Supistelua?

beijaflor

Näppärä viestien naputtelija
Maaliskuunmammat 2014
Muutamia päivä olen tuntenut, varsinkin aamuisin, miten masu on pinkeen kova ja ihan toispuoleinen. Ajattelin, että ehkä se kohtu hieman harjoittelee supistelua. Samanlaisia tuli kuitenkin eilen jo muutamia ja tänään mielestäni vielä enemmän. Ja nämä siis levossa. Muutenkin masu navan alapuolelta tuntuu kovemmalta kuin ennen, mutta se kai on ihan normaalia, koska siellä nyt asustelee jokunen. Olo mahassa muutenkin on turvonnut ja ilmaa tuntuu olevan, vaikuttaisivatko nekin ehkä näihin tuntemuksiin?

Sen verran huolissani olen kuitenkin tänään ollut, että soitin neuvolaan. Terkkari sanoi, että ne voivat olla juuri niitä harjoitussupistuksia, mutta levossa niitä ei tulisi kuitenkaan kovasti tulla. Kivuliailta ne eivät tunnu eikä vuotoakaan ole, joten se on hyvä. Terkkari meinasi, että se voi olla myös virtsarakon ärsytystä. Suositteli vielä, että poissuljetaan virtsatulehduksen mahdollisuus, niinpä vien huomenna näytteen labraan.

Voi miten tämä asia nyt huolestuttaa ja itkettääkin emoticon
 
Sanoisin, että älä huolehdi. Mulla ihan samanlaisia tuntemuksia ja uskon todellakin, että kaikki on ihan hyvin.

:)
 
Mullakin vatsa menee välillä ihan kovaksi. Viime viikolla joogan ja jumpan
jälkeen se oli ihan kivikova. ja välillä on mennyt yölläkin. toivottavasti tämä on normaalia?!
 
Ei se taida olla tosiaan mitään vakavaa, mutta säikäytti kyllä pahan päiväisesti. Iltaisin varsinkin, kun makaan rauhassa, muuttuu vatsa välillä kovaksi. Virsistä ei myöskään ollut. Joten kaikki hyvin :)

Maanantaina pääsen piiitkästä aikaa neuvolaan kuuntelemaan vaavin sydämen tikutusta <3
 
Mulla myös ollut samanlaista mahan kovettumista, varsinkin iltaisin ja levossa, tai silloin sen ainakin huomaa parhaiten. Varsinaista kipua ei silloin tunnnu, lähinnä painontunnetta. Ja vatsa tosiaan voi olla aivan toispuoleinen. Voiko se jo tuntua ulospäin, missä asennossa vauva siellä on tai pönkää itseään?! Viikot nyt 17+6. Liikkeitä en (varmuudela ainakaan) ole vielä tuntenut. Olen myöskin olettanut että tämä on normaalia, vaikka hieman huolestuttaakin. Ensi viikolla neuvola, täytynee siellä sitten kysellä lisää.
 
Se masun kovettuminen todennäköisesti on sitä ihan normaalia kohdun harjoittelua eli supistelua. Välillä myös lapsikin punkaan itseään toiseen reunaan mikä ainakin minulla saa kohdun supistamaan. Se miksi se on niin toispuolelnen silloin johtuu varmaan siitä, että lapsi on vielä sen verran pieni, että ei täytä koko alamasua ja kohtua. ja kun kohtu supistuu se tietysti supistuu tiukemmaksi lapsen ympärille.

Tämä supistelu on mielestäni täysin normaalia niin kauan kun se ei satu kunnolla. Painettakin saattaa aina tuntua. Tosin se, että tuntee kohdun supistelut on yleisempää toissynnyttäjillä. Minä en ainakaan itse tiennyt siihen päivään mennessä kun ekaani odotin, että miltä ne supistukset tuntuvat ennekuin synnytys oli käynnistymässä. Ja tsoiaan on kuulemma täysin yleistä toissynnyttäjillä varsinkin viikon 20 jälkeen.

Itsellä on nyt vasta tässä raskaudessa alkanut niitä tuntumaan. Edellisessä alkoi tuntumaan jo joskus viikolla 14. Ihan juuri tuollaista mitä olette kertoneet. Mutta toisten tuntoja niin vaikea oikein arvioida. Että jos huolestuttaa niin kannattaa vielä kertoa tuntemuksistaan siellä neuvolassa he ainakin osaavat sitten kertoa.

Ja sitä rajaa mikä on milloinkin liikaa ei osaa sanoa. En minä ainakaan. Mutta viimeksi huolestuin viikkojen 32-33 aikana jolloin supisteli paljon niin kysyin neuvolasta. silloin sain vastaukseksi, että ei voi varmasti tietää niin isoilla viikoilla mikä on liikaa. Että pitää ottaa neuvola lääkäri aika ja katsoa onko supistelut tehnyt jotain kohdun kaulalle ja suuaukolle. Silloin oli mutta supisteluja olikin silloin todella paljon ja napakoita. Mutta ei hirveän kivuliaita. Mutta vähentämällä fyysisen rasituksen määrää sen sai rauhoittumaan sitä liiasta. Mutta en uskoisi, että nuo mitä kuvailette olisi mitenkään hälyttäviä. Ennemminkin normaaleja.
 
