Supistukset

No omasta kokemuksesta voin kertoa, että istukka ei ole oikein kypsä irtoamaan vielä näillä viikoilla ja sen irrottaminen on sitten tosi kurjaa hommaa jos ei itsestään lähde :sad001 tai ainakin itelle se jäi edellisestä synnytyksestä mieleen pahimpana vaiheena. Kätilö painoi kohtua ja veti, ei irtoa, oltiin jo leikkaussalia tilaamassa kun se viimein irtosi, ja se verenvuoto ei meinannut asettua millään. Onneksi ei pahemmin kuitenkaan, en tarvinut edes lisäverta mutta kyllä se vei ne loput voimat mitä oli synnytyksen jälkeen jäljellä.
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja siis pahimpana sen takia, kun synnytyksen jälkeen oli "nyt se on ohi"-mielentila ja vitut se mitään ohi ollut. Varmaan siksi oli niin rankkaa. Jos joku neuvoloissa ja valmennuksissa laiminlyödään niin jälkeisvaihe ja mitä siihen voi liittyä, että osaisi edes henkisesti varautua vähän! Mulle tuli ihan puun takaa että istukan kanssa joutui vielä oikeesti tekemään töitä, luulin että se vaan syntyy itsestään ja se siitä, ei muuta.
 
Mä muistan Eevei tuon myös kurjana vaiheena. Mulla oli kivulias lääkkeetön synnytys takana ja ehdin jo huokaista helpotuksesta että nyt kivut ovat ohi kun vauva syntyi. Mulla myös jouduttiin istukkaa painelemaan ja se sattui kovin. Lisäksi myös alakerran ompelu tuntui ikävältä. No, onneksi ne kuitenkin olivat suht nopeasti ohi ja sen jälkeen pääsin osastolle ja sai rauhassa ruveta tutustumaan uuteen perheenjäseneen.
 
Jooo se tunne, ku ponnistaa ensin päätä ja sit hartiat ja vielä pitäis istukkakin! Kyllä me naiset ollaan hulluja ku tässä taas paksuna ollaan :D
 
Wilmiina, nyt on 34+3. Öisin ja etenkin aamuyöstä supistelee kipeästi. Silloin tietysti hormoonitasot ovat korkeimmillaan. Harjoitussupistuksia ei ole kyllä juuri enää ollut.. Minulla kohdun kaulaa jäljellä edelleen 3cm ja sormelle auki ja pehmeä. Lääkäri oli sitä mieltä, että supistelu voi edistää tilannetta tai sitten ei. Aika monella monikkoäidillä synnytys oli kyllä käynnistynyt vesien menolla, että voihan siinä ihan perääkin olla. En tiedä.. :)
 
Mullakin on ollu ongelmia istukan synnyttämisessä. Jopa niin, et vauvan synnyttäminen oli helpompi kun istukan. Mitenkähän nyt kun istukoita on kaksi...Mikä muuten on järjestys ulostulossa, ens vauvat ja sit istukat, vai vuoronperään?
 
Ensin vauvat ja sitten istukat. Näin minä olen asian ymmärtänyt. :)
 
Eilen illalla pääsin ihan kellottamaan saakka. Oli tahti kuitenkin niin epäsäännöllinen18 ja 10 minuutin välillä et pistin huseeraamisen piikkiin. Tuli vähän siivoiltua ja haravaakin heiluteltua. Melkein jo tiesinkin et ilta ei tulis olee helppo. Niin ne supparit sitten vaan rauhottu kun suihkuun menin ja sain kotisirkuksen pois lasten nukkumaanmenon myötä. Yölläkin jonkinverran supisteli, mut ei tarvinnu enää kellottaa.
 
