Suhtautuminen tekoälyyn

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten teillä suhtaudutaan tekoälyyn? Käsite on kyllä laaja, mutta täällä saa kertoa halutessaan vain tietyistä :)

Mies käyttää tekoälyä suht koht usein. Itse välillä, tai no taidan lopettaa taas, mutta ennen en ollenkaan. Tosin mitä enemmän kokeillut tekoäly juttuja sitä enemmän menee luottamus siihen. Saa yksinkertaisetkin asiat väärin joka sinänsä ihan naurettavaa. Joskus kokeilin jotain varmistaa että onhan asia niin. No väärin meni... Ja kun kyseenalaistin sen niin heti tuli "olet aivan oikeassa niinhän se on!". Joten luotto niihin ihan nollissa. 🤣 Joten hetken niitä kokeilin muutamaan asiaan nyt en kyllä taida enään. Hermot menee... Useammin väärässä kuin oikeassa. 🥴 Eli ei varsinkaan sokeasti kannata luottaa todellakaan jos kysyy jotain.

Sitten taas kuvat joita teköälyllä luodaan varsinkin ns. taidekuvat pistää vihaksi kun nähnyt niitä jotka selvästi tekoälyllä luotuja ja ihmiset väittäneet että itse tehneet ne. 😂 Ja kun joku kyseenalaistanut niin. No ei tästä sen enempää, pistää vaan vihaksi kun jotkut valehtelee että itse piirtänyt yms vaikka tekoälyn tekemä.

Mulla vahvat mielipiteet asiasta joten taidan lopettaa tähän etten suututa ketään... Tai aiheuta lisää pahennusta.

Tällä hetkellä suhtaudun tekoälyyn kuin pykälän paranneltuun hakukoneeseen. Se hakee tietonsa Wikipediasta ja Redditistä yms. joten uusia tai epäsovinnaisia näkökulmia on harvemmin tarjolla. Parhaiten tuo pärjää kun etsii tietoa jo vähän tutusta aiheesta, tai antaa sen laskettavaksi jotain. Toki pitää aina tarkistaa et mitäs tuo otti mukaan laskelmiin. Parhaiten sopii siis sellaisen aiheen tutkimiseen josta itse jo tietää vähän jotain, perusjutut ainakin.

Vähän kahtiajakautunut.

Meillä käytetään töissä esim. tekstien kääntämiseen esim. ruotsiksi. Mutta toki täytyy ymmärtää mitä se kääntelee ( esim. ammattisanasto)
Ulkopuolisia tietoja ei ikinä suositella käytettävän, jotta salassapidettäviä tietoja ei karkaa.

Sen sijaan en todellakaan kannata sitä, että tekoäly laitetaan seulomaan vaikka työhakemuksia, koska eivät vielä kunnolla ymmärrä synonyymejä. Lisäksi seulontaa voidaan käyttää myös laittomasti ja väärin - esim hylätä kaikki tietyn ikäiset ja tietyt kansalaisuudet.

Tekoäly on ihan hauska leikkikalu, mutta mitään oikeaa en sillä suoraan tekisi. Tyypillisesti käytän sitä mielikuvien muodostamiseen aiheista, joista jo joko tiedän tai tarvittaessa tarkistan tiedot. Siitä huolimatta: leikkikalu ei muuta.

Kuten sanottu, tekoäly on erittäin laaja käsite. Ajattelen sitä vähän kuin internetin tulona. Se tulee olemaan aika laajasti mullistava ja sitä tullaan käyttämään hyvään sekä pahaan.

Itse käytän chatgpt:tä nimenomaan Googlen korvikkeena. Ihan yhtä hyvin Google-haut voivat jäädä jonnekkin niiden tietoon kuin AI-haut, vaikka muisti onkin pois päältä ja lupaa ettei silloin tietoja tallenna. Tosin sen datan määrä olisi niin isoa etten usko heidän pystyvän kaikkea sitä tallentamaan ihan huvin vuoksi.
On ollut ihan huppuapu löytää vauvasta asti unirytmit ja käyttäytymismallit eri tilanteisiin ja lisäksi käytännön asioissa kattavaa apua nopeasti. Ei tietenkään voi sokeana luottaa, mutta kuten tekisi Google-haun todella nopeasti ja kokoaisi siitä tiivistelmän. Tosin tämä chatgpt 5 on ihan susi ja sitä pitää kovistella aika paljon.

