Suunniteltu sektio

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulle tehty tai tullaanko sinulle tekemään sektio suunnitellusti? Aiempien sektioiden, synnytyspelon vai vauvan perätilan vuoksi? Tai muun syyn takia? Jos sinulle on tehty suunniteltu sektio, miten se meni?
 
Mulla on tulossa maanantaina 22.3 suunniteltu sektio. Synnytyspelon takia.
Tsemppiä!:shy: Mulle on tehty kaksi suunniteltua sektiota synnytyspelon vuoksi. Henkilökunta sairaalassa oli aivan huippua ja kyllä sitä tunsi olevansa hyvissä käsissä. Ja palkinto on mitä ihanin:dummy::Heartred
 
Suunniteltu sektio tulossa edellisen traumaattisen alatiesynnytyksen aiheuttaman vaikean synnytyspelon takia. Onneksi sektiovaihtoehto on olemassa, en olisi muuten voinut harkita enää uutta raskautta:sorry:
 
Minulle tehtiin sektio, halusin sen alatiesynnytyksen riskien vuoksi. Riskeinä olivat esim. lapsen jumittaminen synnytyskanavaan, lapsen hapenpuute, muut vammat, kuten erbin pareesi lapselle, minun repeäminen, lantionpohjan vammat minulle. Sektio olikin tosi hyvä ratkaisu, sillä napanuora oli kiertynyt vauvan vartalon ympäri pari kertaa.

Sektio meni tosi hyvin, salissa olo ja meno oli rauhallinen, heräämössä olin muutaman tunnin ja sängystä nousin n. 6 tunnin päästä leikkauksesta. Haava parani hyvin, toivuin tosi nopeasti ja pystyin jättämään käsikauppasärkylääkkeetkin pois viikon päästä synnytyksestä. Synnytyskokemus oli erittäin hyvä.
 
2 kiireellistä sektiota on tehty, ensimmäinen ja kuudes lapsi. Toinen vaakaan ja toinen pystyyn koska vauva oli aika iso ja lopussa tuli kiirekin saada ulos. Parannuin molemmista hyvin. En muista miten kauan on mennyt että olen liikkeelle päässyt mutta kovin kipeä en ole ollut kummankaan jälkeen, varsinkaan tuon vaakaan tehdyn. Mutta sektio on alentanut jo valmiiksi alhaisia verenpaineita niin liikkuminen on ollut sen takia vähän hankalaa ensin.

Nyt onkin tulossa suunniteltu sektio kun sektioita on jo 2. Periaatteessa voisin synnyttää alakutta koska ekasta sektiosta on 10v aikaa mutta käytännössä ei onnistu kun vauva on luultavasti iso ja käynnistäähän ei voi sektion takia ja mielellään ennen laskettua saisi tulla niin ei ehdi kasvaa enempää.

Jännittää! Mutta kaipa se samalla kaavalla menee kuin edellisetkin jos hyvin menee siis. Paitsi alku on erilaista kun ei tarvi ensin kärsiä supistuksista ja miten outoa kun loppuraskaudessa saa tietää vauvan syntymäpäivän etukäteen :grin
 
Meidän esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla muutaman päivän varoajalla. Vauvan hyvinvoinnin vuoksi lääkärit suosittelivat suoraan sektiota. Sektio pelotti mua tosi paljon, tärisin ja melkein itkin kun käveltiin miehen kanssa leikkaussaliin. Hoitohenkilökunta oli aivan ihanaa ja pelostani huolimatta tunsin olevani siellä hyvissä käsissä. Sektio meni onneksi hyvin ja sain vauvan vähäksi aikaa rinnalle. Jalkeilla olin pienen hetken silloin samana iltana ja seuraavana päivänä pystyin kävelemään hieman. Pari yötä olin sairaalassa ja sitten pääsin kotiin. Noin 1,5 vk ajan kävely+asennon vaihdot teki kyllä kipeetä ja särkylääkettä piti ottaa säännöllisesti, mutta sen jälkeen helpotti ja sain jätettyä särkylääkkeetkin kokonaan pois.
 
Minulle tullaan tekemään suunniteltu sektio oman sairashistorian vuoksi.

Minua kiinnostaisi tuo ns. perhelähtöinen sektio, jota suomessa ei ole juuri kai tehty. Tarkoituksena, että lapsen pää saadaan ensin esiin ja loput hitaammin niin että kohtu itse puskisi lapsen ulos. Myös napanuoran solmiminen ja leikkaaminen etenisi rauhassa ja lapsi pääsisi ihokontaktiin ja jopa imetykseen jo leikkaussalissa, jos kaikki on mennyt hyvin. Tästä ois hyötyä oksitosiinin eritykselle ja imetyksen aloitukselle ainakin. Se olisi ihanaa, kun ei tuo normaali alatiesynnytys ole vaihtoehto. Ikävää, että yleensä kuitenkin ilmeisesti sektion jälkeen lapsi ja äiti on erossa jopa useamman tunnin eikä saa sitä samanlaista tutustelua heti alkuun niinkuin alatiesynnytyksessä.