Mulla eilen saunan jälkeen kiristi alavatsaa ja taisi olla juuri harjoitussupistelua. Tänään toisen kerran vatsa meni ihan kovaksi, kun töiden jälkeen pötköttelin sängyssä. Samalla kun vatsa oli ihan kovana, laitoin käden mahalle ja tunsin kaksi liikettä oikeen käteen asti! Sanoinkin miehelle, että teippaan sen käden illaksi masulle, niin ettei varmasti mene liikkeet ohitse
 
Mulla ainakin on on viimeisen viikon aikan ihan selvästi lisääntynyt harjotussupparit. Viimeks ne alkoi vast viikolta 20 nyt viel vähä aiemmin.
 
Täälläkin supistelut lisääntyneet. Mulla ne tulee pääasiassa iltaisin tai öisin. Viimeyönä olin muutaman kerran hereillä ja supistuksia tuli varmaan 3-5 kertaa. Vähän jo ehdin huolestuakin. Vauva liikkuu supistusten aikana paljon, tai ainakin liikkeet tuntuvat selvemmin.

Todennäköisesti tyhmä kysymys, mutta voiko vauvan liikkeet aiheuttaa supistuksen? Vai meneekö se niin päin, että tulee supistus ja siksi vauva liikkuu enemmän? Vai onko näillä mitään yhteyttä? Kertokaahan viisaammat! Seuraavaan neuvolaankin on vielä kaksi viikkoa aikaa...
 
Liinuska: supistuksista on turha huolestua tuli niitä kui paljon tahansa, kuhan ne eivät tee kipeää. Siis todella kipeää. Joillakin vain on huomattavasti herkemmin supisteleva kohtu. Itsellä tietyt asennot aiheuttavat supistuksen. Ja mitä pidemmälle raskautta mennään sitä herkemmin se kohtu supistelee ainakin mulla kaikelle ulkopuoliselle koskettelulle kuin myös vauvan liikkeille. Esim mulla viime raskaudessa aina kun terkkari mittas kohdun pohjan korkeutta niin supisti.

Harvinaisempaa kuitenki on, että jo ensi synnytäjillä olisi mitenkään paljon harjoitussuppareita. Saati sitten toiset ei koe niitä tai siis huomaa niitä ollenkaan. Niin kuin en minäkään huomannut yhtään mitään ekassa raskaudessani. Ennenkuin vasta sitten kun synnytys käynnistyi. Yksilöllisiä eroja aina on tietysti. Mutta pääasia on se, että ne eivät satu. Saattavat nuo inhottavilta ja miten sen sanoi painavilta tuntua mutta kipua ei saisi tulla.
 
Meillä on muutto hommat käynnissä ja olen huomannut että kun kurottelen korkealle, esim. yläkaappeihin tai katto lamppuihin niin silloin tulee harjotus suppareita.
Myös seksin aikana ja jälkeen supistaa.
Kyllähän tässä aletaan olemaan jo puolessa välissä, niin kohtu alkaa jo pikkuhiljaa valmistautummaan tulevaan koitokseen.
 
Aika monella tuntuu olevan noita harjoitussuppareita, mutta minä en kyllä oo huomannu mitään. Voihan se olla, että niitä on, mutta en vaan tunne mitään. Mutta eihän niitä ilmeisesti edes kaikilla ole ollenkaan, vai kuinka?
 
Kyllä niitä kaikilla on, mutta kaikki ei niitä vain tunne. Ei tosin välttämättä vielä tässä vaiheessa kaikilla tule, mutta kyllä niitä pikkuhiljaa alkaa tulemaan. Eikä niiden oikeastaan "kuulukkaan" tuntua miltään. Välillä massu vaan vetäytyy ihan kovaksi.

 
Kiitos Eemi03 vastauksestasi! Rauhoitti kummasti omaa mieltä :) Hyvä että joukossa on myös kokeneempia raskautuneita mukana, saa tällainen kaikista muutoksista ihmeissään oleva ensiodottaja hyviä vinkkejä ja neuvoja
 
Mullakin oli harjoitussuppareita viime raskaudessa mutten kyllä tienny niistä yhtään mitään, vasta kun oltiin käyrillä yliaikaisuuskontrollissa vois niitä monitorista kattoa mutten tuntenut mitään. Ja kerran terkkarilla loppuvaiheilla mahaa mitatessa täti tokaisi että supistus menossa, huomaatko ja minä vaan että en.
 
Takaisin
Top