Sokerirasitustesti

Thellu

Jostain jotain jo tietävä
Mites onko muut joutunu käymään tuossa testissä?

Mie jouduin käymään kun on painoindeksi suurempi kun pitäisi... Mie kyllä pelkäsin ihan hirveesti sitä testiä ja kaikista eniten niitä tuloksia!   Eilen sitten menin aamulla puol kasi tk-keskukseen ja ensin se hoitsu otti sormesta verta jonka jälkeen sit suonesta vielä. Sit piti se väljehtyny kokiksen makuinen litku juoda ja odottaa tunti aulassa. Taas verikokeet ja eiku uudestaan tunniksi odottelemaan.. Vielä vikat kokeet ja kuulemma parissa tunnissa saa tulokset.. Sithän mie soitin omaan tiimiin (kun ei oma neuvolaterkka vastannu taas puhelimeen) ja sain koko päivän pelkäämäni tulokset! Huuuuuuhhhh, sai huokaista helpotuksesta, arvot oli normaalit ja kaikki hyvin:) 
Tässäpä vielä tarkat arvot; 
PAASTO: 4.95
1H: 6.75
2H: 5.22

 Toivottavasti en enään joudu siellä käymään..:) Nyt sit voi taas nauttia tästä raskaana olosta kun tuo testi on takana!:)


 
Minä myös joudun testiin. Samaisesta syystä kuin Thellu eli paino indeksi liian korkea jo ennen raskautta. Varasin ajan ensi maanantaille. Tajusin myöhemmin että 12 tunnin paasto olisi ollut kivempi aloittaa jonain arki iltana kuin sunnuntai iltana, mutta en viitsi sitä enää siirtäkään, kun olen töihin jo ilmoittanut aamupäivän poissa olosta.
Thellu olitko ihan työkykyinen testin jälkeen? Et liian pahoin voiva?
 
Santsu; En ollut pahoinvoiva.. nälkäinen vain :) piti kyllä heti testin jälkeen juosta suoraan terveyskeskuksen kahvilaan ostamaan täytetty ruisleipä :) Huomas sen sokerilitkun juomisen jälkeen että mahassa jäppi rupes melkoisesti melskaamaan.. Ei ollu oikein mukava tunne siinä vaiheessa kun maha kurni nälkäänsä jo muutenki..
Ei minusta se paasto aika ollut paha, kun ennen kasia edellisenä iltana söin ja aamulla suoraan sängystä lähdin testiin niin ei kauhea nälkä iskenyt vasta kun testin puolivälissä.. Tsemppiä vain sinulle koitokseen!:) Ei se niin paha ole kuin etukäteen luulee..
 
Moikka,

toinen sokerirasitus mulla edessä tammikuun alussa.
Ensimmäisessä sokrurasituksessa kävin syyskuulla, siellä arvot ihan ok, mutta koska väsymys painanut ja hb ja kilpparit ok, niin vielä varmuuden varalta tsekkaavat uudemman kerran sokrunkin. Ensimmäisellä kerralla ei ollut mikään "kauheen kiva" kokemus, noin 10 minuuttia litkun juomisesta alkoi pyörryttää, silmissä sumenemaan ja korvissa humisevaan ja pääsin loppuajaksi makuuasentoon. Töistä olin poissa loppupäivän, vaikkakin olo siinä sit pikku hiljaa kyllä tokeni.
 
Mä olin maanantaina siinä sokerirasituksessa. Se meni kyllä helpommin kuin kuvittelin. Sokerilitku oli äklöä, mutta sain sen kuitenkin yllättävän hyvin juota. Ehkä pahinta oli se moneen kertaan piikittäminen kun kahden tunnin sisään samaa suonta ronkitaan kolmesti.
Soitin tuloksista yleiseen neuvolan ajanvaraus numeroon seuraavana päivänä. Tulokset oli hyvät. Mikään tuloksista ei ollut koholla. Hyvä niin. Tällä viikolla onkin sitten herkut maistuneet... taitaa näkyä vaa'alla sitten joulun jälkeen... no joulu on kerran vuodessa vain..
 
Kävin myöskin, koska täälläpäin ainakin kaikki 25 vuotta täyttäneet käyvät (jopa nuoremmat).

Väsytti vain ja ärsytti kovat penkit. Muuten ei ollut mitään oloja ja jatkoin matkaa suoraan töihin. Oli muuten paaston jälkeen niin kauhea jano, että se sokerilitku upposi melkein ykkösellä :D

Arvot olivat viitteissä, joten kaikki ok.
 
Täällä on käyty kanssa. Eipä tuntunut koko testi missään ja kun kamala jano oli niin helposti meni liemetkin alas. Aikakin meni tosi nopeasti, olin varannut mukaan pinon vauvalehtiä ja käväisin siinä välillä neuvolatädin juttusilla ja kuunneltiin samalla vähän masuasukin sydänääniäkin :) Kaveri tykkäsi ilmeisesti kovastikin siitä sokeriliemestä, kun ei meinattu taaskaan pysyä doplerilla perässä :)
Nooh, testin tulokset olivat hyvät, ainakin melkein, nimittäin tuo eka arvo oli just se raja-arvo. Saattoi muuten johtua siitä, kun ahdoin itseeni edellisenä iltana hiilihydraattia eli makaroonia (hyvä minä!!) Joten tässä nyt sitten pistellään varmuuden vuoksi verta viikon verran ja seurataan sokeriarvoja. Oikeastaan ihan hyvä seurata, koska olen aina ollut huono syömään säännöllisesti. Nyt vaan tuntuu, että syön jatkuvasti, kun täytyy yrittää muistaa syödä kaikki ateriat ja jotain pientä myös siinä välillä. Samalla tulee sitten ruokapäiväkirjaa pitämällä todettua sekin, että syökö sitä oikeasti niin hyvin ja terveellisesti kuin itse luulee.
 
