Syödäänkö teillä samoja ruokia kuin lapsuuden kodissasi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Missä määrin teillä syödään samoin kuin lapsuuden kodissasi syötiin?

Meillä on paljon samoja perusruokia kuten makaronilaatikko, jauhelihakastike, kala eri muodoissa, kinkkukiusaus, lihapullat (sekä itse tehdyt että kaupan), uunimakkara... Joitain lapsuuden kodin ruokia ei syödä koskaan, koska ei pidetä niistä. Näitä on ainakin makkarakastike, kalakeitto ja kaupan pyttipannu. Äitini teki usein ruskeaa kastiketta perinteisesti ruskistamalla ensin jauhoja. Me ei tehdä koskaan niin. Voisi syyttää keliakiaa, mutta ei kyllä tehty sitä ennen sen löytymistäkään. Ei saatu sitä ikinä onnistumaan, jos yritettiinkin. Keittoja me tehdään harvemmin kuin lapsuuden kodissa, mutta silloin tällöin niitäkin.

Mutta sitten on paljon ruokia, mitä me syödään, mutta kummankaan lapsuuden kodissa ei syöty. Esimerkiksi kasvisproteiinivalmisteet oli silloin täysin tuntemattomia ja me käytetään välillä härkistä, joskus soijarouhetta ja nyt on tutustuttu myös kasvijauhikseen. Kanaa kyllä syötiin lapsuuden kodissakin, mutta muistaakseni useimmiten koipireisiä, kun taas me suositaan koipia (ilman reisiosaa), kanakastiketta ja nykyisin saatavilla olevia valmiiksi maustettuja uunissa paistettavia kananpaloja. Makaronilaatikko oli lapsuuden kodissa aina jauhelihasta. Me ollaan lisätty repertuaariin kana ja härkis. Täytettyjä paprikoita ja kesäkurpitsaa ei meillä lapsena myöskään ollut ja nyt välillä on. En kyllä olisi niistä lapsena tykännytkään, olin aika nirso.

Eli lyhyesti sanottuna ollaan jätetty ruuat joista ei niin pidetä (tai muuten ei istu meille) ja laajennettu valikoimaa uusilla tuttavuuksilla.
 
Omassa lapsuuden kodissa oli kasvisruokaa, myöhemmin täysin vege.
Meidän perhe on sekasyöjiä täynnä, joten syödään paljon eri ruokaa mitä omassa lapsuudessa, mutta myös samoja kasvisruokiakin menee. Mies ei aiemmin tykännyt kasviksista yhtään, mutta nykyään haluaa jopa itsekkin sitä valmistaa.
 
Meillä syötiin kotona hyvin tavallista perusruokaa (makaronilaatikko, nakki- jauheliha- ja kalakeitot, peruna ja lihapullat yms) ja aika vähän oli vaihtelua. Enimmäkseen syödään siis niitä samoja ruokia, mutta monipuolisemmin. Lapsuudenkodissani lähes jokaisen ruoan lisäke oli peruna. Pastaa ja riisiä syötiin hyvin vähän, joten niitä on hieman enemmän nyt. Ainoa ruoka, mitä lapsuudenkodissani syötiin, mutta itse en pysty millään syömään, on pinaattikeitto.
 
Omassa lapsuuden kodissa oli kasvisruokaa, myöhemmin täysin vege.
Meidän perhe on sekasyöjiä täynnä, joten syödään paljon eri ruokaa mitä omassa lapsuudessa, mutta myös samoja kasvisruokiakin menee. Mies ei aiemmin tykännyt kasviksista yhtään, mutta nykyään haluaa jopa itsekkin sitä valmistaa.

