Sukusolujen luovutus ja lahjasolut

Tää on musta hämmentävä ajatus. 😂 Siis minusta perhesuhteet on niin paljo enemmän kun geenit ja se et jossain ois joku lapsi saanu alkunsa jostain super pienen pienestä solusta mikä joskus on ollu mun kehossa ei mitenkään tekisi siitä lapsesta minun lastani. Kyllä hänellä olisi ihan omat vanhemmat siellä jossakin.

Tietysti ymmärrettävää et jos noin aattelee niin ei voisi soluja lahjoittaa. Mut henkilökohtaisesti mulla ei oo mitään suhdetta mun munasoluihin, et jos joku niistä hyötyisi se olisi minusta vaan ihanaa. ☺️
Siinä yhdessä pienessä solussa on käytännössä koodattuna sinun ja sukusi koko geneettinen historia. En osaa @Niittyleinikki_ puolesta vastata, mutta itselle se tarkoittaa jotain henkilökohtaista ja pyhää. Ja koska se on omaa niin koen ikäänkuin velvollisuudekseni pitää itse huolta siitä mikä on itsestä lähtöisin. Tämä on tosiaan aika tunneperäinen juttu, joten vaikea sanoittaa. 😅

Perhesuhteet toki voivat olla paljon muutakin tai niitä ei ole ollenkaan, mutta tässä tulee itsellä juurikin se ajatus siitä, että mieluummin adoptoin kuin hankin lapsen jonkun toisen lahjoittaman munasolun avulla. 💁‍♀️

Joo siis varmasti tää on tosi tunneperäinen päätös oli ajatus lahjoittamisesta kumpi vaan. Ymmärrän et moni voi pitää niitä soluja omina ja tärkeinä, yritin vaan avata sitä että itse en osaa aatella niin. Minusta on mahtavaa että lahjasoluhoitoja tehdään ja onneksi niitä lahjoittajia myös on. Lahjasolut on monelle ainut mahdollisuus saada lapsi. Ei adoptiokaan ole mitenkään automaattisesti mahdollista kaikille. Minä en itse henkilökohtaisesti osaa aatella et mun munasolut olisi minulle pyhiä ja tärkeitä, en koe että minulla on mitään suhdetta niihin, joten niiden lahjoittaminen ei ole minulle mitenkään hankala ajatus. Ajattelen ettei se ole minulta mitään pois, mutta se voi olla jollekin ihmiselle aivan super tärkeä asia. Ajattelen myös et jos jonnekin mun munasolulla syntyisi lapsi, se lapsi olisi hyvin hyvin haluttu ja toivottu ☺️

Joo siis varmasti tää on tosi tunneperäinen päätös oli ajatus lahjoittamisesta kumpi vaan. Ymmärrän et moni voi pitää niitä soluja omina ja tärkeinä, yritin vaan avata sitä että itse en osaa aatella niin. Minusta on mahtavaa että lahjasoluhoitoja tehdään ja onneksi niitä lahjoittajia myös on. Lahjasolut on monelle ainut mahdollisuus saada lapsi. Ei adoptiokaan ole mitenkään automaattisesti mahdollista kaikille. Minä en itse henkilökohtaisesti osaa aatella et mun munasolut olisi minulle pyhiä ja tärkeitä, en koe että minulla on mitään suhdetta niihin, joten niiden lahjoittaminen ei ole minulle mitenkään hankala ajatus. Ajattelen ettei se ole minulta mitään pois, mutta se voi olla jollekin ihmiselle aivan super tärkeä asia. Ajattelen myös et jos jonnekin mun munasolulla syntyisi lapsi, se lapsi olisi hyvin hyvin haluttu ja toivottu ☺️
Tässä tullaan ehkä juuri siihen perustavanlaiseen ajatukseen siitä etten lähtökohtaisesti ole koskaan ajatellut, että kaikkien kuuluu saada lapsia, itsenikään. 💁‍♀️ Toisaalta on ollut helppo omaksua sellainen ajatus, kun ihan jo terveydellisistä syistä itselläni on ollut iso riski jäädä lapsettomaksi ja olen koko aikuisikäni elänyt sen tiedon kanssa. En ole siis rakentanut elämääni sen unelman varaan, että miulla olisi perhe. On ehkä sitten vaikea tuntea niin suurta empatiaa niitä kohtaan, jotka eivät ole tehneet samoin ja tällöin se alkukantainen tunne siitä, että oma dna on tärkeää ja pyhää vie silloin voiton auttamishalusta. 🤔 Ja älkää ymmärtäkö väärin. En toivo kenellekään lapsettomuutta enkä halua evätä auttamismahdollisuutta keneltäkään. Pohdin vain syitä omien ajatusten takana. 😅

