Sormiruokailu ja kiinteiden aloitus

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Kertokaapa vinkkejä 6kk:n ikäiselle sopivista sormiruuista. Neuvolan mukaan lihaa pitäisi antaa, mutta missä muodossa? Yritin sosemaista ruokaa, missä lihaa, joku piltti, mutta sitä ei ruvennut ollenkaan syömään. Soseiden syönti ei muutenkaan hirveästi vauvaa innostanut. Myös kirja- ja nettisivuehdotuksia saa laittaa.
 
Simppeli sormiruokakeittiö on ainakin hyvä sivusto. Meidän lapsen suosikki oli kanapötköt, vaikka meni kyllä ikuisuus oppia pureskelemaan. Vauvana söi pääosin tasaisia kotitekoisia soseita. Lihat jauhoin keittämisen jälkeen sauvasekoittimen leikkurikulhossa pieniksi hiutaleiksi.

Simppelin sivuilta myös joku maapähkinäkeksiohje oli hyvä, ja pannukakut.
 
Meillä syötiin heti enimmäkseen sormiruokia, puurot yms. lusikalla. Purkkiruoista ei tykännyt ollenkaan. Aika pitkään ensin maisteltiin ja imeskeltiin vaan kasviksia ja vihanneksia.

Tein pääruoiksi esim. kanapötköjä, linssipihvejä, hemapa-pihvejä, jauhelihapötköjä ja niiden kanssa kasviksia, makaronia, perunaa yms. Meillä ei ollut neuvolasta mitään kehotusta lihan syöntiin.Tuolta sormiruoka-sivustolta minäkin löysin ohjeita, joitakin googlesta hakemalla.
 
Meillä kana- ja lihapötköt toimi hyvin. :) Ihan ensimmäisinä lihamaistiaisina jauhettiin sauvasekoittimella keitetty liha ja olisikohan sekoitettu peruna- tai bataattisoseeseen.
 
Meillä en saanut lihasta sopivaa tekstuuria vauvan suuhun joten söi liharuoat valmiina, muuten sylki pois. Tosin tämä toinen vauva on puhdas lihansyöjä (esikoinen ei vieläkään syö kuin jauhelihaa), kun miehen kanssa syötiin pihviä hinkui 8 kk ikäinen maistiaisia ja lutkutti leikkaamaani suikaletta kunnes kaikki "mehut" oli imetty pois. Ja halusi lisää. Eli siis meillä sormiruokailee ihan pihvillä :D
 
Mites se menikään....lasten pitää keskimäärin 16 kertaa maistaa samaa ruokaa ennen kuin alkaa muodostua oikea mielipide (Ei pidä oikeasti kelvollista vai tämä voisi olla hyvää nam nam). Eli kärsivällisesti vaan sitä samaa uudelleen ja uudelleen. Ihan ok vaikka koko viikon syö kaksi eri ruokalajia.

Ps mä niin toivon että käytettäisiin sekä lusikkaa että sormia nm. Lapset söivät kiltisti lusikalla mm perunamuusit yms (porkkanaraasteet jne taas sormin) kunnes päiväkotiin tuli lapsi joka oli vain sormiruokaillut. Arvatkaa mitä tehtiin kotona ja muualla.

On muuten joku kiva alusta valmiine lokereoineen eri ruoille joka pysyy paikallaan josta moni on puhunut hyvää kun lapsi tykkää syödä enemmän sormin...olikohan skiphop tai stocke tai IKEA?
 
Meillä esikoinen teki ekat hampaat tosi myöhään (oisko ollu 10-11kk) ja sormiruokailu ei kiinnostanut. Hyvin syövä lapsi on silti tullut ja maistelee edelleen kaikkea.
Esikoisen kohdalla tein sose kuutioita pakkaseen ja etsin kaikkea vinkkejä ruokien laittoon jne. Helpommallakin olisin päässyt. Mahavaivoja oli vähän kaikesta ja maitoon totuttelu vei muistaakseni myös paljon aikaa ja vaati kokeiluja.

