Soseista sormiruokiin/kiinteämpiin

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäisenä lapsesi alkoi syödä sormiruokaa tai ylipäätään siirtyi soseista paloihin? Mitä oli ensimmäiset ei-sosemaiset ruuat? Esikoisen suhteen on jo pahemman kerran asiat unohtuneet ja vauvan kanssa alkaa kiinteiden aloitus lähestyä.

Soseet aloitettu joskus 4kk iässä kaikkien kanssa. Olen tehnyt itse soseet, ja melko pian jättänyt edes vähän karkeammaksi + puurot alusta saakka ihan norm hiutaleista.
6kk ikäisenä on aloitettu sormiruuat soseiden ohella, on ollut yleensä samaa ruokaa mitä muullakin perheellä (esim penne pastaa, parsakaalia, keitettyä porkkanaa tms. mistä vauva saanut itse haukattua).
6kk ikäiselle on myös kaupasta joskus ostettu 8kk soseita, ja merkistä riippuen niissä on enemmän tai vähemmän paloja ollut ja hyvin on vauvoille kelvannut.

Aloitettiin suoraan sormiruoalla 6 kk iässä. Tarjosin silloin tällöin soseitakin, mutta pääasiassa sormiruoalla mentiin alusta alkaen. Koin helpommaksi ja siistimmäksi. Näin aion tehdä tulevankin vauvan kanssa.

Kuopus aloitti soseilla noin 6kk:n ikäisenä, sormiruokaakin tarjottiin usein, mutta ei koskaan edes vahingossa laittanut sitä suuhunsa. (Ei juuri tutkinut esineitäkään maistelemalla). Puurot tehtiin vauvojen puurojauheista, kun ensin sisukkaasti yritettiin totuttaa hiutalepuuroihin ja vauva oksensi ne aina. Leivoin jos jonkinlaista kanapötkylää ja bataattipyörykkää ja aina vain oksennus lensi.

Maissinaksuja vauva oppi lopulta laittamaan suuhunsa ja sen jälkeen tuoreita metsämansikoita noin 8kk:n iässä.

Vaikka tarjosin päivittäin sormiruokaa ja möykkyisiä lusikkaruokia, kuopus oli lähes 2-vuotias ennen kuin oppi pureskelemaan karkeaa ruokaa oksentamatta. Marjat onnistuivat jo aiemmin, mutta nekin vain sormin ja pelkilteen, ei minkään joukossa.

Suunnittelin jo blenderin pakkaamista rippileirille mukaan, mutta lopulta tämäkin lapsi oppi. Ruisleipää oppi pureskelemaan vasta 3-vuotiaana.

1.v iässä siirryttiin 4kk sileistä mössöistä vihdoinkin 1-3v soseisiin. Ennen sitä oli pelkkää sileää.

1.v 3kk alettiin maistella itse tehtyä uunilohta, lihapullakastiketta ja muusia yms... Suolaa ruoissa on ihan saman verran kuin meilläkin.

Nyt 1.v 6kk syö samaa kuin me, mutta ei edelleenkään pidä porkkanaraasteesta tai isoista paloista. Siksi teen porkkanamuusia itse ja pilkon isot palat pienemmiksi. Rohkea poika on maistelemaan kaikkea, mutta isommat palat ällöttää häntö tosi paljon edelleen. :)

On nyt vasta ruennut juomaan mukista itse ruokailun lomassa, mutta haluaa vielä että häntä syötetään lusikalla.

Tutista luopui omaehtoisesti, kun huomasi sen estävän hänen pälätyksensä. :laughing002

Tuttipulloa itki yhden illan ja sen jälkeen hyväksyi, ettei se tule takaisin. :)

Soseet aloitettiin 3,5 kk ikäisenä ja ekat vähän "kiinteämmät" maistelut tehtiin 6 kk ikäisenä. Lemppareita oli oikein pehmeä leipä, banaani, maissinaksut ja kurkun keskusta. :woot:
Ekat hampaat tuli vasta 1 v. niin ennen sitä ei muuta "oikeasti kovaa" pureskeltavaa oikein ollutkaan kuin suuhun sulavat maissinaksut. Sitten kun hampaita alkoi tulla monipuolistui myös koostumusten kirjo.

Takaisin