Mut henkilökohtaisesti mulla ei oo mitään suhdetta mun munasoluihin,
Hieman naurahdin tätä kohtaa lukiessani. Jotenkin osui ja upposi. Näinhän se täälläkin on, vaikka eipä ole tullut mieleen käyttää vastaavaa ilmaisua. Mutta ei kyllä kieltämättä ainakaan tähän ikään mennessä ole tullut muodostettua suhdetta munasoluihin. :Grinning Face:

Minulle vanhemmuudessa on kyse teoista, toiminnasta ja ihmissuhteista. Siinä ei paljon genetiikka paina.

Ymmärrän kyllä kuitenkin, että toiset voivat kokea asian hyvin eri tavalla. Meillä oli esim. puolison kanssa sellainen tilanne, että hänelle olisi ollut erittäin tärkeää olla geneettinen ja biologinen äiti. Minulle se ei taas ollut yhtään tärkeää. Elämä kuitenkin päätti toisin ja minusta kuitenkin lopulta tuli se biologinen ja geneettinen äiti. Mutta puolisolla kesti kyllä aikansa sopeutua siihen, että hän ei olekaan se, joka lapset kantaa ja jonka geenit lapset perivät.

@Pilkki24 Samaa mieltä. Voisi olla lähes minun kirjoittamia nuo kirjoituksesi. Varsinkin tuo dna:n sisältämä suvun historia. Mutta tällanen Pentti Linkola-tyylinen ajattelija vähän olen, ja monen mielestä se on julmaa, ymmärrettävästi.

En tuomitse ketään tosiaan, kerroin vaan miltä tuo omalla kohdalla tuntuisi😊

@Pilkki24 Samaa mieltä. Voisi olla lähes minun kirjoittamia nuo kirjoituksesi. Varsinkin tuo dna:n sisältämä suvun historia. Mutta tällanen Pentti Linkola-tyylinen ajattelija vähän olen, ja monen mielestä se on julmaa, ymmärrettävästi.

En tuomitse ketään tosiaan, kerroin vaan miltä tuo omalla kohdalla tuntuisi😊
Miussa on vähän samaa vikaa, että ajatukset ovat tähän päivään ehkä turhan armottomia monen mielestä. Toivon kaikille hyvää, mutta olen samalla aika sinut realiteettien kanssa.

Mutta minusta on kyllä kiinnostavaa mitä kaikkea voidaan nykylääketieteen avulla saavuttaa. Ja mitä enemmän asiaa tutkitaan, niin sitä paremmin voidaan juurisyihin vaikuttaa.

Tänä päivänä sosiaaliset(?) syyt taitavat olla suurin syy lapsettomuuteen (yhteiskunnan rakenteet ja arvot, jotka eivät kannusta lasten tekemiseen nuorena, kun se olisi biologisesti järkevintä) ja ehkä ihmisten terveys (ylipaino-ongelmat yms)?

