Suun terveys

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Missä kunnossa teillä on hampaat ja milloin olette viimeksi käyneet hammaslääkärissä? Harjataanko teillä hampaita tavallisella vai sähköisellä harjalla? Entä muut suunhoitorutiinit?

En ole käynyt itse hammaslääkärissä sitten esikoisen ollessa taapero, silloin minulta poistettiin 3 viisaudenhammasta n. kk välein. Pitäisi taas käydä. Meidän kaikkien pitäisi vaihtaa sähköhammasharjaan ja itse aloittelen lankausta. Oma suuni on ahdas ja pieni, koen sen hyvin hankalaksi. Mutta ikenien välistä tulee verta, joten pakko tsempata.
Lapset ovat käyneet hammastarkastuksissa kuten kuuluu ja hampaidenhoito menee hyvin, paitsi nuorempi pistää vastaan kun hampaita pitäisi harjata.
 
Kävin viimeksi hammaslääkärillä tarkastuksessa viime kesänä, ja uusi tarkastusaika on varattava parin vuoden päähän. Hampaat pääsääntöisesti ihan hyvässä kunnossa, mutta ovat toki kärsineet raskauksien myötä kun on tullut voitua huonosti. Käytössä on sähköhammasharja. Hammasväliharjaa yritän muistaa käyttää säännöllisesti. Nyt raskausaikana viisurit on alkaneet vaivata (2 kpl suussa), ja toinen puhkesi näin kolmekymppisenä raskaana, eli poisto taitaa olla ajankohtainen vauvan synnyttyä.

Lapsella on käytössä normaali lasten hammasharja ja xylitol-pastillit ruokailuiden jälkeen. Noudatamme lapselle säännöllisiä ruoka-aikoja, vältämme liian sokerin antamista ettei hampaat reikiinny. Seuraava tarkastus hänelle varattuna 3-vuotiaana (etäkäynti meillä päin). Silloin myös vaihto sähköhammasharjaan alkaa olla paikallaan, kun monessa harjassa ikäsuositus 3+.
 
Kävin hammaslääkärissä pari kuukautta sitten kun neuvolassa tuli puheeksi että viime kerrasta on jo pari vuotta. Oli hyvä käynti, ei reikiä, mutta sain ajan suuhygienistille joka puhdisti hammasvälit ja hammaskiven sekä neuvoi muutenkin suuterveyden ylläpidosta. Tuli ihan uusi motivaatio hammasvälien puhdistukseen, kun sai kunnon ohjeet. Nykyään käytössä silikoniharjaksiset hammasväliharjat ja sähköhammasharja, joka tosin kaipaisi päivitystä. 🦷

Viisaudenhampaat täälläkin nousseet esiin jo vuosia sitten, aiempi hammaslääkäri (YTHS) oli sitä mieltä ettei tarvitse poistaa ennen kuin alkavat vaivata. Tämän kerran hammaslääkäri (yksityinen) oli sitä mieltä että parempi olisi poistaa raskauden jälkeen, koska on niin todennäköistä että aiheuttavat kuitenkin ongelmia jossain vaiheessa. Pelkään vähän tuon toimenpiteen kipua, mutta täytynee se tehdä parin vuoden sisään. 😬
 
Kävin hammaslääkärissä pari kuukautta sitten kun neuvolassa tuli puheeksi että viime kerrasta on jo pari vuotta. Oli hyvä käynti, ei reikiä, mutta sain ajan suuhygienistille joka puhdisti hammasvälit ja hammaskiven sekä neuvoi muutenkin suuterveyden ylläpidosta. Tuli ihan uusi motivaatio hammasvälien puhdistukseen, kun sai kunnon ohjeet. Nykyään käytössä silikoniharjaksiset hammasväliharjat ja sähköhammasharja, joka tosin kaipaisi päivitystä. 🦷

Viisaudenhampaat täälläkin nousseet esiin jo vuosia sitten, aiempi hammaslääkäri (YTHS) oli sitä mieltä ettei tarvitse poistaa ennen kuin alkavat vaivata. Tämän kerran hammaslääkäri (yksityinen) oli sitä mieltä että parempi olisi poistaa raskauden jälkeen, koska on niin todennäköistä että aiheuttavat kuitenkin ongelmia jossain vaiheessa. Pelkään vähän tuon toimenpiteen kipua, mutta täytynee se tehdä parin vuoden sisään. 😬

Mulla oli ihan sama juttu että viisurit kannattaa poistaa ennen kun aiheuttavat enempää harmia. Kaksi viisuria poistettu, meni mutkattomasti vaikka toinen oli vaan osittain puhjennut. Sama tilanne nyt jäljellä olevien viisureiden kanssa, mieluummin vedän raskauden jälkeen pois kun riskeeraan hirveän tulehduskierteen niiden takia :Grimacing Face:
 
Mulla on aina ollut hyväkuntoiset hampaat. Ei reikiä enää 15 ikävuoden jälkeen. Kävin viimeksi 22 vuotiaana tarkistuksessa. Ne neljä paikkaa mitkä mulla on johtuu niin tiukista hammasväleistä takahampaissa, että harjaaminen oli lähes mahdotonta.

Sanoisin, että tuurista kiinni, syljen erityksestä ja bakteerikannasta, sillä sisaruksistani kahdella on ongelmia hampaiden reikiintymisen kanssa, vaikka samalla tavalla eletty.

Lapset antaa pestä hampaat ja esikoinen tykkää pestä itse. Mies vain tarkistaa lopuksi.
 
Takaisin
Top