Kuopukselle tuli hampaat jo puolen vuoden iässä, oppi soseille ja sormiruualle tosi nopeasti. 11kk ikäisenä meni normi ruoka muussattuna ilman suolaa ja 12 iässä (tai aiemminkin) meni jo tavallinen maito+ ihan normi ruuat chili con carnea myöten.. Kaikki maistui mikä annettiin ja maistuu edelleen. Mahavaivoja ei ole ollut oikeastaan ollenkaan.Tuntui ettei perässä pysy ja välillä hieman harmitti kun ei piltit kelvannu edes hätävara ruokana :D

Ja molemmat on saanut alusta pitäen ruoka pöydässä lusikan käteen vaikka sormillakin olisi syöty.
4v käyttää sujuvasti haarukkaa ja veistä ja taapero lusikoi oikea oppisesti puurot,yogurtit,sopat ja muusit + syö kaiken muun sormin. Ilman että on kiinnitetty lusikan käyttöön huomiota. Se vaan on ollut mukana, kun toinen käsi lappaa ruokaa suuhun/tai käyttää mukia ja toinen lusikoi ruokaa.
 
Simppeli sormiruokakeittiö!
Tutustu nettisivuihin, fb- sivuihin ja instaan. Erityisesti kohta sormiruokailun abc.

Itse en antanut ollenkaan valmisruokia vaan tein kaikki itse. Simppelin reseptit ja ruuat on suhteellisen helppoja ja nopeita tehdä ja koostuvat vain muutamasta raaka-aineesta. Niitä voi tehdä pakastimeen valmiiksi.

Muista, että äidinmaito on vielä pääosassa siinä ruokavaliossa. Nyt vain maistellaan ja tutustutaan. Menee vielä Kauan ennenkuin vauva syö kunnon annoksia.

Ja tässä alussa tuntuu hassulta höyrytellä isoa bataattia kun vauva syö siitä lihapullan kokoisen palan. Eli pääset itsekin tutustumaan ja jatkojalostamaan noita ruokia, itsellesi.

Meillä suosikkeja ovat olleet
- bataattikiekot
- kanapötköt
- linssikastike
- parsakaalipallerot
- höyrytetty kukkakaali-parsakaali

Torinon makupastat (punajuuri, porkkana ym. ) Mun mielestä parempia kuin ns. Tavalliset valkoiset pastat.

Meillä ei oikeastaan sormiruokailtu, tein aluksi jonkun verran soseita itse ja sitten siirryttiin simppelin resepteihin ja syötin itse haarukalla vauvaa. Jossain vaiheessa vauva koordinaatio alkoi pelaamaan, niin että vei itse haarukan suuhun.

Ja omat soseet tein esim.
Keitettyä pastaa, paistettua jauhelihaa ja kaltattu tomaatti -> soseeksi ja isoon minigrip pussiin ohueksi levyksi taputeltuna ja pakkaseen. Helppo murtaa siitä pala ja sulattaa.
Porkkana-peruna
Kukkakaali-porkkana
Bataatti-porkkana

Jauhelihaa ja kananjauhelihaa voi laittaa joihinkin lisäksi.
Oikeastaan tein yhtenä päivänä erilaisia soseita pakkaseen ja niitä syötiinkin sitten no, aika kauan. Niin paljon tuli että joistakin sain "kastiketta" sormiruokaresepteihin jun niihin siirryttiin.
 
Muokattu viimeksi:
On muuten joku kiva alusta valmiine lokereoineen eri ruoille joka pysyy paikallaan josta moni on puhunut hyvää kun lapsi tykkää syödä enemmän sormin...olikohan skiphop tai stocke tai IKEA?

Olisko kyseessä ezpz-ruokailualustat? Itse hommasin ekan sellaisen tänään kun näin kaverilla. Vaikutti ainakin tukevalta ettei lapsi nappaa sitä helposti pöydältä alas.

