Spinaali- tai epiduraalipuudutuksen laitto synnytyksessä - menikö nappiin?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä mennyt spinaalin tai epiduraalin laitto synnytyksen yhteydessä helposti? Entä auttoiko?

Itsellä kyseisten puudutusten laitto oli melkeinpä ilkein vaihe sektioissa. Ja ehdottomasti kivuliain! Puistattaa vieläkin. Ensimmäisessä sektiossa meni helpommin maaliin kuin toisessa, mutta lopulta lähti puutumaan kuten kuuluikin.
 
Synnytyksessä epiduraalia en edes huomannut ja spinaalin laitto sektiossa oli myös puudutuspiikkiä lukuunottamatta täysin huomaamaton toimenpide. Eli minulla ovat onnistuneet ilman ongelmia.
 
Ekassa synnytyksessä laitettiin epiduraali.
3. anestesia lääkäri vasta sai sen kerralla paikalleen, kun edelliset oli yli tunnin yrittämisen jälkeen luovuttanut ja ihmetteli mikä siinä nyt oli niin vaikeaa? Selkä oli synnytyksen jälkeen täynnä pistojälkiä ja todella kipeä. En enää uskalla mitään neuloja selkään ottaa, vaikka itse puudutus toimi kyllä ihan todella hyvin ja sain toisen annoksen vähän ennen ponnistamista. Seuraavissa synnytyksissä olen sen jossain vaiheessa taas myös halunnut, mutta on onneksi ollut liian myöhäistä enää laittaa.
 
Epiduraalin laitto onnistui vasta kolmannella yrittämällä. En oikein tiedä, mikä niillä kahdella ensimmäisellä yrityksellä meni pieleen, mutta luulisin sen liittyneen ainakin osittain supistuksiin, joiden aikana jäykistyin kaarelle, kun en jostain syystä pystynyt mitenkään vaikuttamaan kehoni toimintaan supistusten aikana. Pystyin vain sanomaan, että nyt se supistus tulee. Kipua en tuntenut epiduraalin laitossa ollenkaan.
 
Mulla sattui epiduraalin laitto, oon tosi herkkä kaikelle tökkimiselle. Kipeet supistukset ei auttaneet asiaa, vaikee oli pysyä paikoillaan ja se ane-lääkärikin siitä mussutti. Meni kuitenkin kai ekalla yrityksellä, tunsin jalassa semmosen sähköiskumaisen säpsyn samalla. Oliko puudutuksesta apua? Oli ja ei. Kipuja se ei kokonaan vienyt pois, vaan vetelin ilokaasua siinä rinnalla koko ajan. Toisaalta aukesin reilussa tunnissa loppuun asti siitä 4-5cm:stä, jossa olin junnannut jo hyvän aikaa. Kivut helpotti, kun kohdunsuu oli täysin auki ja vauva lähti laskeutumaan.

Jos vaan pystyn, en silti mielelläni ota toista kertaa. Mulla epi vei ainakin jalat alta, enkä päässyt edes vessaan enää. Ja vihaan neuloja, mitä vähemmän pistelyä, sitä parempi.
 
Mulla on tosi paljon ylipainoa ja luin etukäteen, että vaikeuttais epiduraalin laittoa. Mun kohdalla ei ollut kuitenkaan vaikeaa ja ekasta meni neula sisälle ja kipua ei tuntunut. Puudutuskin toimi niinkuin piti. :happy:
 
Ei mennyt putkeen. Lääkäri teki laitossa aika isonkin virheen, mikä pelästytti koko loppusynnytyksen ajaksi. Laitto ei kuitenkaan sattunut lainkaan, mutta epiduraali vei aivan kaiken tunnon ja jouduin ponnistamaan arvailemalla ja seurailemalla supistuksia käyrältä. Seuraavassa synnytyksessä kieltäydyinkin ehdottomasti epiduraalista, vaikka sitä koitettiinkin tyrkyttää.
 
