Spinaalipuudutus

haisuli81

Silmät suurina ihmettelijä
Olen viikolla 19 ja nyt on muutaman viikon alkanu päässä pyörimään tuo puudutus. Pelottaa ihan sikana! Siksi, että edellisellä kerralla joutuivat pistämään kolme kertaa, ennekuin osui oikeaan. Toisella pistämällä osui hermoon ja voi jumaliste, miten se sattu ihan sairaasti!!!! En halua kokea sitä enää koskaan!! Mikään muu mua ei pelota koko synnytyksessä. Mun selässä on vielä 3 välilevyn pullistumaa, että mitähän tästä tulee. Harkitsen synnytystä ilman piikkejä. Kyseessä on siis spinaali, ei epiduraali jos sitä kohta joku kysyy ;) Erohan niillä on aika pieni, mutta kuitenkin. "Sitähän sää kysyit". Eipä muuta tälle kertaa. Tsemppiä kaikille pelkojensa kanssa eläville, kyllä me selvitään! emoticon
 
Mua myös pelottaa ajatus puudutuksesta! Oon viikolla 25 ja mietin, voiko jotenkin treenata lihaksia niin että olisi nopea synnytys ja pärjäisi ilman puudutusta... Ajatus kivusta ei pelota tällä hetkellä yhtään kun en osaa kuvitella että jokin "turvallinen" asia sattuisi niin paljon ettei sitä kestäisi. Esikoistani siis ootan ja ajatus puudutusneulasta on paljon epämiellyttävämpi kuin ajatus oman kehon tuottamasta kivusta.
 
orgona ja haisuli81: Mulle on 2x laitettu spinaali ja ekal kertaa myös epiduraali,sectio synnytykset siis kyseessä.Mutta,jos on asiansa osaava anestesialääkäri niin voin sanoa että ei satu yhään sen enempää kuin verikokeessa.
 
Mulle laitettiin esikoisen synnytyksessä spinaalipuudutus ja laittajana erittäin kokenut anestesialääkäri. Ja olen täysin samaa mieltä kuin Emmuliini tossa ylempänä, niin ei satu kyllä juuri ollenkaan. Eikä pistämisessä mennyt edes kauaa, muistan vaan sen helpotuksen tunteen, kun kivut loppuivat ja sain nukuttua/huilattua ennen kun piti aloittaa ponnistamaan.
 
En osaa kyseiseen puudutukseen ottaa kantaa, kun itselläni toisessa synnytyksessä vain pudendaalipuudute ja toinen oli luomu, mutta orgona kyseli tuosta jumpasta. En tiedä, onko tällä mitään vaikutusta synnytyksen pituuteen, mutta uskon, että omalla kohdallani näistä ohjeista oli hyötyä. Ensimmäisellä kerralla en jumpannut mitenkään ennen synnytystä, synnytyksen kesto 7h50min, josta ponnistusvaihe 22 min. Tosiaan avautumisvaiheessa pelkkä kohdunkaulanpuudute, ponnistusvaihe oli kivuliain. Toisella kertaa jumppasin em. ohjeiden mukaan loppuraskaudessa joka päivä, mitä nyt toki joskus unohtui jumpata, ja synnytys kesti kaikkinensa 2h30min, josta ponnistusvaihe 3 min, ponnistaminen ei sattunut yhtään. Ekalla kerralla tuli II asteen repeämä, josta toivuin kyllä nopeasti, mutta toisella kerralla ei edes pientä nirhaumaa. Toki sekin vaikuttaa, että oli jo yksi alatiesynnytys takana, mutta uskon, että noista venyttelyistä oli silti apua. Siksi suosittelen lämpimästi, jos noita vaan pystyy tekemään. :) Ei niistä ainakaan haittaa ole.
 
Takaisin
Top