Itseä kiinnostaisi myös hirveästi tietää kuinka paljon ehkäisypillereiden käyttö vaikuttaa parinvalintaan ja sitä kautta sotkee geneettisesti sopivan kumppanin löytämistä. Ja mikä tämän asian osuus on lapsettomuuden syissä.
Onko kukaan törmännyt hyvään tutkimustietoon tämän asian osalta?
Itsellenihän on käynyt niin, että lopetettuani e-pillerit en enää tuntenut mitään fyysistä vetoa silloiseen kumppaniini 😬. Nykyisen kanssa taas pillerit pettivät 😂.

On varmasti paljon sosiaalisesti lapsettomia. Hoidoissa olevien suurimman syyt lapsettomuuteen taitaa naisilla liittyä ovulaation ongelmiin ja esim. endometrioosiin. Ovulaatio häiriöt voi liittyä tietysti myös painoon tai voi olla liittymättä. Miesten yleisin syy on joku siittiötuotannon ongelma. Ihan maailmanlaajuisestihan miesten sperman laatu heikkenee kovaa vauhtia ja tälle ei oo osattu antaa mitään selvää syytä. 🤔 Sit on olemassa vielä iso osa ihmisiä joiden lapsettomuuden syytä ei pystytä nykylääketieteen ymmärryksellä selvittämään. Lahjasoluhoitoihin näistä kaikista päätyy tietysti aivan murto-osa.

Lahjasoluja voidaan käyttää esim. jos munasarjat lopettaa toiminnan ennenaikaisesti synnynnäisesti tai jonkun sairauden esim. Syövän takia, munasolujen laatu on todella huono esim. Sen iän myötä, ei haluta et joku vaikea perinnöllinen sairaus periytyy tai siittiöitä ei ole.

En ole törmänny tutkimukseen e-pillereiden vaikutuksesta tai yleisesti parin sukusolujen yhteensopimattomuuden määrään hoidoissa, mutta prosentuaalisesti ajattelisin että sellaiset tilanteet on mitättömän pieni määrä kaikista.

On se kyllä kieltämättä ihmeellistä, mitä kaikkea tiede mahdollistaa.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta itselleni oli hämmentävää tajuta, että kahden äidin perheessä toinen voi olla biologinen äiti ja toinen geneettinen äiti. Ennen olin jotenkin ajatellut, että biologinen äiti on automaattisesti myös geneettinen äiti. Mutta eihän se välttämättä niin olekaan. Tuo tieto tuli yllätyksenä kun aloin aikoinaan etsiä tietoa perheellistymisvaihtoehdoista.

On se kyllä kieltämättä ihmeellistä, mitä kaikkea tiede mahdollistaa.

Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta itselleni oli hämmentävää tajuta, että kahden äidin perheessä toinen voi olla biologinen äiti ja toinen geneettinen äiti. Ennen olin jotenkin ajatellut, että biologinen äiti on automaattisesti myös geneettinen äiti. Mutta eihän se välttämättä niin olekaan. Tuo tieto tuli yllätyksenä kun aloin aikoinaan etsiä tietoa perheellistymisvaihtoehdoista.
Totta tuokin. Onneks moneen asiaan on ratkaisu nykyään 🤗

@Pilkki24 Samaa mieltä e-pilleri-asiassakin. Totta kai se vaikuttaa parinvalintaan. Nainen valitsee pillereitä syödessään feminiinisempiä miehiä (joilla heikompi sperma? - > tästä seuraa sukupolvien saatossa sperman laadun aleneminen). Monella on tosiaan tuota, että kiinnostus omaan mieheen yhtäkkiä loppuu kun lopettaa pillerit. Naista kiinnostaa ei-hedelmällisenä aikana hoivaavat ja turvalliset miehet, ovulaation aikaan eläimelliset ja karskit.

Nainen siis valitsee eri tavalla, mutta pilleit vaikuttavat myös miehen valintaan: nainen, joka syö pillereitä, tuoksuu erilaiselta miehelle. Nainen ei silloin eritä hedelmällisen naisen feromoneja, joita erittyy vain ovulaatioviikolla. (Tämän huomaa omasta parisuhteesta hyvin helposti, mies on aivan erilainen minua kohtaan ovulaatioviikolla (kiertopäivät 8-14).)

