Supistuksia...

Nyytikki

mysite
Onkos teillä ollut jo supistuksia? Mulla itsellä (rv15+4) tuli eka tunnistettava supistus eilen saunan jälkeen ja sit tänään heräämisen jälkeen, kun en ollut käynyt vielä vessassa, supisti pari kertaa aika kipeesti. Meni kyllä nopeesti ohi ja vessassa "kakkosella" käyminen auttoi. Lukasin muiden kokemuksia asiasta ja varhaset supistukset on kaiketi aika yleisiä ja jos eivät ole kivuliaita, niin ei kannata huolestua. Neuvolassa ajattelin kyllä asiasta mainita. Supistuksia tulee tässäkin vaiheessa raskautta toisille kuulemma aika helposti esim. fyysisen rasituksen jälkeen, seksin jälkeen, joillekin "kakkoshädän" ollessa tulossa... toisille myös levossa. Sisko just kyseli pari päivää sitten, onko mulla ollut supistuksia ja ihmettelin asiaa, kun en ollut vielä moisesta kuullut...no, nyt sit tuli ekaa kertaa ja tunnistin supistukset tammikuun keskenmenosta, joka alkoi siis myös tosi kivuliailla supistuksilla. Nyt en oo ainakaan vielä mitenkään huolissani, vaikka jos jatkuvat ja ovat kivuliaat, niin sit pitää soittaa neuvolaan/naistenpolille. Saikkuakin voi joutua ottamaan, jos työn puolesta aiheutuu supistuksia. Mulla on varmaan muutaman päivän epäsäännöllien päivärytmin ja siitä aiheutuvan stressin vuoksi alkaneet noi supistukset, kun olen joutunut käyttämään ulkona meidän koiranpentua öisin ja sen jälkeen ei uni ole aina tullut heti. Ja sit oli tosiaan se lomamatka, jonka viimeinen vrk meni matkustaessa ja yöunet jäi silloinkin vähiin. Maanantaina töihin ja ennen kesälomaa 5 viikkoa töitö, joten toivoittavasti supparit pysyy aisoissa...
 
Mulla on kans ollut ehkäpä rv 15 alkaen sellasia kivuttomia tuntemuksia mistä oon arvellu et ne saattais olla supistuksia. Vatsalle tulee sellanen kiristävä, kivuton mutta epämiellyttävä paineen tunne. Sit kun huilaa hetken, se/ ne menee ohi.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä alkoi kivut ja supistelut rv14 ja sairaslomaa tuli heti. Ensimmäisestä ei ollut mitään tällaista.
 
Kuinkahan kipee supistuksen pitää olla jotta se olis "kipee".. mul tulee niitä nykyään hullun herkästi. Typerää, kun nyt jaksais hyvin tehä kaikkea.. ihan lenkkeilystä (kävellen vaan) ja kauppakassin kantamisesta tyyliin autosta sisään, niin ah, niitä tulee aika pitkään. Välillä vielä yölläkin. On kyllä vähintäänkin siinä rajalla, kutsuisko vaan epämukavaks vai kipeeks. Taas sarjassa kyllä sen tuntemuksen kestää, kunhan vaan tietäis et kaikki on hyvin. Kun neuvolas kysytään et onko kivuton (ok) vai kivulias (ehkä ei niin ok) niin mä en osaa vastata..
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä tosta Aeria varmaan kannattaa jo neuvolassa mainita jos kovinkin herkästi supistelee, ja pyytää että tsekkaavat paikat. Kun voihan ne kivuttomatkin supparit avata paikkoja tms. Lepoa vaan jos kovin supistelee :) Itse tässä jänskäilen töiden alkamista loman jälkeen. Viikkoja mulla on nyt 17+1 ja maha ihan selkeesti näkyvissä :D Työ on fyysisesti raskasta työtä vanhuspuolella hoivaosastolla. Että saapa nähä saanko mäkin supistukset riesakseni. Toivottavasti en kun sitä matkaa äippälomaan on pikkusen liikaa vielä :/ Mut eihän siinä sit muu auta kuin painaa jarrua jos alkaa jotain oiretta tulla, töitä kyllä ehtii tekemään myöhemminkin.
 
Itselläni on kaksi lasta, syksyllä täyttävät 2 ja 4 vuotta joten äitin meno on välillä aika vauhdikasta :D ..jossain rv15 paikkeilla (ja välillä sen jälkeenkin) ihmettelin kevyttä supistuskipua alavatsassa "lasten perässä juoksemisen" jälkeen. Luulin että kuvittelen harhoja tms, mutta ilmeisesti ne saattavatkin olla supistuksia? o_O Itselläni on urheilun yhteydessä ollut 3kk ennen laskettua kipeitä supistuksia, mutta ei tosiaan näin aikaisin.. Taidampa mainita neuvolassa reilu viikon päästä asiasta jos niitä vielä esiintyy.
 
Mulla on alkanut tulee aamuisin kohdun kovettumisia kun on rakki täynnä.. muuten en ole supistuksia tunnistanut mitenkään liikkuessa. Nää alkoi viime viikolla rv 15.. ensimmäisessä ne tuntui vasta myöhemmin. Vissiin vaan jo kerran synnyttäneenä helpommin tunnistaa tai jotain :)?
 