Suhtaudun kuitenkin jostain syystä varauksella esim sovelluksiin jotka laskelmien kaikenlaista käyttäjistä. Jotenkin se saa itselle epäluottavan fiiliksen. Mitä muuta ne tietää kuin sen mitä kertoo ja mihin käyttää sitä tietoa. En kuitenkaan ole valmis jättämään käyttämättä kaikkia nykysovelluksia 🤷🏼‍♀️ Mutta onhan tekoäly vaikka autossa hyvä kun voi estää kolareita jne. Toki se mutkistaa aina vain ennestään monimutkaisia asioita ja enemmän rikkimeneviä tai pettäviä lenkkejä. Ja varmasti tekoäly tulee varastamaan monia töitä ja onkin niin tehnyt, mutta uskon että se tulee hoitamaan ne työt vielä huvin. Eikä ihmisiltä työt lopu, niiden luonne vain muuttuu.

Käytän harkiten ja pyrin tarkastelemaan kriittisesti lähteitä. Minusta Chat gpt esimerkiksi on todella huono työkalu uuden luomiseen, mutta oiva työkalu analysoimaan tilastoja tai hakemaan menneitä aikatauluja tms. Hakukoneena se toimii monesti paremmin kuin Google.
Olen joskus koittanut keskustella sen kanssa esimerkiksi filosofiasta, mutta sellaisessa se on pyllyä nuoleva mukailija, sen sijaan, että pyrkisi haastamaan näkemyksiä. Jonkun verran auttaa, jos pyrkii antamaan sille rooleja, mutta ei sekään ole tehnyt autuaaksi.

Yhteiskunnallisesti tekoälyn kehittyminen kuitenkin tulee hävittämään useita työpaikkoja sitä mukaa, kun yrityksillä alkaa olla varaa investoida tekoälyratkaisuihin.

Mä en ikinä käytä, mutta hyväksyn sen käytön esimerkiksi tekstin paranteluun ja korjailuun, mikä on kuitenkin alun perin kirjoitettu itse. Tiedonlähteenä melko kehno, kun joskus olen kokeillut, eli saattaa antaa ”prooaganda” yleistä ”mielipidetietoa” tai vanhentunutta mututietoa.

Tekoälyn ympäristökuormitus on aivan valtava, ja mun mielestä tästä puhutaan ihan naurettavan vähän. Itse en käytä ihan tästä syystä (en tosin omassa elämässäni keksi mitään tarvettakaan), ja katselen vähän alta kulmain kaikkia jotka ulkoistavat tekoälylle hommia joihin kykenisivät vallan hyvin itse.

Kääntämistä ja kieliä opiskelleena myös käännöstehtävien ulkoistaminen tekoälylle melkein pistää vihaksi. Tulos ei voi ainakaan nykyisellä tasolla koskaan olla yhtä hyvä kuin ihmisen tekemänä, mutta niin vaan heivataan yksi koulutettu ammattikunta bussin alle koska se tulee halvemmaksi.

Täällä vähän saman suuntaisia ajatuksia kuin syllogismilla. Olen myös kuullut tekoälyn valtavasta ympäristövaikutuksesta ja se vähän hirvittää. En kuitenkaan sano, ettei sitä sen vuoksi pitäisi käyttää. Ennemmin miettisin, mihin sitä on tarpeen käyttää. Ihan sama kuin vaikka autoilussa. Autoilu on monin tavoin haitallista luonnolle, mutta en silti sanoisi että yksityisautoilu pitäisi lopettaa. Ei, vaan käyttää sitä silloin kun sitä tarvitsee. Jos kävellen tai julkisilla pääsee vallan hyvin kulkemaan, kannattaa harkita auton kotiin (tai kauppaan) jättämistä. Jos ei pääse niin silloin on autolla kulkeminen usein se paras vaihtoehto.

