Soseita vai sormiruokailua

Hannan

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinäkuun äidit 2019
Elokuiset 2021
Heinäkuiset 2024
Onko täällä kaikki ihan perinteisen soseruoan kannattajia vai meinaako joku antaa lapsen pienestä asti ruokailla itse? Onko joku kokeillut sormiruokailua ja todennut sen hyväksi/huonoksi? 
 
Soseita ajattelin nyt ensin antaa ja puolen vuoden jälkeen sormiruokaakin. Itse kaipailisin teiltä vinkkejä tuohon sormiruokailuun, mitä ruokia siinä on hyvä kokeilla.
 
Viveca, Oliko sulla ajatuksena sen 6kk iän jälkeen antaa silti myös soseita? Vai ajattelitko siirtyä pelkästään sormiruokailuun?
 
Mulla on sellanen ajatus että soseita ja sormiruokaa. Tyttö saa itse napostella ainaki sen kerran pari päivässä sormiruokaa (kun istuu meidän muiden kanssa pöydässä) ja muuten soseita, ainaki puurot ja ehkä yks ateria. Kattoo nyt että miten se alkaa menemään mutta soseita tuonne 6kk asti. Sitte alotella sormiruokaa jollaki maissinaksuilla, hedelmäpaloilla ja leivällä...
 
mä imetin esikoista 6kk ja sitten alotettiin suoraan sormiruokailu :) eli söi ensimmäiset kiinteät itse sormin. Taidettiin alotella banaanilla, porkkanoilla ja parsakaalilla? Lähes kaiken on saanu tähän päivään asti syödä sormin :) Paitsi iltapuuro syötettiin. Ja matkoilla oli valmispurkit niin käteviä. Mutta muuten on syöny sormin kaikki pasta, riisi ja perunaruoat. Onhan se sotkusta puuhaa :D Mutta lapsi tykkää ja saa äitikin syödä kun ei tarvii syötellä :)

Sormiruokailusta on ihan hyvä kirjakin, oisko nimi ollu omin sormin suuhun.. Kannattaa vaikka lainata kirjastosta jos kiinnostaa sormiruokailu :) siellä on hyviä vinkkejä sormiruoiksi
 
Mä oon tähän asti syöttäny, mut meinasin 6kk lähtien antaa myös lusikan omaan käteen. :) Nyt ollaan nokkista jo treenattu kovasti, ruokailun jälkeen neiti saa aina ite juoda nokkiksesta. :)
 
Pumpkin, oletko neuvolassa maininnut sormiruokailusta? Mitä mieltä ovat olleet? 
 
Hannan kyselit, miten olen ajatellut sormiruokailua. Tavoitteena olisi antaa 6kk jälkeen mahdollisimman paljon sormiruokaa ja koko ajan vähemmän soseita. Eli mitä enemmän ravinnosta sormiruokana sen parempi. Tosin vannon aamu- ja iltapuuron nimeen myös omassa ruokavaliossani, niin niistä ei luovuta. (tosin eipä olla vielä edes puuroja aloitettu). Teen nyt maistelusoseet pääasiassa itse ja tarkoituksella olen niihin ajatellut paakkuja jättää, jotta sormiruokailuun siirtyminen ja karkeampaan ruokaan siirtyminen olisi helppoa. Sosemaistelut nyt meneillään allergeenien vuoksi, jos joku ihmettelee, miksi jo nyt pitää soseita vauvan suuhun lapata, kun on sormiruuan kannattaja.;)
 
Nyt en kyllä enää yhtään muista mitä esikoisen neuvolassa puheltiin ruokailusta... Voi ollla, että en ees maininnu siellä ikinä sormiruokailusta kun ei tullut puheeksi. Lapsi kasvo aina niin hyvin ja neuvolantäti suunnilleen vaan aina punnitsi lapsen, kysy onko jotain kysyttävää ja sano näkemiin :D
Mutta mun anoppi on myös neuvolasa töissä ja se ainaki aina ihaili, kun poika söi jo 6kk vanhana kaikkia kasviksia ja muita ihan itse :)
 
Takaisin
Top