Tulkkasin sen eka "pakki" vaikka onhan toi rakko vähä luontevampi..
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ei sitten ton juhannuksen jälkeen ole ollut mitään supistuksia/kramppeja ja niiden muutaman jälkeen alkanut pahin lantion/vatsan seudun kipuilukin on loppunut. Eli ei kai tässä muuta kun jatketaan rauhassa mahan kasvatusta :)
 
Mulla jatkuu sama, että herkästi tulee ja osa on kiristäviä/epämukavia ja osa menkkakipukipeitä. Tilannetarkistuksessa selvis sukupuolikin samalla :D
 
Muokattu viimeksi:
Tässä on nyt kärsitty supistuksista jo useempi päivä (ja yö). Osa hiukan kivuliaita ja osan tunnistan vaan vatsan kovettumisesta. Alkaa kyllä tulla jo sellasella tahdilla, että meinaa hermostuttaa...
 
Moikka, mulla viikkoja 16+5 ja ekat kipeät supistukset tuli torstai aamuna. Samantien neuvolaan ja tarkastettiin vauvan vointi ultralla ja kuuntelemalla sydänäänet. Sairaslomaa sain torstai päivän. (Seuraava työvuoro vasta maanantaina).Hoitaja kokeili mun vatsaa ja sanoi, että kohtuni tuntuu aika "pinkeältä", joten siitä voi johtua herkät supistelut. Neuvoi juomaan paljon vettä. Sano, että ku supistuksia tulee niin pitäs kahden seuraavan tunnin aikana juoda 1l vettä, koska vesi auttaa kohdun supisteluihin. No nyt ku ei oo tarvinnu töissä olla niin ei oo tullu supistuksia, mutta välillä muuten vaan mahassa kipuja. Viikko pitäs jaksaa töitä ja alkaa kuukauden kesäloma. :)
 
Joo mullakin supistukset on vähentyny selvästi eikä oo enää ollu kipeitä kun oon ollu lomalla ja ehtiny juoda paljon vettä pitkin päivää, vaikka en oo mitenkään erityisesti lepäilly tässä, päin vastoin ei oo ollu juuri aikaa istuskella.. Pitää juoda ihan tosi paljon! (Ja juosta koko ajan vessassa..) Vissiin silloin kun kohtu kasvaa nopeasti ja on pinkeänä, se on supistusherkempi ja sit se voi taas mennä vähän ohikin kun on tasaisempi vaihe. Gyne sanoi mulle että runsaat supistukset erityisesti liikkeessä on myös tarkoituksenmukaisia, että kohdun ei pidäkään olla mikään löysä pussukka vaan supistuksen aikana se myös tukee paremmin töyssyissä yms, joten voi olla ihan hyvä että se supistuu liikkeissä herkästi tietyissä kasvuvaiheissa.
 
Muokattu viimeksi:
Mullahan supistukset tulee nimenomaan levossa. Iltaa kohti tuntuu kiihtyvän tahti... Oli tarkoitus pitää kirjaa huomista neuvolaa varten mutta se jäi. Sen verran olen kuitenkin seurannut, että noin kerran tunnissa tulee. Tuskin ovat mitään sen vakavampaa, mutta silti vähän mietityttää :)
 
Mä epäin jo rv 15 saaneeni joitain supistuksia, mutta neuvolantäti piti sitä mahdottomana. Sen jälkeen tuntu, että niitä tuli päivittäin useita ja sitten ne loppu. Nyt viime viikolla (rv 20) ne teki paluun eli mulla ne ehkä liittyy kohdun kasvamiseen tässä vaiheessa?
 
Mulla siis annushka niitä tulee iltaa kohti lisääntyvästi levossakin ja jos rasitan liikaa päivällä niin ne jatkuu pitkälle yöhön vaikka oon nukkumassa. Aamulla heti heräämisen jälkeen kans. Kestää parista minuutista ehkä viiteen minuuttiin kerralla ja tunnissa useita ku semmonen hetki sattu.
 
Muokattu viimeksi:
Hei, mä en enää aina usko mun neuvolatädin sanomisia, kun ei pitänyt yhtään normaalina, että mulla olisi rv20-21 niin pahoja särkyjä ja kipuja, et on pakko saada lepolomaa pari päivää. Tosin en hänelle tietenkään mainostanut, että olen tehnyt kaikenlaista sellaista viikonloppuna, mikä saattaa aiheuttaa pientä kolotusta (mm. tanssinut, kävellyt paljon Tallinnassa, siirrellyt muutamia kiuaskivilaatikoita). Neuvolatädin mukaan ei näillä viikoilla vielä kuulu olla kovia kipuja, mutta vetosi sitten taas siihen, että "kun sä olet niin hoikka, niin josko ne sitten on niitä venymiskipuja..." Supistuksia oli eka muutama silloin juhannuksen aikaan ja nyt ne on tullut takaisin....tosin aika harvoin on. Eilen oli iltalenkillä koirien kanssa yksi, mikä ei estänyt kyllä liikkeellä oloa ja sit toinen tuli kesken petipuuhien (oli hiukka vaikea yrittää olla siinä, niinku mitään ei olis meneillään, kun mies oli niin vauhdissa :) En halunnu viedä häneltä fiilareita, kun muutenkin pelkää seksin aiheuttavan jotain komplikaatioita)
 
Haha :D Mulla myös samat puuhat aiheuttaa, mutta yleensä vasta jälkeenpäin joten ei varsinaisesti haittaa menoa. Eri neuvolantädit antaa ihan eri ohjeita.. kai niihin voi suht maalaisjärjellä suhtautua. Nuoremmat tuntuu olevan epäileväisempiä kaikkea kohtaan mikä ei mee just niin ku kirjassa sanottiin, vanhemmilla on ehtiny ehkä sit kokemusta karttua erilaisista versioista..
 
Takaisin
Top