Streptokokki bakteeri ja synnytys

Sarppiainen

Oman äänensä löytänyt
Moikka! 

En oo varma et onko aiheesta keskustelu muualla. Onko muilla todettu tuota bakteeria? mulla meinaa todettiin, sehän kait löytyy noin joka kolmannesta naisesta, eikä sillä oo merkitystä muutaku raskaana, voi aiheuttaa ennenaikasuutta/ supistelua. Synnytyksessä voi tarttua vauvaan mut on tosi harvinaista kai vaan joku 5% saa tartunnan ja senkin voi estää ku asia tiedetään ja äitille laitetaan antibiootti tippa ennen synnytystä. näin on ymmärtänyt? 
Veljeni ja hänen vaimo sai pojan toissa yönä, vaimo kantaa tuota samaa bakteeria ja hänelle oli laitettu tippa ku oli lapsivedet menny ja silti vauva oli saanut tartunnan ja on nyt teholla. saa omat antibiootit tms. ennusteet ovat todella hyvät kun pääsi heti hoitoon. Ihanaa musta tuli nyt kuusinkertainen täti ja nyt jänniyetään et syntyykö serkukset samana vuonna. 
Mut nyt tietysti alkaa miettimään et mitä jos meille käy samoin tms, vaik prosentti määrä on pieni. Onko kellään kokemusta? tai onko muita joilla todettu tuo bakteeri?
 
Sarppiainen: :& Ikävää aina kuulla tollasia uutisia sairastumisesta/riskeistä. Paljon voimia sulle ja toivon täällä sun puolesta, että kaikki menee hyvin!

Mul ei ole ongelmia onneks ollu täs raskauden aikana *koputtelen taas puuta*. Ja saan olla synnytyksen loppuun saakka ihan "terveen kirjoilla" :). mut pitänee alkaa syömään imetysajaks taas yhtä lääkettä ja siis se on nyt sit katottava, et miten lapsi sen kans pärjää kun kuitenkin imettää haluisin mut ei ne lääkkeet mitä syön tee kellekään keholle hyvää.. mulle tai vauvalle. :(

Mut juuh.. Voimia nyt ja hyvää joulua teille!
 
Mulla oli testi positiivinen mut eipä siinä tätin mielestä muuta ole ku et joutuu menemään aiemmin synnärille kun se aika tulee että kerkee saada antibiootit ajoissa...
 
Miten se oirehtii, eli miten sitä ylipäätänsä osataan epäillä/ottaa testit?
 
no ei se kai oirehdi...ja mä olen käsittänyt että se otetaan kaikilta se näyte.Ainaki täällä otetaan kaikilta sillon vkolla 36-37 kun sillä ei ole kuulema väliä että sulla se on vaan että se siinä testissä näkyy eli aktiivinen raskauden lopulla...jos ei ole aktiivisena tossa näytteessä ni sit ei mtn väliä vaikka se onki ku ymmärsin että tää tosiaan on yleinen pöpö ihmisellä.
 
Se voi oirehtia supistuksina mut ei välttämättä. Tänään kysyin neuvolassa et keneltä  se testataan ja miks, niin sanoi et aina jos lapsivesi menee ja usein myös ku menee synnyttää. Et tiedetään laittaa antibiootti tippa ajoissa. Mut ei siinä muuta oo.

Vähä itteä vaan säikäytti ku se tarttu tohon veljen vauvaan synnytyksessä, mut sehän on tosi harvinaista.
 
Täällä se testataan kaikilta raskaana olevilta vkoilla 36-37 juuri tuon tartuntamahdollisuuden takia. Ymmärsin että tehdään koko suomessa niin mut ilmeisesti on käytäntö siis vaan täällä että kaikki testataan ennen synnytystä ni kerkee sen antibiootin laittaa tarpeeksi ajoissa...
 
Kuinka paljon aikaisemmin se tippa pitää laittaa, että ehtii tehota myös lapseen ennen synnytystä? annetaanko lapselle automaattisesti antibioottikuuri synnytyksen jälkeen, jos äidillä on streptokokki vai vasta oireiden ilmestyessä?
 
Takaisin
Top