Aivan uskomatonta että ihmiset eivät tätä tajua. On menty sekaantumaan luonnon hienovaraiseen parinvalintamekanismiin, jonka seuraukset ovat huonot, lisääntymiskyky on laskenut radikaalisti sekä miehillä että naisilla. Myös e-pillerijäämät vesistöissä vaikuttavat miesten femininisoitumiseen ja testosteronin ja siittiötuotannon laskuun. Ja tietty myös muovien ja teflonien ftalaatit ym. Ja varmasti moni muukin asia.

On unohdettu että ihminen on nisäkäs, eli eläin, ja parinvalinta on tosiaan luonnon säätelemä hyvin älykäs mekanismi. Itse en onneksi ole syönyt ensimmäistäkään e-pilleriä elämässäni.

Se miesten sperman laatu on heikentynyt hyvin radikaalisti tässä 2000 luvulla, joten sen arvellaan johtuvan jostain ympäristö tekijöistä. Joihin siis myös hormonit kuuluu, kuten myös vaikka lihan tehotuotanto, kasvien myrkytys ja tupakointi, äidin raskauden aikana tekemät asiat yms. Yksiselitteisesti sitä ei oo osattu selvittää. Mutta e-pillereiden vaikutus sukupolvien saatossa ei sitä nopeaa huonontumista kyllä selitä.

Kenenkään spermanlaatua ei voi päätellä ulkonäöstä. Itse asiassa luin jotain juttua et miehet kenellä on perinteisesti miehiset kasvot on useemmin heikko spermaisia. Mutta en kyllä tutkinut mikä otos miehiä tässä oli ollut mukana. 😂 Ylipäätään en pitäisi tuollaista yhteenvetoo kovin luotettavana, koska sukusolujen kuntoon vaikuttaa niin hirveän moni asia.

Muokattu viimeksi:
Itselläni oli aikanaan ajatus että mikäli en tiettyyn ikään koe vauvakuumetta ja parisuhteessa toinen on samoilla linjoilla vauvahaaveissa(eli ettei hankita) niin silloin voisin auttaa lahjoittamalla mutta mikäli minulla olisi toive omista lapsista tai jo lapsi/lapsia niin en haluaisi lähteä lahjoittamaan. Nykyään kun on lapsi meillä niin kipuilin ekan vuoden asian kanssa että oonko liian jyrkkä ja itsekäs kun en lahjoita kun meille on aarre "helpolla" annettu ja jokaisen olisi saatava olla äiti/isi halutessaan ja saavan kokevan sen. 🫣😇🥹 Lähinnä ajatus johtuu kun itsellekkin suku on rakas ja on sukulaisia joita en ole tuntenut niin en haluaisi että omilla lapsilla olisi "sisarpuolia tms" joita ei tuntisi 😅🫣😇 Poikkeuksena ehkä lähipiirin auttaminen lapsettomuudessa 😇
Varmaan samallalailla ajattelen miehen sperman luovutuksen suhteen eli jos ei lapsia olisi saatu niin olisin kannustanut sperman luovutukseen mutta nyt en 🫣🤔
Se voisinko hankkia lapsen muiden avulla niin on kysymysmerkki itsellekkin ja kuinka mies asiaan suhtautuisi... Ehkä jos meissä olisi "vikaa" niin jos suurin haave olisi olla vanhempi niin asiaa pohtisin ja varmaan myöntyisin koska joku on halunnut auttaa ja antaa meille jotain erittäin arvokasta ja haluaisin arvostaa sitä ja hoitaa vanhemmuuden arvokkaasti kuten nytkin ja vauva olisi meidän oma rakas silti 🤗🥰 Miehen puolesta en ole varma olisiko valmis asiaan ja voisiko kokea lapsen olevan meidän. 🫣 Tiedän ettei esimerkiksi adoptio hänelle kävisi ellei olisi tarve sukulaislasta adoptoida.🫣

@Pikkupikkupikkunen ja @Niittyleinikki_ täytyy sanoa että tässä on vielä toistaiseksi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia ja tätä voidaan spekuloida niin monelta kantilta.

