärrykseen :) Eivät kyllä päiväkodista ole kommentoineet asiaa millään tavalla tähän mennessä, joten ehkä poika siellä sitten syö pelkästään ruokailuvälineillä.
 
Tämä kuopus ei missään vaiheessa ole itse osoittanut kiinnostusta syömiseen. Kahden vuoden tietämillä lopetettiin syöttäminen, kun hieno ajatukseni siitä, että lapsi itse haluaisi syödä, ei toteutunut milloinkaan. Lusikka oli ollut tarjolla jo alle vuoden iässä ja sormiruokailuun kannustettiin, mutta ei sekään kiinnostanut.

Nyt 4 - vuotiaana syö lusikalla ja veitsellä ja haarukalla ja myös sormin. En ole kovin tarkka, pääasia, että syö. Hän on luontaisesti siisti eikä siis sotkeakseen leiki ruualla.
 
Kaikki lapset alkanut jossain 1v-2v välillä syömään lähes siististi lusikalla ja haarukalla. Sotkua siis kyllä jonkun verran tullut, mutta lusikka alkanut menemään säännöllisesti oikein päin suuhun, eikä kaikki ruuat syliin. Sen tarkemmin en enää muista milloin kukin oppi. Kolmas ainakin alkoi aikaisin syömään itse sujuvasti. Kaikki kyllä käyttivät pitkään välillä myös sormia ruokailussa apuna ja sormiruokailtu vauvana myös lusikkaruokien ohella :)
 
Meidän 1v 3kk syö pääasiassa sormin, harjoittelee myös kovasti itse lusikalla syömistä. Tietty jos on jotain puuroa, jogurttia tms niin syötetään sit myös että ruokaa menee vähän alaskin, mutta saa itse harjoitella mukana :)
 
Meillä 1v on syönyt nyt pari-kolme kuukautta itse haarukalla, mutta äidin/isin pitää vielä aina lastata haarukka täyteen. :D eli minä tällään haarukkaan ruokaa, laitan haarukan lautaselle, josta poika sen ottaa ja vie suuhunsa, ja antaa tyhjän haarukan takaisin äidille. :D lusikkaruokaa meillä ei oikeestaan edes syödä, paitsi viiliä ja jugurtttia ja niitä ei olla edes kokeiltu siten että poika ite yrittäisi. Haarukka on niin helppo! Haarukan lisäksi syö sormin. :)
 
1,5v syö ITE, eli ei saa auttaa. Sotkua lajinsa syntyy ja koirallekin ystävällisesti tarjoillaan. Suurin osa kyllä jo menee omaan suuhun. Ruokailuälineenä semmoset muoviset lasten lusikat ja haarukat, mut tavan teelusikkakin käy. Lämpimät ruuat siis välineillä ja muut sormin, mitä nyt itekin käsin söis.

Annoin alusta asti pöydässä käpälään niitä pikkulusikoita, muistaakseni jossain vuoden tienoilla alkoi ymmärtää, että niillä voi lattialle viskomisen lisäksi syödäkin.
 
Esikoisen vauva-ajasta on niin kauan, että en muista milloin alkoi syödä itse lusikalla ja haarukalla. Sen muistan, että sormin ei suostunut syömään juuri mitään ( pl. ehkä hedelmiä), koska ei voinut sietää likaisia käsiä ja vaatteita. Hoitoonkin piti viedä monet puhtaat vaatteet, kun aloitti 1,5-vuotiaana päiväkodissa.

Pienempikin (8kk) on saanut jo pidempään testailla, mitä lusikalla oikein voisi tehdä. Hänelle tosin kelpaavat myös sormet :)
 
Takaisin
Top