Jossain päin synnyttäjän ja tukihenkilön onnistuu seurata tapahtumaa ja toivoa musiikkia tms. mutta ne ei olisi minulle yhtään oleellisia asioita. Ajatuksena on luoda parempi synnytyskokemus niin äidille kuin lapsellekkin. Suomessa tätä perhelähtöistä sektiota suunnitellussa ja kiireellisessä sektiossa äidit ei ilmeisesti pyydä/osaa pyytää, joten se on ainakin harvinaisempaa. Oisko jollakin jakaa tällaisesta kokemuksia? Voi laittaa, vaikka henk koht viestiä, jos ei tähän halua kirjottaa :)
 
Muokattu viimeksi:
Minulla tehtiin suunniteltu sektio, kun vauva nökötti perätilassa. Olisin halunnu kokeilla alatiesynnytystä silti, mutta kuvausten perusteella ei ollut tarpeeksi tilaa eikä synnyttäminen niin olisi ollu turvallista.

Sektio jännitti etukäteen tosi paljon. Oisin halunnu saada enemmin ihan konkreettista käytännön tietoo miten se sektio päivä etenee. Mut jotenki ne kaksi kätilöä kenen kanssa puhuin ei tätä ymmärtäny, enkä sit osannu tarpeeksi tivata tietoo. Sanottiin vaan, että ei tarvi pelätä kun tulee kunnon lääkkeet, ei se satu. Vaikka en sitä kipua ees pelännyt..

Mutta sektio itse meni siis tosi hienosti! Ihana henkilökunta oli paikalla ja puoliso tietty. Vauva meni lastenlääkärin tarkastukseen isän kanssa heti synnyttyy. Häntä ei minulle näytetty ollenkaa tässä välissä. Yritin kurkistella ja näin vaan varpaat. Jos tulisi uusi sektio toivon, et vauvaa edes vilautetaan minulle. Hänellä ei mitään hätää ollu eikä kiire lääkärin luo kuitenkaan. Mut sieltä sit tuli muistaakseni n. Vartin päästä minun rinnalle ihokontaktiin. Päästiin myös kaikki yhteiseen perheheräämöön. Eli saatiin olla vauvan ja puolison kaa kaiken aikaa yhessä :red-heart:

minusta kokemus oli tosi paljon parempi kun osasin odottaa. Toivuin myös hirmu hyvin ja heti samana iltana pääsi liikenteeseen. Oltiin sairaalassa 5 vuorokautta mut se johtui siitä et vauvan paino ei lähteny nousemaan ja hän kellastu, ei sektiosta.
 
Onko kellään kokemusta että vauva alkaisi syntymään ennen sovittua leikkauspäivää? Onko leikattu päivystyksellisesti sitten ja miten meni?
 
Onko kellään kokemusta että vauva alkaisi syntymään ennen sovittua leikkauspäivää? Onko leikattu päivystyksellisesti sitten ja miten meni?
Ei varsinaista kokemusta, mutta meillä ennenaikainen syntymä oli riskinä. Ja koska leikkaukseen oli päädytty perätilan ja mahdollisten komplikaatioiden takia, niin ohjeena synnytyksen spontaanin käynnistymisen varalle oli ambulanssi ja päivystyksellinen sektio. Onneksi tähän ei päädytty, vaan kotilevolla päästiin suunniteltuun sektiopäivään.
 
Onko kellään kokemusta että vauva alkaisi syntymään ennen sovittua leikkauspäivää? Onko leikattu päivystyksellisesti sitten ja miten meni?
En muista mistä viikosta lähtien oli luvattu sektio, jos alkaisi syntymään ennen leikkausta. Joskus rv35, en kyllä mene yhtään vannomaan? Tästä otin kuumaa. Lääkäri perusteli vauvan hyvinvointia jos lähtee syntymään itse niin aikaisin. Joka tapauksessa, lopussa oli ohje tilata lanssi ja mennä kiireelliseen sektioon jos synnytys käynnistyy.

Niin ja sektion syy synnytyspelko ja vauva ei laskeutunut lopussa niin siksi ohje soittaa ambulanssi.
 
En muista mistä viikosta lähtien oli luvattu sektio, jos alkaisi syntymään ennen leikkausta. Joskus rv35, en kyllä mene yhtään vannomaan? Tästä otin kuumaa. Lääkäri perusteli vauvan hyvinvointia jos lähtee syntymään itse niin aikaisin. Joka tapauksessa, lopussa oli ohje tilata lanssi ja mennä kiireelliseen sektioon jos synnytys käynnistyy.

Niin ja sektion syy synnytyspelko ja vauva ei laskeutunut lopussa niin siksi ohje soittaa ambulanssi.

Mulla sama tilanne. Ehtoina oli että jos raskaus etenee 37+0 yli niin sitten sektion voi tehdä jos lähtee syntymään ennen sovittua leikkauspäivää. Ja painotettu miten varmasti sairaalassa vielä kysytään ennen sektiota että eikö alatiesynnytys käy.. Nyt onneksi 37+1 menossa ja kaksi viikkoa olisi sovittuun leikkauspäivään. Omakantaan oli kirjattu onneksi selvästi että jos nyt lähtee tulemaan niin päivystys sektio. Mulla myös synnytyspelko
 
Takaisin
Top