Itse uskon kyllä siihen, että niissä lapsettomuusongelmissa niiden selvittämättömien joukkoon kuuluu iso osa juurikin näitä, joilla ei vain ole paras geneettinen yhteensopivuus. Näitä mekanismeja ei vielä kuitenkaan tunneta kovin hyvin eikä sitä tutkittua tietoa oikein ole vielä saatavilla. Lapsettomuuteen perehtynyt gynekologini kyllä sanoi, että toiset vain sopivat paremmin yhteen geneettisesti, mutta hänkään ei osannut kertoa varsinaisia parinvalinnan ja geneettisen valinnan mekanismeja, koska ovat vielä niin tuntematonta aluetta.

Olisi hauska saada linkkiä tuohon tutkimukseen missä miehiset piirteet korreloivat heikomman sperman laadun kanssa! Mikäli tämä pitää paikkansa niin olisi hauska tietää syyt tälle. Ja, että onko tätä samaa korrelaatiota havaittu aiemmin yms.. Mietin, että voisivatko ympäristötekijät vaikuttaa tietyn tyyppisiin miehiin enemmän vai voisiko olla kyse siitä, että "miehekkäät" miehet ovat naisten keskuudessa olleet suositumpia, joten geenien jatkuvuus on joka tapauksessa ollut taattu. Tällöin vähemmän suosittujen miesten on ollut pakko käyttää vähät tilaisuudet geenien jatkuvuuteen hyödyksi, jolloin nämä "vahvaspermaiset" vähemmän miehekkäät yksilöt ovat onnistuneet siirtämään geenejään eteenpäin. 🤔

Ehkä meidän elinaikanamme näidenkin asioiden salat aukeavat. 😁

@Pikkupikkupikkunen Totta, itsekin mietin kyllä ettei se niin nopeasti voi näkyä kun ehkäisy tuli joskus 60-luvulla. Mut just kemikaalit, ftalaatit ym varmasti vaikuttaa myös.

Mä olen kyllä lukenut useasta eri tekstistä että miehekkäillä miehillä on ainakin terveempiä/vahvempigeenisiä lapsia. En tiedä sit spermasta, mutta luulisi että sekin on laadukasta. Linkkaa toki tutkimuksia jos on😃 Kyllä ennemmin uskon, että ennen miehekkäät miehet on todellakin kylväneet sitä siementä paljon, ja moneen suuntaan. Näin on saatu vahvoja, terveitä geenejä jatkumaan. Naiset on tietenkin antaneet komeille ja miehekkäille vaikka hetken huumassa. Silloin vain ei ole ollut ehkäisyä joten lapsia on tullut näistä kohtaamisista. Nykyään naiset usein hurvittelee miehekkäiden miesten kanssa (sitoutumiskammoisten renttujen..) ja lapset tehdään sitten luotettavien, uskollisten miesten kanssa.

Minä luin tästä tutkimuksesta vaan jonku lehtijutun, että en nyt oo mikään asiantuntija 😂 siinä lehtijutussa sitä selitettiin jotenkin, että koska kehittyessä on rajallinen määrä resursseja niin niitä voi mennä enemmin joko parempaan spermaa tai parempaan ulkonäköön tms. Mut jos joku lukee ton ihan tutkimuksen nii tulkaa kertomaan mitä siellä kerrotaan! Tässä oli näköjään myös joku suomalainen tutkija. Huomasin vasta nyt.

@Pikkupikkupikkunen 🙏 Nopeasti jo kävin tuota läpi. Pitää vielä lukea läpi ajatuksella. Mielenkiintoinen tutkimus sinällään ja siinä oli hauskoja sivuhavaintoja siitä miten miehet arvioivat toisia miehiä yläkanttiin sen suhteen ovatko naiset heistä kiinnostuneita 🤭. Otanta on kyllä ollut aika pieni ja keskittynyt. Vastaavia tutkimuksia on ollut aiemmin ilman samaa lopputulemaa, mutta niissä ei ole "viehättävyyttä" arvioitu yhtä tarkasti.

