Stressaako joulu?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko muilla joulustressiä? Purnaa täällä vapaasti jos joulu stressaa. Saa kertoa myös, jos ei stressaa (ja vaikka jakaa stressaajille vinkkejä siihen miten se onnistuu.)

Täällä yksi joulustressaaja ilmoittautuu. Liekö sitten perinnöllistä, kun muistan lapsuuden jouluista stressaantuneet vanhemmat. Yritetään joulustressiä minimoida menemällä siitä missä aita on matalin. Jätetään siis joulusiivous tekemättä ja ostetaan ruuat valmiina. Vaan silti se vähän stressaa. Lahjoja pitäisi hankkia, kun vain tietäisi mitä ja pitää muista paketoida ne mitkä ei mene jo kaupassa pakettiin. Ja jouluruokien hankkimisesta taitaa tulla ihan oma operaationsa. Viime jouluna ostettiin mukavasti lapsen viimeisenä hoitopäivänä. Nyt ei voi, kun viimeisestä hoitopäivästä on liian pitkä aika jouluun. Ja kai isoin stressin aihe loppuviimein on se että saisi lapselle välitettyä onnellisen joulun ja pelkää ettei se onnistu. Vaikka se onnistuisi varmasti helpommin jos ei stressaisi siitä... Ai niin, pukki on vielä tilaamatta.
 
Mie myös stressaan vähäsen joulua, vaikka yritän minimoida stressiä. Oon joulun töissä, niin stressaan sitä onko töissä kiireistä kun työntekijöitä on vähempi vai saako ottaa "iisimmin", jos töissä on rauhallista. Vietän välipäivinä joulua kahdestaan avopuolison kanssa. Vähän stressaa se, kun rahatilanne on tiukka. Tykkäisin, että jouluna pöytä on koreana ja syödään paremmin, ostetaan erikoisjuustoja ym extraa, mitä normaalisti ei osteta. Meillä on puolison kanssa tosi vähän yhteistä vapaata, kun ollaan molemmat vuorotöissä, niin toki yrittää ottaa mahdollisimman rennosti sen, kun on mahdollisuus viettää viisi päivää yhdessä kotona. Eli siivous tehdään helpomman kautta ja käydään kauppaostokset tekemässä ajoissa jo ennen joulua. Pakkaseen tehdään ruokaa valmiiksi ja ostetaan laatikoita varten soseet valmiina.
 
En ainakaan vielä stressaa, vaikka yleensä olen tehnyt lahjoja sukulaisille koko vuoden, mutta nyt en ole paljon jaksanut. Ajattelin ostaa kotimaisia sukkia kaikille, jotka ovat jäämässä muuten ilman lahjaa jaksamattomuuteni vuoksi.

Siivousta en ole vielä paljon ajatellut, mutta mutta paniikki saattaa hiipiä juuri ennen aattoa, koko suku on tulossa syömään, yleensä ei ihan kaikki ole päässeet paikalle. Ainoa, joka tekee ohimarssin, on vakijoulupukki, mutta siihen olen löytänyt tuuraajan.

Ruokapuoli meillä hoituu kätevästi niin, että jokainen tekee bravuurinsa jouluruuista. Minä siis teen yhden porkkanalaatikon, muut kokkaa muut eväät.

Tänne tulen kyllä voihkimaan, kun huomaan, että pöytäpaikat tai lautaset ei riitä.
 
Pieni stressi kuuluu jouluvalmisteluihin, koska sitten kun on joulu, on ihana vaan olla! En kyllä halua äkäisenä stressata vaan hyvillä mielin. Koitan luoda joulutunnelmaa pitkin joulukuuta joululaulujen kautta, lapsen kanssa tonttujuttuja ihmetellen ja nautitaan silloin tällöin kynttilöistä, suklaasta jne. Lapsi on jo siitä innoissaan kun jonkin tavallisen asian eteen lisätään sana "joulu", vaikkapa joulusauna.

Yritän tänä vuonna saada asioita ajoissa hoidettua. Saunan meinaan pestä seuraavalla saunomiskerralla, joulukoristeita ripotellaan paikoilleen pikkuhiljaa, kortit on lähettämistä vaille valmiit, verhot vaihdetaan kunhan ensin saan joululahjat paketoitua... Siivoilen paremmin pitkin joulukuuta, en välttämättä kaappeja, mutta sellasia mitkä jää normaalisti siivoamatta (vaikkapa leivinuunin päällinen tai vaatekaapin järjestely). Tykkään että jouluna on siistiä, ettei sillon tarvi miettiä niitä valtavia pyykkikasoja tai täyteen ahdettua vaatehuonetta minne ei mahdu astumaankaan. Päivää paria ennen tehdään sitten joulusiivous, eli matot pihalle, moppaus, lakanoitten vaihdot jne.

Ah, se tunnelma kun jouluaattona saa avata lahjoja ja olla vaan, ja leikkiä lasten kanssa leluilla. Oikeastaan vielä enemmän ootan joulupäivää, koska silloin jouluaaton "pakolliset" on jo tehty, eli haudalla käynti, papan luona vierailu, ruokien laitto.. Saa vaan olla, ruuat on valmiina. Se mielessä mielellään touhuilen joulua valmiiksi pienen stressin kera. :)
 
Ainahan se vähän stressaa. Lähinnä ajanpuute stressaa, että missä välissä ehtii hoitaa kaiken tarvittavan. Esim. siivoukselle on tosi vaikea varata aikaa, kun ollaan miehen kanssa arkisin töissä, ja muina aikoina täällä on useampi lapsi sotkemassa sitä mukaa kun siivotaan. :grin Joululahjoja olen jo aika paljon hankkinut, mutta toki useampi puuttuu vielä. Noh, kai se tästä, pikkuhiljaa...
 
Ei stressaa. Vaikka ei mentäisi äidilleni syömään aatonaattona, aattona, joulupäivänä tai tapanina, ruoka olisi helppo tehdä kun kaupasta ostaa valmiit laatikot ja kinkkusiivut ym. Ollaan rennosti kolmisin kotona, miehellä taitaa olla vapaata aatto ja joulupäivä.
 
Ei stressaa. Ainoastaan joulusiivouksesta (ja sen säilymisestä joulun yli) olen hieman kantanut murhetta, mutta eiköhän sekin järjesty. Meillä vaan on edelleen täällä asunnossa muuton jäljiltä (ja seuraavaa muuttoa odottamassa) pahvilaatikoita yms, mutta onneksi ne saa pitkälti pois näkyvistä. Joulupuuhailut on mulle sinänsä mieluisia, tykkään kovasti lahjojen paketoinnista, jouluruoan valmistuksesta jne.
 
Stressaa melko paljon. Lahjojen ostaminen. Myös siivoaminen ja ruokien laitto jonkin verran. Lapsille joulu on tärkeä ja minun täytyy tehdä siitä onnistunut.
 
Takaisin
Top