Syödäänkö teillä puuroa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Syödäänkö teillä puuroa? Ketkä syö ja mitä puuroja?

Meillä lapset haluaa usein aamu- tai iltapalaksi puuroa. Yleensä keitetään ihan kaurapuuroa tai sitten laitetaan sekaan ohraa tai ruista.

Meillä syödään kaura-, manna-, riisi-, ruis-, ja joskus 4 viljan puuroa. Lounaaksi, jos edellisestä päivällisestä ei jäänyt mitään, tai aamu/iltapalalla. Nuorin syö vielä sekä aamulla, että illalla ja kaksi vanhempaa usein kilpailee, kumpi saa syödä kuopukselta mahdollisesti jäävän puuron. 😄 Lapset syövät eniten, aikuiset välillä.

Yleensä syödään neljän viljan tai pika kaurapuuroa. Teen ihan vaan mikrossa annoksen niille ketkä syö, ellei useampi ilmoittaudu ja silloin teen kattilassa. Puuroa syö aamulla minä ja kuopus, joskus esikoinen ja toinen lapsi myös. Kolmonen ei syö puuroa koskaan.
Riisipuuroa tehdään myös joskus harvoin.

Riisi-, manna-(myös vispi- ja suklaapuurot) ja kaurapuuroa on useiten. Ja mämmiä toki. 😁 Kaurapuuroa syödään meillä eniten. Mies osaa tehdä sen jotenkin ihan älyttömän herkulliseksi!

Taaperolla menee vatsa kovalle heti, jos jää puuropäivä välistä niin ollaan yritetty tehdä joka päivä ainakin kerran ja samalla on aikuinen/aikuiset syöneet samaa. Puuroon laitetaan marjoja ja sitten vaihtelevasti soseita, voisilmää, pellavansiemenrouhetta tai kananmunaa.

Eipä juuri, valitettavasti. Minä kun niin tykkään puuroista. 😁 Välillä keittelen vain itselleni kaurapuuroa tai syön pikapuuroja. Jos työpaikan lounasravintolassa on keiton tilalla puuro, menen aina sitä syömään.
Mut mieheni ei syö puuroja. Saanut jonkin trauman lapsuudesta, kun heillä on kotona ollut sitä aina, ja sitä on ollut pakko syödä. Lapsi taas syö puuron melkein päivittäin päiväkodissa, niin kotona hän siitä sitten kieltäytyy.

Meidän autistisen kuopuksen päivä on pilalla, jos hän ei joka aamu saa puuroa. Vaihdellaan kauran ja moniviljan välillä ja itse keitellään. Esikoinen taas ei pidä puurosta enää…

Niin ja rasvaa ja sokeria pitää olla päällä. Ei oo kiisselineiti hän 😂

Vauva syö aamuisin piltin pussipuuron, koska sen saa syötyä itekseen 😅 pitäis ostaa uudet täytettävät pussit niin vois laittaa omatekemiä, koska se aamukaaoksen helpotus on just se ettei mun tarvi olla syöttämässä, ei niinkään se että tarviiko mun se mikropuuro keitellä. Esikoinen syö aamuisin jugurttia ja kaurahiutaleita, joskus pikapuuropussillisen.

Illalla melkein joka päivä on kaurapuuroa. Sitä syö lapset ja iskä. Keitän kaurapuuron kattilassa, ensin ilman suolaa pikkuisille ja sit annosten ottamisen jälkeen maustan loppuun. Molemmat lapset tykkää lisukkeena maapähkinävoista. Vauvalle maistuu myös hedelmä-/marjasoseet puurossa. Taaperolle maistuu osa marjoista ja perinteinen mansikkahillo. Iskä ei tykkää maapähkinästä, liian hernemäinen maku kuulemma, mut muut menee 😆 Joskus jos on vaihtelunhalua ja ylimääräistä maitoa, keitän mannapuuroa :)

Mä itse syön puuroa harvoin. Riisipuurosta tykkään, sitä teen toisinaan lounaaksikin. Kaurapuuroa oon tänä vuonna syönyt kerran, kun sitä jäi yli muulta pesueelta 😅

Meillä kukaan ei syö puuroa. Vai lasketaanko tuorepuuro? Sitä joskus teen itselleni, tosin hyvin harvoin. Aamulla tekee pahaa niellä mössöjä (herään 3.30 useimpina aamuina). Mutta eihän se miksikään mene, jos illalla teen ja töissä ekalla tauolla syön. Ainakin marjoja, kaurahiutaleita ja chiansiemeniä laittaisin. Pitää testaa, mikä kasvimaidoista maistuu parhaalta tässä..

Syön itse aika usein arkena aamupalaksi puuroa, joskus iltapalaksikin. Muu perhekin syö välillä, nuorempi lapsi tietysti päiväkodissa aamupalalla saa puuroa. Itse syön mieluiten kaura- tai ruispuuroa, muutkin menee. Välillä teen vispipuuroa puolukoista tai muista marjoista.

Meilläkin tehdään useimmiten mikrossa puuro. Yhdelle tehdessä lautaselle. 1,5 annosta menee vähän isommassa mikrokipossa. Sitten jos molemmat lapset haluaa kokonaisen annoksen keitän kattilassa. Sekaan laitetaan voita ja pakkasesta marjoja. Itse en tykkää syödä puuroa oikein muulloin kuin raskaana. 😂 Poikkeuksena riisipuuro ja sitäkin vaan jouluna. Tai vispipuuro on hyvää, mutta sitä tulee tosi harvoin tehtyä.

Meillä ei syödä kuin korkeintaan riisipuuroa. (Lapset saivat päiväkodissa puuroista ihan tarpeekseen) .
Tuorepuuroa olen tehnyt silloin kun kotimaisia marjoja on saatavilla- omasta pihasta tai kaupasta., mutta en muuta.

Takaisin