Mikäli pitää maailmanlaajuisesti paikkansa, että miehekkäät piirteet omaavilla miehillä on heikompaa spermaa niin luulen sen olevan luonnon tapa pitää ihmisyhteisöt tasapainossa. Täällä tarvitaan myös niitä ihan tavallisia miehiä, joilla ei ole hirveää hinkua tapella ja jotka pitävät yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Olisi ymmärrettävää, että tällöin vahvaspermaiset yksilöt ovat niitä, jotka eivät kuitenkaan yhtä helposti menesty naismarkkinoilla.

Olisi myös hauska tietää korreloiko naisen viehättävyys miesten silmissä naisen hedelmällisyyden kanssa. Tällöinhän voi olla, että miehekkäiden miesten sperman ei ole tarvinnut olla niin tehokasta, kun keskimäärin viehättävimmät yksilöt pariutuvat keskenään.

@Pikkupikkupikkunen 🙏 Nopeasti jo kävin tuota läpi. Pitää vielä lukea läpi ajatuksella. Mielenkiintoinen tutkimus sinällään ja siinä oli hauskoja sivuhavaintoja siitä miten miehet arvioivat toisia miehiä yläkanttiin sen suhteen ovatko naiset heistä kiinnostuneita 🤭. Otanta on kyllä ollut aika pieni ja keskittynyt. Vastaavia tutkimuksia on ollut aiemmin ilman samaa lopputulemaa, mutta niissä ei ole "viehättävyyttä" arvioitu yhtä tarkasti.

Mikäli pitää maailmanlaajuisesti paikkansa, että miehekkäät piirteet omaavilla miehillä on heikompaa spermaa niin luulen sen olevan luonnon tapa pitää ihmisyhteisöt tasapainossa. Täällä tarvitaan myös niitä ihan tavallisia miehiä, joilla ei ole hirveää hinkua tapella ja jotka pitävät yhteiskunnan rattaita pyörimässä. Olisi ymmärrettävää, että tällöin vahvaspermaiset yksilöt ovat niitä, jotka eivät kuitenkaan yhtä helposti menesty naismarkkinoilla.

Olisi myös hauska tietää korreloiko naisen viehättävyys miesten silmissä naisen hedelmällisyyden kanssa. Tällöinhän voi olla, että miehekkäiden miesten sperman ei ole tarvinnut olla niin tehokasta, kun keskimäärin viehättävimmät yksilöt pariutuvat keskenään.
Joo mietin kans tota et varmaankin pieni otanta miehiä. En siis tutustunu tohon tarkemmin, pohdiskelin vaa sen lehtijutun perusteella. Pitää lukea iteki jossain kohtaa, kun jäin asiaa tarkemmin pohtimaan nyt kun puhuttiin tästä enemmi 😂 Ja aivan varmasti myös toisenlaisia tuloksia saadaan toisessa tutkimuksessa. Kun tosiaan niin monet asiat vaikuttaa sukusoluihin, nii minusta ois erikoista jos jostain yksityisestä asiasta voisi johtaa selvän johtopäätöksen. Minusta tää tutkimus todistaa sen.

Ja ihana tuo toisten miesten arviointi havainto 🤭

Joo mietin kans tota et varmaankin pieni otanta miehiä. En siis tutustunu tohon tarkemmin, pohdiskelin vaa sen lehtijutun perusteella. Pitää lukea iteki jossain kohtaa, kun jäin asiaa tarkemmin pohtimaan nyt kun puhuttiin tästä enemmi 😂 Ja aivan varmasti myös toisenlaisia tuloksia saadaan toisessa tutkimuksessa. Kun tosiaan niin monet asiat vaikuttaa sukusoluihin, nii minusta ois erikoista jos jostain yksityisestä asiasta voisi johtaa selvän johtopäätöksen. Minusta tää tutkimus todistaa sen.