Samalla tavalla: Jos tekoälyä tarvitsee johonkin niin totta kai sitä voi käyttää. Itse olen käyttänyt sitä harvakseltaan. Mutta en ihan ymmärrä sen kanssa leikkimistä. Siis vaikka hassunhauskojen kuvien/videoiden tekemistä ilman syytä. (Enkä nyt ole syyllistämässä, jos joku täällä sitä tekee. Ennemmin kertomassa sen kuluttavan oikeasti tosi paljon luonnonvaroja ja suosittelemassa ajatuksen uhraamista asialle.)

Sitten toisena juttuna lopputuloksen laatu ja toisaalta se, kuinka se vie ihmisiltä työt. Työpaikkojen katoaminen on tietenkin ikävää, mutta sitä se kehitys on ennenkin ollut. Tehtaissa koneet tekee asioita, jotka ennen teki ihminen. Mutta kun tekoäly selittää välillä ihan höpöjä ja tekee kökköjä käännöksiä. Niin olisihan se kivempi, jos kääntäjälle maksettaisiin eikä otettaisi nopeaa, halpaa ja huonoa tekoälykäännöstä. Ja ihan ehdottomasti arvostan enemmän ihmisen tekemää taidetta kuin tekoälyn ja on todella ikävää jos oikea taide katoaa tekoälyn viedessä taiteilijoilta työt. (No hieman ehkä kärjistetysti.)

Tekoälyn ekogolisesta kuormasta @syllogismi jo mainitsikin. Moni ei tule ajattelleeksi kuinka paljon Chat gpt:n kanssa käydyt keskustelut vaativat resursseja. Tietenkin se helppous houkuttaa, kun ei tarvitse kuin istua näpyttelemässä ja tekoäly "hoitaa homman". Ympäristövaikutuksista pitäisi todellakin puhua enemmän.

Jotenkin herää kysymys siitä, että eivätkö ihmiset enää osaa etsiä ja koota tietoa itse, kun pitää aina kysyä kaikkeen ratkaisu Chat gpt:ltä? Ja kun sitä Chat gpt:tä tunnutaan käyttävän ihan kaikkeen. Siltä kysytään jopa vinkkejä päivän ruoaksi yms.

Itseäni ärsyttää suunnatomasti, kun nykyään tulee aina Google-hakuun se hemmetin tekoälytiivistelmä ensimmäiseksi hakutulokseksi. Erityisesti siksi, että se on 90% ajasta täyttä kukkua.

Puhelimella kokeilin joskus muutama vuosi sitten huvin vuoksi Siriä, mutta se jäi siihen pariin kokeiluun. Ei vain ole minun juttuni.

Olen ollut pari kertaa tilanteissa, joissa ihmiset ovat laittaneet tekoälyllä tehtyä musiikkia soimaan. Ei kai sellaista kukaan kuuntele? Ainakaan tosissaan? Molemmilla kerroilla olen toivonut olevani jossain muualla, kun musiikki on laitettu soimaan. Vierastan jo autotuneakin, saati sitten sitä, että musiikki ei ole aitoa alunperinkään.

Elokuvamaailmassa ei onneksi vielä ihan hirveästi törmää puhtaasti tekoälyllä tehtyyn materiaaliin. Minä kun olen tällainen vanhanaikainen käsityöihminen, jolla on mm. lavasterakentajan koulutus, niin minulle jo cgi:n yleistyminen on ollut vaikea paikka. Ihan jo sillä, että se tietokoneella ihmisen animoima lavaste/tehoste näyttää merkittävässä osassa tilanteita todella huonolta. Ja meikäläisen ammattikunta menettää työnsä, kun lavasteet tehdään tietokoneanimaatioilla. Saati sitten se, että joissain tilanteissa olen jo huomannut cgi:n tilalla käytettävän tekoälyä (tai sitten todella huonoa cgi:tä). Näin menevät vielä animaationörttienkin työt. Onneksi sentään perinteinen teatteri ei ole vielä ainakaan kovin paljoa siirtynyt "digi"-lavasteisiin.

