Sotkiko kellojen siirto rytmiä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kelloja siirrettiin taas eteenpäin viikonloppuna. Miten kellojen siirto teillä meni? Sotkiko se päivärytmiä?

Sunnuntai aamuna oli tavallista vaikeampaa herätä vaikka kännykän kellosta katsottuna olin nousemassa ylös samaan aikaan kuin tavallisestikin. Keittiössä sitten katselin keittiön kelloa hämmentyneenä. Kunnes tajusin että viime yönähän siirrettiin kelloja. Kännykän kello oli siirtynyt omia aikojaan oikeaan aikaan, mikä taisi olla hyvä sillä en muistanut koko kellojen siirtoa ennen kun huomasin ettei kellojen ajat nyt ihan täsmää. Tänään aamulla poika nukkui suunnilleen tunnin myöhäsempään (kellosta katsottuna) kuin tavallisesti. Tiedä häntä johtuiko kellojen siirrosta vai jostain ihan muusta.
 
En ole edes huomannut :hilarious:
Vähän oltu kipeänä niin sunnuntaina nukuin puoli kymmeneen. Siis mun annettiin nukkua puoli kymmeneen saakka. Mies oli viihdyttänyt poikaa. Tänään poika heräsi vasta kahdeksalta mikä oli ihan mukavaa kun tähn asti herännyt seitsemän jälkeen.
 
Sunnuntai-iltana lapset meni nukkumaan tavallista myöhemmin. Laskeskelin että jee, heräävät varmaan vasta 8-9 aikaan (kesäaikaa) mutta taapero heräsikin jo klo 7 eli epänormaalin aikaisin ja herätti tapansa mukaan koko talon. o_O Onneksi ollaan karanteenissa niin ei oo niin justiinsa nämä rytmit.
 
Meillä ei oo koskaan sotkenu, päinvastoin. Meidän lapset reagoi unentarpeellaan valon määrään = keväällä alkavat herätä aikaisemmin ja syksyllä nukkuvat pidempään (nukkumaanmenoaika pysyy samana). Alkoivat tässä jo heräillä klo 6-7, mutta kellojen siirron ansiosta se on nyt klo 7-8. Syksyllä taas se tunti "takaisin" aikaistaa heräämistä, joka muuten saattaisi tapahtua ilman herätystä klo 8-10.

Eli en valita. (; hyvä näin! Kaksi isointa käy koulua/eskaria, aamuherätys ei ole kukonpierun aikaan tämän ikäisillä + kaksi pienempää saavat olla kotona mun kanssa (kaikki hoidettu kotona, ei oo ollut tarvetta aamuherätyksille päiväkodin vuoksi).
Kaikilla lapsilla on ollut tää sama aika pienestä asti, ei vaikuta pimennysverhot tms.
 
Olen tottunut vuorotöihin ja epäsäännölliseen elämänrytmiin, joten tunnin siirto sinne tai tänne ei juuri hetkauta. Tosin keväisin saattaa vähän ärsyttää, kun ”menettää” yhden tunnin vapaa-aikaa. Mutta varmaan eri juttu siinä vaiheessa, jos on vaikka kotona lapsen kanssa ja elää säännöllisempää elämää! Tuollainen säännöllisyys tuntuu vain vielä kovin kaukaiselta :biggrin
 
En edes olisi varmaan huomannut kellojen siirtymistä, ellen olisi myöskin katsellut että jaa, kello ja kännykkä on eri ajassa. Poika nukkui tyytyväisenä kellonsiirtoyönä tavallista pidemmät unet. Itsellä ehkä väsy tulee nyt vähän myöhemmin illalla, toisaalta olen aina ollut iltavirkku.
 
Sotkee! Minulla on tarkka päivärytmi ja jos se menee sekaisin, saan tavallista pahemman migreenin. Ja kellojen siirto sotkee rytmiä, kun töitä ei voi tehdä omaan tahtiinsa.
 
Sotkee! Minulla on tarkka päivärytmi ja jos se menee sekaisin, saan tavallista pahemman migreenin. Ja kellojen siirto sotkee rytmiä, kun töitä ei voi tehdä omaan tahtiinsa.

Jos joutuu joskus heräämään normaalia aikaisemmin, niin meneekö silloinkin rytmi sekaisin? Tai jos on väsynyt ja nukkuu tunnin pitempään niin meneekö silloinkin sekaisin?
Jos et näkisi kellonaikaa mistään koko päivän aikana, niin saatko silloinkin migreenin?
 
Jos joutuu joskus heräämään normaalia aikaisemmin, niin meneekö silloinkin rytmi sekaisin? Tai jos on väsynyt ja nukkuu tunnin pitempään niin meneekö silloinkin sekaisin?
Jos et näkisi kellonaikaa mistään koko päivän aikana, niin saatko silloinkin migreenin?
Menee. Herään joka päivä samaan aikaan oli arki tai pyhä, syön samaan aikaan. Menen samaan aikaan nukkumaan. Jos on jotain menoja, etten pääse nukkumaan ajoissa tai jostain syystä herään myöhemmin, tulee migreeni. Ihan sama katsonko kelloa vai en.
 
Ei sotkenut. Poika heräs vanhaan aikaan kuudelta ja nyt seittemältä. Nukkumaanmeno tosin tuntuu todella myöhäseltä, kun simahtaa vasta ysin pintaan!
 
Vauvan rytmiä sotki. Ennen nukahdettiin yöunille klo 19-20. Nytten tunnin myöhemmin ja sunnuntaina jopa kaks tuntia myöhemmin. Herätäänkin sitten myöhemmin kyllä onneksi:grin
 
Takaisin
Top