Ja ihana tuo toisten miesten arviointi havainto 🤭
Sehän on havaittu käsittääkseni useammissakin tutkimuksissa, että miehet arvioivat omaa vetovoimaansa ja taitojaan yläkanttiin ja naiset puolestaan herkemmin alaspäin. Huomaan tämän myös itsessäni ja ymmärrän usein vasta paljon myöhemmin kuinka hyvin olen jostain asiasta selviytynyt, vaikka omaankin varsin hyvän itsetunnon ja -luottamuksen.🙈

Mutta vielä sivuten juurikin alkuperäistä aihetta niin toivottavasti tiede ja tutkimus kehittyy tälläkin saralla ja opitaan ymmärtämään näitä parinvalinnan mekanismeja ja geneettistä yhteensopivuutta paremmin, jolloin lapsettomuushoidotkin ottavat varmasti ison harppauksen eteenpäin, eikä tarvitse "tuhlata" munasoluja turhaan. Ensimmäisenä lapsettomuustutkimuksissa voitaisiin tällöin selvittää nykyisten asioiden lisäksi parin geneettinen yhteensopivuus. Naisilla tuo keräysprosessikin kuitenkin on hivenen haastavampi kuin miehillä, otettiin niitä sitten omaan tai luovutuskäyttöön. 💁‍♀️

Sehän on havaittu käsittääkseni useammissakin tutkimuksissa, että miehet arvioivat omaa vetovoimaansa ja taitojaan yläkanttiin ja naiset puolestaan herkemmin alaspäin. Huomaan tämän myös itsessäni ja ymmärrän usein vasta paljon myöhemmin kuinka hyvin olen jostain asiasta selviytynyt, vaikka omaankin varsin hyvän itsetunnon ja -luottamuksen.🙈

Mutta vielä sivuten juurikin alkuperäistä aihetta niin toivottavasti tiede ja tutkimus kehittyy tälläkin saralla ja opitaan ymmärtämään näitä parinvalinnan mekanismeja ja geneettistä yhteensopivuutta paremmin, jolloin lapsettomuushoidotkin ottavat varmasti ison harppauksen eteenpäin, eikä tarvitse "tuhlata" munasoluja turhaan. Ensimmäisenä lapsettomuustutkimuksissa voitaisiin tällöin selvittää nykyisten asioiden lisäksi parin geneettinen yhteensopivuus. Naisilla tuo keräysprosessikin kuitenkin on hivenen haastavampi kuin miehillä, otettiin niitä sitten omaan tai luovutuskäyttöön. 💁‍♀️
Kyllä se varmasti jossain vaiheessa osataan selvittää. On sitä geneettistä yhteensopivuutta käsittääkseni tutkittu jo ainakin vähän ja aatellaa että se tosiaan voisi olla seuraava harppaus hoidoissa. 👍 Ymmärtääkseni on osoitettu et munasolut ottaa vastaan toisia siittiöitä paremmin kuin toisia. Ei tosin tiedetä mikä se syy tähän on. Ja yleisesti ottaen sen ei kai aatella olevan mikään suuri tai siis yleinen ongelma, mutta toki auttaisi ymmärtää mistä tää johtuu ja miten sitä voitaisiin helpottaa. ☺️

Minua kiinnostaisi munasolujen luovuttaminen, mutta esikoista vasta odottamassa ja jos haluan toisenkin lapsen, taitaa mulla ikä tulla vastaan enkä saa enää luovuttaa. Kun kuitenkin ajattelen että ensin omat lapset saisin ja sitten luovuttaisin. Ja mulla on sitä paitsi endometrioosikin, se voi olla itsessään jo este luovuttamiselle 🤔

Lisäyksenä se, että jos tutulle saisi luovuttaa, niin siihen kyllä lähtisin, jos siinä ei olisi väliä omalla iällä tai endolla.

Takaisin