Meillä nyt 7kk vauva, jota en oo saanut syömään kunnolla kasvis-/lihasoseita. Oon antanut kaupan soseita ja itsetehtyä, mutta ei vaan uppoa. Hedelmäsoseet ja smoothie-puurot kyllä nykyään maistuu hyvin. Välillä oon antanut käteen jotain sormiruokaakin, mutta niiden kanssa vielä lähinnä imeskelyä ja ruuan tutkimista.
 
Olisko kyseessä ezpz-ruokailualustat? Itse hommasin ekan sellaisen tänään kun näin kaverilla. Vaikutti ainakin tukevalta ettei lapsi nappaa sitä helposti pöydältä alas.

Meillä nyt 7kk vauva, jota en oo saanut syömään kunnolla kasvis-/lihasoseita. Oon antanut kaupan soseita ja itsetehtyä, mutta ei vaan uppoa. Hedelmäsoseet ja smoothie-puurot kyllä nykyään maistuu hyvin. Välillä oon antanut käteen jotain sormiruokaakin, mutta niiden kanssa vielä lähinnä imeskelyä ja ruuan tutkimista.
Ei harmaata aavistusta, mutta kivan näköisiä :)
Ei se 7kk tarvitse vielä tykätä kaikesta...Mutta kyllä se siitä kunhan vaan on tarjolla
 
Ai niin. Jos matkustaa niin on todellakin hyvä tutustuttaa lapsi valmisruoan makuun etukäteen....Ja varmistaa että sitä samaa saa paikanpäältä jos on pitkään reissussa. Yksi kaveri antoi vinkin että opettaa lapsia syömään niitä valmispussiruokia kylmänä tai siis huonelämpöisinä (kuten smoothiet)...en tehnyt ja sain sitten hieman sumplia. Meillä muuten avokado on ollut reissussa paras ruoka. Sitä saa jokseenkin kaikkial5a ja se on ravinteikas.
 
Me aloitettiin sormiruualla vähän aikaa sitten. Simppeli oli tosi hyvä, kirjana ja blogina :) Ostin myös omin sormin suuhun nimisen kirjan, siinäkin oli kivoja juttuja. Kunpa kaupoista löytyisi sormiruokaa myös ihan ruokaruokana, ei aina tarvitsisi tulevaisuudessa valmistaa reissuun omia kylmäsäilytystä vaativia ruokia.
 
Me aloitettiin sormiruualla vähän aikaa sitten. Simppeli oli tosi hyvä, kirjana ja blogina :) Ostin myös omin sormin suuhun nimisen kirjan, siinäkin oli kivoja juttuja. Kunpa kaupoista löytyisi sormiruokaa myös ihan ruokaruokana, ei aina tarvitsisi tulevaisuudessa valmistaa reissuun omia kylmäsäilytystä vaativia ruokia.
Ei taida ihan kotiruuan veroista löytyä, mutta maissi- ja ruisnaksuja löytyy, banaanisuikaleita ja muita hedelmiä ja marjoja voi ottaa mukaan.

Minulla on lapselle termospurkki, jossa voi ottaa ruuan kylmänä tai lämpimänä mukaan. Lapsi ei suostunut mitään valmisruokaa syömään ennen kuin puolitoistavuotiaana ja silloinkin vain pinaattikeittoa.
 
Ei taida ihan kotiruuan veroista löytyä, mutta maissi- ja ruisnaksuja löytyy, banaanisuikaleita ja muita hedelmiä ja marjoja voi ottaa mukaan.

Minulla on lapselle termospurkki, jossa voi ottaa ruuan kylmänä tai lämpimänä mukaan. Lapsi ei suostunut mitään valmisruokaa syömään ennen kuin puolitoistavuotiaana ja silloinkin vain pinaattikeittoa.
Joo, naksut on tuttuja ja kasviksia on nyt ollut eväänä. Löysin kirppikseltä pienen kylmälaukun, ajattelin siinä kuljettaa kylmää vaativia eväitä. Pitää myös katsella tuollaista ruokatermosta, kiitos vinkistä :)
 
Takaisin
Top