Mulla on sen ulkokäännöksen jälkeen ollut kipeitä supistuksia silloin tällöin, muttei niillä mitään synny. Sain tänään Aventin rintapumpun ja luin käyttöohjetta ja harjoittelin sen purkamaan ja kasaamaan ja kokeilinkin vähän niin kivoja tuntemuksia sai se pelkkä pumppu aikaan, tissit vissiin muistaa :wideyed: Tuli sellasia herumisfiiliksiä, tissejä alkoi särkeä ja kipeitä supistuksia muutama siinä samalla o_O Jo ihan sitä käyttöohjetta lukiessa. Varmaan sekin vaikutti kun samalla tuli muisteltua sitä edellistä vauva-aikaa, että mitenkäs tämä maitosirkus menikään :love2
 
Vaikka mä oon kaupoilla joutunu kiertelee, piha hommia tehny ja joka päivä tytön kans menny polkupyörällä eskarille, unohtamatta tietty hautajaisia nii ei silti ainuttakaan kipeää supistusta!
 
Täällä on nyt supistellu ihan urakalla. Yhtenä iltana jo harkitsin näytille lähtemistä, supisteli 3min välein ja ihan 1,5h ajan. Meni levolla ohi kuitenkin. Supistukset ei ole ollu kivuliaita, mutta epämukavia... Nyt on sitten otettu rennosti ja harkka supistuksia tulee päivittäin, ei kuitenkaan säännöllisiä..
 
Voiko paikat avautua ja kaulat hävitä ilman supistuksia? Mä kun en ole tuntenut vissin yhtään..pari ehkä harjoitus mallia, mutta niistäkään en ole varma...
 
Jep, mulla ei ole ollut edes lyhyttä avautumisvaiheen supistussessiota ja oon jo melkein lähtövalmis :cool: Tai siinä kuosissa missä ollaan normaalisti useiden tuntien kärvistelyn jälkeen :dead: Voi tulla kiire sitten kun synnytys oikeasti käynnistyy.
 
Voi apua :O Mä kun olin eilen sormelle auki, paikat täysin pehmeät ja kaula kadonnut. Onneksi asutaan lähellä sairaalaa....mistä mä tiedän lähteä sairaalaan, jos en paljoa supistuksia tunne?
 
Kyllä ne synnytyssupistukset tuntuu :) ne voimistuu ja voimistuu ja voimistuu ja voimistuu. Ja voimistuu. Ja vaikkei olisi korkea kipukynnys, tekee ne silti olon ainakin sietämättömäksi :D mulla se kiire viittaa myös siihen että ehtiikö lapsenvahti esikoista hoitamaan, vai joutuuko mies jäämään kotiin esikoisen kanssa :sad001
 
Luin tuolta Eevei aiemmin sun kommentin supistukset vs. Menkkakivut..oon vaan ajatellut ja panikoinut, että ovat pahemmat, kuin menkkakivut, kun mun menkat on sitä luokkaa, että ilman lääkitystä makaan kipuhorkassa lattialla kylmän hien valuessa koko kroppaa pitkin. Pahimmillani olen jopa pyörtynyt auton rattiin jos ei ole lääkettä ollut mukana ja menkat on alkanut kesken työpäivän..jos supistukset on pahempia, kuin noi..mähän kuolen :sad001
 
Muokattu viimeksi:
Surprise, mä oon pelänny tota samaa ku ollu aina niin kipeet menkat et ilman lääkitystä oon pyörtyilly. No nyt oon huomannu ku alkanu tulee kipeitä suppareita et ne on oikeesti kipeempiä ku menkkakivut, mutta... Ne ei oo kokoaikasia, ne tulee ja kohta ne taas menee pois, siinä on kuitenki taukoja millon et oo kipee tai oot ainaki vähemmän kipee. Jos ees vähä saisin väläytettyä valoa tässä jutussa :-D
 
Mullakin on menkkalääkitys, Caprilon ja Miranax ja Sirdaludia kramppeihin olen syönyt. Kyllä ne synnytyssupparit veivät voiton silti kunhan tarpeeksi pitkälle pääsin avautumisessa. Ja supistukset lyö päälle kuin aallot siinä vaiheessa kun on sairaalan aika. Ainutlaatuista :)
 
Takaisin
Top