Streptokokki B

hildamaija

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla todettiin ensimmäisen raskauden aikan streptokokki B eli gps, joka on siis käsittääkseni todella yleinen virus jota voi kantaa tietämättään ja joka ei aina puhkea tai aiheuta edes minkäänlaisia oireita.
Esikoisen synnytyksessä mulle laitettiin antibioottitippa ettei vauva saisi tartuntaa, ja ei siinä sitten mitään muuta sen kummempaa käynyt, tarkkailtiin ehkä aavistuksen verran tarkemmin lapsen vointia synnytyksen jälkeen.

Nyt toista vauvaa odottaessa olen vähän hämilläni, kun oireita ei ole, ainakaan toistaiseksi (mikä on tietenkin hyvä) mutta virtsanviljelyäkään ei olla otettu ilman oireita.
Kun kysyin neuvolassa, saanko taas synnytyksessä antibioottitipan varmuuden vuoksi, sitä ei kuulemma ole tapana laittaa Ruotsissa muuta kuin jos raskauden aikana esiintyy oireita.
Mutta mistäs mä sen tiedän jos se voi puhjeta oireettomana?
Ja entäs jos se virus puhkeaa juuri ennen synnytystä tai synnytyksen aikana, eikö silloin olis kaikista varminta olla antibiootit mukana synnytyksessä?
Neuvolan täti onneksi lupasi että otetaan se virtsanviljely vielä ihan raskauden loppuvaiheessa, mutta mulla on silti vähän epäluuloinen olo....

Onko kenelläkään kokemusta streptokokista? Ja onko joukossa synnyttäneitä joilla on kokemusta toisen synnytyksen rutiineista streptokokin kanssa? Voinko vaatia antibiootin synnytykseen suoraan laitoksella?
 
Takaisin
Top