Suun kuivuminen yöllä, mikä avuksi?

Eleanor

Satasella mukana keskusteluissa
Minulla kuivuu suu yöllä ihan järkyttävästi jopa niin, että kun herään niin kieli on kipeä ja suun ja kielen pinta tuntuu oudolta. Koska öisin nenä menee vähän tukkoon, niin nukun ilmeisesti suu raollaan ja kuivuminen on tämän vuoksi todella ongelma. Tietysti vessareissuilla juon sitten vettä ja se auttaa, mutta ongelma on tosi ikävä. Onko kellään mitään kikkaa tähän? Mietin jo että mitä öljyä juon illalla viimeiseksi jos se voitelisi suun limakalvot ja auttaisi kuivumiseen..
 
Jos sulla menee nenä tukkoon, niin se luultavasti kannattaa yrittää pitää jotenki auki. Sitte hoituis se suun kuivuminenki samalla. Mä käytän ihan vickiä nenän auki pitämiseen ja jos on kova flunssa lisäksi, niin sitten sipulin puolikas yöpöydälle. Myös nenän limakalvoille kannattaa kokeilla levittää pebanthenia tai suolatippoja käyttää.

Sillon ku mulla siitä huolimatta suu kuivaa, niin imeskelen unissani pastilleja. Ei kyllä hampaille ole terveellistä pitkäl tähtäimel, mut sen hetkiseen vaivaan kyllä helpottaa hyvin.
 
On muuten ÄRSYTTÄVÄ vaiva. Joskus jopa herään siihen yöllä kun suu on ihan rutikuiva (pissareissujen lisäksi) ni hyvät yöunet on kaukana menneisyydessä.
 
Ai onko tääkin yks raskausajan vaiva? :O
Siis mulla on kanssa ihan kamalaa ollu jo monta viikkoo, suu on niin tahmeessa ja kuivunu että tekee hankalaa liikuttaa kieltä/muutenkaan suuta aamulla. Pelkään väilillä että kuivuu niin että en saa henkee enää.
Mulla on täs jauhoallergia epäilyt alla ni luulin että tää flunssa johtuu ainoastaan siitä.

Mutta hyvä että tää aihe tuli puheeks :D
 
Mulla kuivuu suu vaikka nenä on ihan auki, eli ei ole mitään syytä hengittää yöllä suun kautta. Kyselin mieheltäkin että kuorsaanko, en kuulemma. Kumma juttu. Limakalvojen kuivuminen kait on raskausajan oire, mutten aatellut että se ulottuisi alapäätä kauemmas :D

Suu tuppaa kuivumaan myös päivällä, mutta yöllä paljon enemmän.
 
Puhuin eilen asiasta neuvolassa ja tosiaan sanoivat että ne flunssan tyyppiset oireet johtuu siitä, että hengitysteidenkin limakalvoilla pintaverisuonet turpoaa ja tämän vuoksi myös itse limakalvot. Tämä aiheuttaa mm. nenän tukkoisuuutta, aivastelua ym, kuten minulla.

Terkkari neuvoi käyttämään öisin lääkkeettömiä suolaliuos-sumutteita yms jotka suihkutetaan nenän limakalvoille. Myös nenäöljyä voi käyttää, kunhan tosiaan on pelkkää öljyä eikä sisällä lääkeaineita tai yrttejä tms lunotaistuotteita. Aattelin itse kokeilla Nozoilia, joka on 100% seesamiöljy ja jota oon käyttäny joskus aiemmin pakkasaikaan kun nenä on ollut kuiva.
 
Nuo neuvot ovat varmasti hyviä nenän kuivumiseen, mutta minulla ei ole nenässä mitään vikaa ainakaan vielä. Voisikohan sitä seesamiöljyä hieroa suuhun vai auttaisiko jos söisi iltapalaksi tahinia :D
 
Mulla oli alkuun ongelmana myös suun kuivuminen yöllä. Juu, kärsin siitä vieläkin hiukan, mutta suu ei kuivu niin pahasti, jos päivän aikana on juonut riittävästi vettä. Eli juo jatkuvasti vähän, siten että pahaa janon tunnetta ei tule. Itselläni tämä tarkoittaa vähintään 2 litraa vettä, mielellään vielä enemmän. Jos illalla on nukkumaan mennessä jano, sen kostautuu sitten yöllä kuivana suuna. ;)
 
Miulla on tää vaiva alkanut nyt väistyä. Voi olla että juominen auttaa, mutta olen huomannut itsessäni tosi tosi tosi pahan tavan: Välttelen joskus juomista, kun pissattaa koko ajan :( Tästä voi tulla ongelma kesällä.
 
Esikoista odottaessa pidin yöllä vesilasia yöpöydällä ja otin herätessäni sellaisen suunkostutuksen siitä. Ei vaikuttanut pissatukseen, eikä tarvinnut ravata keittiössä sen takia. Esikoinen on nyt 1v 8kk, eikä arvaa kyllä pitää laseja makkarissa, kun samassa huoneessa nukutaan, mutta pullon aattelin ottaa, jos alkaa suu kovasti kuivumaan. Toistaiseksi ei ole minua liikaa vaivannut. Kesä voi olla sitten taas eri asia muutoinkin.
 
Ruokaöljyä voi kuulemma sivellä ikeniin ennen nukkumaan menoa. Apteekista saa myös suun kuivuuteen erialisia tuotteita, kuten hammastahnaa, pastilleja ja öljyä.
 
Jep, ruokaöljyä voi tosiaan sivellä limakalvoille ja apteekki myy edellä mainittujen lisäksi myös ns. keinosylkeä. Useimmat apteekin pastillit on myös makeutettu ksylitolilla, jolloin niitä voi huoletta nauttia iltasella. Ovat erittäin paljon syljeneritystä lisääviä. Veden juominen pitkin päivää (ja tarvittaessa yöllä) on kaiken a ja o, suolan ja sokerin liiallista käyttöä tulee tietysti välttää.

Suun limakalvot kuivuvat yöllä siksi, että syljeneritys on jokaisella öisin paljon pienempää kuin päivällä. Kroppa on lepotilassa, niin myös suu. Kuivan suun ongelmiksi pitkällä aikavälillä muodostuvat kipujen lisäksi myös lisääntynyt reikiintyminen.

Hammastahna kannattaa vaihtaa merkkiin, joka ei sisällä vaahtoavaa ainesosaa (natriumlauryylisulfaatti). Jotkin hammastahnat sisältävät betaiinia ja oliiviöljyä ja auttavat näin kuivan suun ongelmiin. Suuveden käyttö kuivasuisen kannattaa unohtaa kokonaan, eikä suuvettä tarvitse "tavallinenkaan" suu mihinkään. Pääasia on hyvä suuhygienia, eli hammaspesu harjalla ja hammasvälien huolellinen puhdistus langalla/tikulla/väliharjalla tmv. välineellä.

Mikäli syljeneritys tuntuu erittäin heikentyneeltä, kannattaa syljen eritysnopeus käydä testauttamassa hammaslääkärin tai suuhygienistin vastaanotolla ja samalla tarkistuttaa, että suussa on muutoinkin kaikki kunnossa. Syljen eritysnopeustestissä pureskellaan parafiinin palaa muutaman minuutin ajan ja mitataan, paljonko sylkeä erittyy.
 
Takaisin
Top