Olin niin kipee noin muutenkin, että en kyllä kipua tuntenut siitä epiduraalin laitosta :hilarious: Varmaan 2-3 kätilöä yritti saada mua pidettyä vaan oikeassa asennossa, kun supistukset oli niin kipeitä ettei siitä mitään tullu. Salissa oli siis sillon sakkia vaikka millä mitalla (2 lääkäriä, monta kätilöä ja harjoittelijakin vielä), kun oli kiireellä menty synnytyssaliin eikä ollu tietoa vielä pitääkö leikata tms (perätilavauva). Anestesialääkäri sanoi että oli vaikee laittaa ja varoitti ettei välttämättä menny kunnolla. Oli kuitenkin mennyt :) Elämä ja monien tuntien kipu helpotti sen jälkeen ja alkoi tuntua siltä että selviinkin koko synnytyksestä.
 
Esikoisen kanssa epiduraalia ei ehditty laittamaan ollenkaan, siinä vaiheessa kun kiljuin infernaalisesta kivusta ja kätilö sai aikaiseksi kutsua anestesialääkärin, ei epiduraalia pystytty enää laittamaan, koska supistukset väänsivät minut tikkusuoraksi, eikä supistusten välillä ollut kuin muutaman sekunnin tauko, jonka aikana epiduraalia ei ehditty laittamaan. Esikoinen syntyi tästä syystä luomuna, täysin vastoin toiveitani. Minulla oli esikoisen synnytykselle vain yksi vaatimus, ja se oli tehokas kivunlievitys.

Toisen lapsen synnytyksessä epiduraali+spinaali laitettiin hyvissä ajoin, jotta vältetään tuo aikaisempi tilanne varmasti. Pelkäsin epiduraalin laittoa, ajatuskin siitä että selkärankaani tyrkätään piikki on kamala, mutta toisaalta en halunnut enää kokea tuota infernaalista kipua uudestaankaan. Epiduraalin laitto ei sattunut sen enempää kuin vaikkapa ihan tavallisen kanyylin laitto, mutta selkärankaan kajoaminen vain tuntui jotenkin niin väärältä että ällötti ja kiskoin naamarista samalla ilokaasua, jotta en joutuisi paniikkiin. Sitten kun letku pistoskohtaan oli saatu paikoilleen loppui pelkokin epiduraalin laittamista kohtaan. Epiduraali toimi todella hyvin, ja lukuunottamatta noin puolen tunnin ajanjaksoa siitä kun ensimmäinen lääkesatsi lakkasi vaikuttamasta ja seuraavan satsin vaikutusta vielä odoteltiin, oli tämä synnytys kivun suhteen täysin siedettävissä, valtaosan ajasta tuntui vain painetta kivun sijasta. Supistukset tuntuivat ponnistusvaiheessa hyvin, mutta pelkkänä paineena, ei kipuna ollenkaan.
 
Epiduraali saatiin ongelmitta laitettua vaikka sen laittaminen sattui enkä pystynyt pysymään paikoillaan. Puudutus myös vei kivun ja sain nukuttua vähän aikaa, millä aikaa aukesin loppuun. Se paha vain ettei ponnistaessakaan meinannut tuntea supistuksia ja katsoin enemmänkin käyrältä milloin supistaa. Spinaali jota käytettiin kun sitten päädyttiin sektioon aiheutti pahoinvointia ja tärinää. No vei se kyllä kivunkin niin ettei leikkaus tuntunut. Sitä en tiedä oliko normaalia ettei vasen jalka tunne vielä illallakaan mitään (sektio oli aamuyöllä/aamulla). Tai että kuukausienkin päästä oli tunnottomia kohtia.
 
Spinaalin laitto sektiossa ei tuntunut oikein miltään. Enemmän häiritsi se tunnottomuus mitä siitä seurasi
 
Pelkäsin etukäteen epiduraalin laittoa tosi paljon ja toivoin ettei sitä edes tarvis ottaa. Loppujen lopuks laitto meni tosi hyvin ja kivuttomasti. Myös spinaali sektiosalissa meni hyvin ja kivuttomasti.
 
Esikoisesta otin epiduraalin ja seuraavalla kerralla spinaalin. Molemmat toimi juuri niinkuin pitikin. Synnytykseen lähdin avoimin mielin kivunlievityksen suhteen, enkä halunnut rajata mitään pois. Kuuntelin kätilöiden ehdotuksia ja perusteluja, ja luotin heidän ammattitaitoonsa.
 
Takaisin
Top