Sormiruokailu

tttiuhti

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2014
Ajattelin aloittaa tälle ihan oman ketjun. Voidaan helposti jakaa vinkkejä ja kokemuksia.
Meillä vasta aloitellaan sormiruokailua, saa sopivia palasia soseiden yhteydessä ja jatkossa mahdollisimman paljo sormiruokailua. Hienosti yrittää viedä itse jo suuhun ruokia. Ne vaan tuppaa luiskahtamaan vielä kädestä.
Meillä on sormiruokailtu jo ananaksell, vesimelonilla, banaanilla, avokadolla, kurkulla ja porkkanalla.
Banaanilettuja ajattelin viikonloppuna tehdä testiksi.
Mulla on vaa kauhee pelko tuon tukehtumisen kanssa, mies on meistä se lunkimpi ja todellinen sormiruokailun intoilija :D
Neiti katsoo niin haikeana jos itse syö banaania ja hän ei saa palasta järsittäväksi. :D
 
Minuakin kiinnostaa sormiruokailu, poju vaan ei vielä oikein osaa / ymmärrä. Ei tajua poimia mitään kananmunaa pienempää ja sitten jännittää se tukehtuminen, kun tuo on melkoinen sihtikurkku. Soseita menee, mutta vain kaupan tietyt luomusoseet kelpaa lämpimäksi ruuaksi, muut jää syömättä. Puuro ja marja/hedelmäsoseet maistuu. Mun tekemät soseet ei kelpaa. Ehkä helpottuu kun oppii karkeampaa ruokaa syömään. :)

Minäkin kuulisin mielelläni vinkkejä. :)
 
Facebookissa on myös olemassa sormiruokailu ryhmä. Me ei olla vielä aloitettu kun pitäis osata istuu itse eikä jäbä vielä osaa. Hienosti vie kyllä lusikan suuhun itse :)
 
Mulla ei ole tarpeeksi kylmät hermot sormiruokailuun :D jotain ollaan muutaman kerran maisteltu kuitenkin. Kurkkua, banaania, mustikoita ja mansikkaa. Noi marjat oli siitä hyviä että tosiaan menevät ihan muusiksi suussa, tosin pojan on ollut niitä vaikea viedä suuhun kun ei vielä taida pinsettiotetta.
 
Meillä kelpaa vain kuivat sormiruuat. Maissinaksuja, riisikakkuja ja näkkäreitä on kiva mutustaa. Kurkku, banaani, vesimelooni yms märät laitetaan suuhun, mutta niitä ei sen enempää aleta maistella. Tässäkin mennään ihan tytön omaa tahtia. Tarjotaan, mutta ei pakoteta. Varmaan, kun saadaan hankittua playtray meidän syöttötuoliin, niin sitten voikin eritavalla kiinnostaa, kun ruuat on ihan siinä nenän edessä
 
Kuulun fb-sormiruokailuryhmään :) on vaan niin iso ryhmä ettei oikein jaksa keskittyä, kunhan selailen ja yritän laittaa korvan taakse asioita :)

Tänään nyt tästä inspiroituneena tarjosin pojalle omenasuikaleita, hyvin maistui, vaikka suurin osa tippui pikkunyrkeistä lattialle :)
 
Me ollaan siinämielessä väärin tehty että neiti on ensin saanut maistaa meidän pidellessä ja sitten omassa kädessä kun on hoksannut että tää on hyvää. :)
Oon höyryttämällä tehny kasviksia niin niistä tulee suussasulavia ja pehmeitä :) Ei tarvii äidin koko ajan pelätä tulehtumista :D
Banaanin neiti jo tosiaan hoksaa niin hyvin että suu aukeaa vaikka muut syö :D
Meillä on Justiina89 sama että omatekemät soseet ei kelpaa. Aluksi kelpasi mutta enää ei maistu millään :/ Syödään nyt sit HIPPin soseita. Mahdollisimman paljon halutaan sormiruokailutilaisuuksia tarjota, mutta vielä ei nii paljo sinne suuhun mene että voisi pelkästään sormiruokailla. Syöttötuoli kun saatiin, niin helpompi sormiruokaillakin :)
 
