Sormiruokailu (baby led weaning)

Minkas

Jostain jotain jo tietävä
Lyhykäisyydessään: Tyttäreni 7kk on viikko sitten kieltäytynyt aivan tyytstin lusikasta. Huonosti ovat soseet maistuneet alusta pitäen. Olemmekin aloittaneet sormiruokailun ja siihen pienellä neidilläkin löytyy kiinostusta. Olen etsinyt tietoa netistä ja lukenut Minä syön itse sormiruokailijan käsikirjan. Mutta kaipaisin selkeitä ohjeita mitä ja miten antaa aloittelevalle sormiruokailijalle jolla ei ole vielä pinsettiotetta.

-Mitä lihaa tarjoatte, missä muodossa ja miten valmistettuna?

-Entäpä viljat? Aiomme antaa puuroa sekä omin sormin syötäväksi että lusikalla niin, että se on valmiiksi täytetty ja tyttö saa viedä sen itse suuhunsa.

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä ja resepteistä sormiruokaan liittyen! :)
 
Mä tein pojalle itse ainakin lihapullia, taikina muuten normaali, mut ilman suolaa ja lisäsin porkkanaraastetta. Kypsensin lihapullat uunissa. Lihapulliahan voi tehdä eri lihoista, jos ne osoittautuvat hyväksi. No siinä ainakin yksi vinkki. Meillä ei sitä sormiruolailua niin paljon vielä tuossa vaiheessa harrastettu.
 
Mä tein kanapuikkoja jauhelihasta nii et korviketta (vesikin käy) nesteenä ja kaurahiutaletta korppujauhon tilalla. Ilman suolaa, valkosipulisella yrttimausteella maustettuna. Uunissa kypsensin.

Viljaa menee puurossa, pastassa, cous cousia, uuniruokiin oon laittanu ohraa. Sain helpon uuniruokareseptin kaverilta, 500g raakaa lihaa, 2,5dl ohraa tai riisiä, kasviksia maun mukaan ja litra nestettä ja uuniin 225 astetta tunniksi. Oon laittanu esim kanaa, banaania, ohraa, rusinoita. Tai pakasteseitiä, purjoa, kirsikkatomaattia, riisiä. Maustan ihan oman maun mukaan paitsi en lisää suolaa. Tunnin päästä otan vauvan ruuat erikseen, lisään suolan ja lykkään jälkilämpöön.

Oon antanu lihaa jauhelihana ja sit esim porsaan kyljystä haarukoilla revittynä niinku nyhtöpossua. Kanafilepalat uunivuoassa ollu nii pehmeitä et ne on menny sellaisenaan. Lisäks viljan suhteen apinaeväs on klassikko, muussataan haarukalla banaani ja laitetaan sopivasti kaurahiutaleita (mikä jottei vaik neljän viljan hiutaleita) mukaan ja uuniin 200 astetta vartiksi. Mulla oli tänään joukossa kookosjauhoon tehdyn marjapuuron jämät, tuli hyvää.
 
Niin ja ei se haittaa jos pinsettiotetta ei ole vaikka oiskin irtoriisiä, ohraa, ruislesettä tms. ruuan joukossa. Jotku keitetyt tai uunivihannekset riittävän kypsänä tai banaani tms. seurana menee joka tapauksessa pian puristellessa mössöks, ni väkisin ne menee sinne mukaan. Mä kun oikein erikseen oon yrittäny tarjota esim. marjoja että voi pinsettiotetta harjoitella ni turha toivo, samaa mössöä se on kohta kaikki ja sit syödään se mitä nyrkin välistä tursuaa ku puristaa :angel4
 
Takaisin
Top