Meidänkin miehen täytyisi opetella kasviksiin. Aina kun laitan niin ei uppoo. Hedelmiä sentään syö. :confused:
 
Syödään ja ei syödä. Meillä syötiin lapsuudenkodissa paljon peruskotiruokaa, mutta oli myös välillä tex-mex tai aasialaishenkistäkin ateriaa. Miehen kotona syötiin paljon perinteisiä ruokalajeja.
Minä en kokkaa meillä ja sen takia miehellä on enemmän sananvaltaa siinä mitä tehdään. Onneksi on mahtava kokki ja tykkää laittaa kaikkea laidasta laitaan. Paljon aasialaista kyllä, tykätään koko perhe sen tyyppisestä (myös taapero). :)
 
Ei syödä. Lapsuudessani vanhempani olivat kauheita terveysintoilijoita ja ramppasivat lenkillä, salilla ja muissa kuntoharrastuksissa vähän väliä. Kaikki ruoka oli sokeritonta, rasvatonta, kevyttä ja lighttiä!
Meillä syödään oikeaa, rehellistä, kunnon ruokaa joka ei jätä ketään kylmäksi. Ruokaa joka vie nälän ja pitää sen loitolla.
 
Osittain kyllä. Esim. jauhelihakastike on vähän muuttanut muotoaan, keitoista on poistettu nauris (koska kukaan ei pidä siitä), eikä tulisi nykyään mieleenkään ostaa mitään valmiiksi marinoitua lihaa/kanaa. Joskus teemme huvikseen uunimakkaraa, uuniperunoita jollain täytteellä, tai todella retroja lämpimiä voileipiä :)
 
Lätyt ja kiisseli on jäännös lapsuuden kodin repertuaarista ja marjojen ja sienien käyttö. Keittoja oli silloinkin paljon, mutta ihan erilaisia tosin.
Mun vanhemmat ei oikein kokkailusta perustaneet, niin nyt onkin kiva kokkailla heille silloin tällöin kun lähellä asutaan.
 
Lapsuuden kodissa syötiin paljon perunoita keitettynä ja ruskeaa kastiketta (jauheliha, makkara, nakki, lihapulla, pelkkänä kastikkeena). Meni kauan, että omassa kodissani söin perunoita keitettynä, oikeastaan vasta lasten kanssa. Nyt ne taas maistuu ihan hyviltä. Ruskeaa kastiketta taas en koskaan oppinut tekemään, joten meillä suositaan tomaatti- tai kermapohjaisia kastikkeita. Niitä ei lapsuuden kodissa ikinä ollut.

Keitot teen samalla tavalla kuin äitini. Paitsi hernekeiton minä otan purkista, äiti ei varmaan ole edes maistanut purkkihernekeittoa.
 
Lapsuudenkodissani syötiin hyvinkin lihapainotteisesti, me olemme kasvissyöjiä, niin eroja tulee väkisinkin mittavasti. Ruskean kastikepohjan teen samalla tavalla kuin äiti, ja makaronilaatikko (jota aniharvoin laitan, koska vain minä pidän siitä) on melko samanmakuinen, vaikka jauhelihan tilalla onkin muuta. Lisäksi syömme intialaista ja aasialaista ruokaa.
 
Aika eri tavalla syödään nykyään. Ei tule yhtään mieleen ruokia, jotka nykyään kuuluvat meidän ruokapöytään.:think005
 
Minä olen muokannut äidiltäni keitto ja laatikko reseptit lähes täysin. Ruskea kastike ainut jonka teen melkein samalla tavalla. Mies on opettanut uusia reseptejä ruotsista/äidiltään vuosien saatossa ja monet niistä on jääneet tavaksi. Kokeillaan uusia juttuja ja sovelletaan usein sitä mitä kaapista löytyy. Kotonani oli tapana tehdä mautonta ruokaa:sad001 meillä kyllä mausteita ja yrttejä käytetään ahkerasti. Poronkäristys viimeinkin onnistuu vuosien harjoittelun jälkeen, mutta ikävä kyllä kala keittoa me ei osata vieläkään kunnolla. Tai sitten mummon Kalakeitto on vaan parasta eikä me parempaan pystytä. Mies on oppinut myös syömään kasviksia ja niitä menee säännöllisesti. Lapset syö hyvin marjoja kaikissa muodoissa vaikka me vanhemmat hieman huono esimerkki siinä asiassa ollaan. Oikeastaan miehen kanssa ollaan tehty sopivat reseptit meille ja jatkettu niiden tarjoamista lapsille
 
Takaisin
Top