Meillä on harkattu sormiruokailua pääasiassa maissinaksuilla, kun ne pysyy parhaiten kädessä ja kun ei oo vielä hampaita ainuttakaan niin naksu menee sopivasti mössöksi suussa ikenilläkin. On neiti toki saanut käteensä myös banaania, kurkkua, omenaa, appelsiinia, sekä vesi- ja hunajameloonia. Ne vaan ei paljoa oo neitiä kiinnostaneet, banaania lukuun ottamatta, kun ei saa ikenillä niistä juuri mitään irti, ja jos saakin niin ne on äidin kaivettava suusta kun ovat liian isoja paloja nieltäväksi sellaisenaan. Kun nyt mummin vadelmat ja mansikat kypsyy, niin neiti saa niitä maistella. Vadelma nyt ainakin menee helposti suussa mössöksi.
Mutta maissinaksuilla sormiruokailu on kehittänyt neidin taitoja huomattavasti. Ennen puolet naksusta jäi käden sisään, eikä saanut sitä loppupalaa itse suuhunsa, mutta nykyään osaa jo avata kätensä ja siten saa loputkin naksusta suuhunsa. Myös kolmen sormen pinsettiä käyttää naksusta kiinnipitämiseen, jos pala on pieni, mutta sillä otteella ei osata vielä poimia mitään pöydältä.
Kyllä se sormiruokailu vaan kannattaa, kun se kehittää tota hienomotoriikkaa ihan hurjasti. Meillä vaan toi iän ikuinen kylppäriremppa on hieman hidastanut harkkailua, kun sotkujen siivoaminen on huomattavasti vaikeampaa ilman kylppäriä ja omaa pyykinpesukonetta. Piti aloittaa potalla istumisharkkailutkin nyt kun osaa istua, mutta ilman kylppäriä on sekin yllättävän vaikeaa.
 
Meilläki maistuu ainoastaan HIPPin ateriasoseet, makeista menee kaikki :)

Nyt on kokeiltu kurkkusuikaleita, lattialle meni lopulta kaikki, mutta suun kautta kuitenkin :) aika hienosti osasi poika onkia kätösiinsä liukkaat vihannekset. Vois noita maissinaksuja testata, kun ovat karheita, sais paremmin otteen :) meilläkään ei pojalla vielä hampaita ole, niin on vähän haastavaa :D
 
Maissinaksut pysyy kyllä hyvin käsissä ja niitä on kiva nakertaa. Maissi vaan pistää masun ummelle :sad001 pitää kokeilla niitä riisikakkuja seuraavaksi :)
 
Tätä sukupolvea yhdistää kyllä selkeesti se että kaikki pienet tykkää noista maissinaksuista. Naksuilla meidän neiti sai uuden ystävänkin. Siskon ujo 1,5 vee kummityttö hieman arasteli meidän pikku neitiä, kun ei ollut itseään pienempiä lapsia koskaan nähnyt. Mutta heti kun huomasi että vauvalla olikin maissinaksupussi mukana niin uskaltautui tutustumaan, ja pian sitä oltiinkin ylimmät ystävät.
 
Me ostettiin nyt ekan kerran maissinaksuja. Pikkunen ei oikein tajua niitä suuhunsa pistää, lähinnä viskoo lattialle :D Sormiruokailu kyllä kiinnostaa, tarvii alkaa testaileen kun homman alkaa tajuamaan :)
 
Tässä juhannuksena tein neidille banaanilettuja ja apinaevästä. Banaaniletut oli todellinen menestys ja kyllä se vaan hienosti ruoka tiensä suuhun löytää :)
 
Suhde on yksi banaani kahteen kananmunaan. Ne blenderiin ja sekaisin. Lisäksi voi laittaa pikkasen leivinjauhetta, niin saa kuohkeempia lettuja. Me tehtiin kanssa juhannuksena ja tyttökin tykkäsi.
 
Mä tein niin et yks kananmuna ja yksi banaani, sekin riitti vallan hyvin. Eli ei välttämättä tarvii kahta :) Maistu myös äidille ja isällekki nuo lätyt. Nii ja joukkoon voi laittaa pikkuripauksen myös kardemummaa :)
 
Ja pieni varoituksen sana, jos teet sauvasekoittimella, kannattaa se huuhdella heti, eikä laittaa sinällään tiskikoneeseen, jämähtää meinaan hyvin toi bansku kiinni... Nimim. Joskus itelle tehny eikä sauvasekoitin vieläkään puhdas :D
 
Maissinaksut testattu, olin tosi yllättynyt kuinka nopeasti katosi pikku suuhun! :) hirveä sotku vaan tulee, mutta varmaan vähemmän kun taidot kehittyy. Ei ainakaan äidillä mennyt hiuksiin asti naksumössöt kun yhden maistelin :D

Apinaeväs vielä testaamatta, käyköhän siihen öljyksi EVOO? Just piti nakata kookosöljy roskiin kun olin ajatuksissani pistänyt sen jääkaappiin.
 
Takaisin
Top