Sitten taas ammattissa, joka minut tälläkin hetkellä työllistää, on toisaalta tekoälystä omat hyötynsä, mutta toisaalta se on myös haitallista. Esim. koneellisesti jaetut lääkkeet säästävät aikaa hoitajilta, mutta niissäkin on virheitä ja kaikki pitää kuitenkin aina tarkistaa. Ja pussilääkkeissä virheiden korjaaminen onkin sitten vähän aikaa vievämpi kuin manuaalisesti dosettiin jaettujen korjaaminen. Lääkevaihdot ovat pussijaossa hankalampi juttu kuin manuaalisessa jaossa. Tekoälystä/digitalisaatiosta hoitoalalla voisi puhua vaikka koko päivän.

Itse pyrin välttelemään tekoälyä vähän edellä mainittujenkin syiden vuoksi. Ja ärsyttää suunnattimasti, että aina kaiken maailman tekoälyjä tungetaan väkisin, mm eri sovellusten muodossa pakkotyrkytystä puhelimessa eikä niitä välttämättä edes saa kokonaan pois.
Ja se googlehaun ensimmäinen vaihtoehto, plääh..

Käsitöitä paljon tekevänä on eri ryhmissä noussut jo suuri huoli, kun on kaiken maailman AI-kuvat erilaisista "käsitöistä" ja niitä on välillä hyvinkin hankala tunnistaa todellisuudesta. Kuten on myös tullut myyntiin AI:n luomia, yleensä täysin hyödyttömiä, käsityöohjeita, joita ihmiset ovat haksahtaneet ostamaan. Välillä ohjeen kuvat ovat kyllä todellisia, osa jopa suoraan varastettu todellisilta suunnittelijoilta.
Ja sitten vielä AI:n kirjoittamat kirjat, ymmärtääkseni löytyy niin tietokirjoja kuin ihan romaaneja, jotka myöskin ovat aivan kuraa, etenkin tietokirja puolella.
Itseä myös vähän pelottaa, miten viime viikkoina on puhuttu tekoäly-näyttelijästä, joka onneksi on tainnut päätyä aika voimakkaasti boikottiinkin hollywoodissa..

Näiltä näkökannoilta itselle tulee se olo, ettei taiteilijaa/ suunnittelutyötä enää arvosteta, koska sehän maksaa. Ja kaikki "tieto" pitää saada halvalla, nopeasti ja mahdollisimman vähällä vaivalla ilman mitään kriittistä ajattelua.

Toki tekoälyllekin on varmasti paikkansa, kuten vaikka tuolla edellä mainitty lääkkeiden annostelu, joka kuulostaa hyvin järkevältäkin.

Mutta mitä maailmassa kohta on, jos taiteetkin tuotetaan tekoälyn toimesta, eikä ihmistä tarvita tähänkään.

Googlehausta saa sen tekoälytiivistelmän pois, kun laittaa hakusanankenttään -ai. 😉 Olisi kyllä parempi, jos sen saisi asetuksista kokonaan pois eikä tarvitsisi aina erikseen kirjoittaa.

Tekoälyllä luodut kirjat on vielä surullisempaa kuin kuvat. 🙁 Haluan lukea (sekä itselleni että varsinkin lapsille) ihmisten kirjoittamia tarinoita.

Googlehausta saa sen tekoälytiivistelmän pois, kun laittaa hakusanankenttään -ai. 😉 Olisi kyllä parempi, jos sen saisi asetuksista kokonaan pois eikä tarvitsisi aina erikseen kirjoittaa.

Tekoälyllä luodut kirjat on vielä surullisempaa kuin kuvat. 🙁 Haluan lukea (sekä itselleni että varsinkin lapsille) ihmisten kirjoittamia tarinoita.
Tästä tuli mieleen, kun mielenkiinnosta vedin muutaman oman tekstinpätkäni tekoälyn läpi, niin siitä kyllä hävisi kaikki persoonallisuus ja osan kohdista jopa muutti ihan hölynpölyksi, joka ei liittynyt tekstiin millään lailla. Ihmisyyttä on kuitenkin vaikeaa jäljitellä.

Takaisin