Hei Thellu ja muut huhtimammat!

Eilen olin sokerirasituksessa ja tuloksiksi tulivat:
paasto: 5,2,
1h: 8,6 ja
2h: 6,5.
Minut määrättiin sokerirasitukseen, kun olen 26-vuotias (Helsingin kaupunki määrää siis kaikki >25-v. odottajat sokerirasitukseen). Toisaalta BMI:n vuoksi olisin joutunut rasitukseen muutoinkin. Th:n mukaan arvot olivat ok - eivätkä vaadi lisäselvityksiä. Tämä oli minulle todella miellyttävä uutinen. Miten muilla? Lisäksi mittautin eilen hb:n ja se oli 140 g/l! Olen todella tyytyväinen, kun hemoglobiini pysyy noin hyvänä vaikka menen jo 7. kuulla raskautta! En ole käyttänyt lisärautaa, vaikka syön toki raskaus Multivitamiinia, mutta siinä on vain 20mg rautaa. Toki pyrin syömään monipuolisesti ja teveellisesti, mutta siitä on kyllä lipsuttu! ;)  
 
Emmy; Sulla on kyllä tosi hyvä toi hemoglobiini.. Ainakin jos vertaan omaani.. Koko raskauden ajan ollut tuossa 100-110 kohalla.. Edellis neuvolakäynnillä se oli vain 96.. Ja koko raskauden ajan olen syönyt rautalääkkeitä (nyt popsin kahta kerralla).. Eilen sitten neuvolassa oli onneksi jo kuiten 115.. Paras koko raskauden aikana :)


Mites muilla on tuo painonnousu tähän mennessä ollu? 
Mulla on jo tullut 7 kiloa painoa tähän mennessä (Eilen neuvolasa punnittu rv. 27+1).. 
Täytyy kyllä myöntää että olen vähän liiakseltaankin syönyt herkkuja :) Siksi olikin tuo sokerirasitustestin tulos yllättävän positiivinen :) 
Terkka lohdutti että ei ole vaarallista tuo painonnousu mikä minulla on ollut, mutta itseä se ahdistaa kun tietää että mitä enemmän kiloja tulee, sitä vaikeampi ne on pois saada synnytyksen jälkeen.. 
 
Thellu: Mitä sun hb oli sitten ennen raskautta? Eli onko paljonkin laskenut? Kunhan se sadan yläpuolella pysyisi niin olisi hyvä! Olen itse tosiaan hämilläni, kun Hb on näin pysynyt, kun muistan, että mulla oli murrosiässä se semmosta 115-117 g/l luokkaa!

Mulle on tullut painoa semmoiset n. 10 kg.. En ajatellut stressata liikaa tuosta painon tulosta - tiedän kyllä miten niistä sitten päästään eroonkin niistä kiloista! ;) Mulla sitäpaitsi nousee paino tosi helposti muutoinkin. Laihdutus ei tule olemaan ongelma. Painon nousuun on nyt vaikuttanut myös se, että satutin joulukuussa nilkkani ja kävely on tuottanut siitä lähtien tuskaa! Kunhan jalka on kunnossa, niin ulkoilu alkakoot!

Tuosta sokerirasituksesta vielä, että itse en oireillut sen aikana oikeastaan mitenkään! Ohjattiinko teidät makoilemaan noiksi "välitunneiksi"? Mä nimittäin itse istuin siellä aulassa ja raskaana oleva kaverini ihmetteli et miksi en päässyt makoilemaan. Ei mulla ollut huono-olo, eikä päätäkään särkenyt. Ainoa mikä vähän häiritsi oli jano, jonka sen sokerin litkiminen tietysti aiheutti. Tärkeintä, että arvot olivat ok. :)
 
Emmy; täytyy kyllä myöntää etten muista paljon se on ennen raskautta ollut :) Mutta sen muistan että edellisessä raskaudessa hemoglobiini oli hyvä koko ajan..  

Ei mullakaan ollut tuon sokerirasitustestin aikana huono olo.. Mutta kyllä mulle th sanoi että jos tulee huono olo niin voi mennä erikseen huoneeseen sänkyyn makoilemaan jos ei jaksa odostusaulassa istua ja odottaa.. en kyllä kokenut tarvitsevani makoilua.. 

 
Thellu: Huomioithan, että rauta imeytyy C-vitamiinin kanssa paremmin, kun taas kalsium hidastaa raudan imeytymistä. Itse otankin tuon raskaus-vitamiinin iltaisin, koska aamuisin syön yleensä jogurttia tms. maitotuotteita, jotka sisältävät kalsiumia.

Sokerirasituksesta vielä sen verran, että mistä muista syistä siihen määrätään kuin liian korkean BMI:n tai iän (Helsingissä >25-v) vuoksi?
 
Raskausajan diabetes on yleistynyt viime vuosina kovasti, joten uusien käypähoitosuositusten mukaan sokerirasitus tehdään lähes jokaiselle odottajalle. Suurin piirtein yksi kymmenestä odottajasta kärsii jonkin tasoisesta insuliiniaineenvaihdunnan häiriöstä raskauden aikana. Raskaushormonit ovat syy raskausajandiabetekseen. Ylipaino ja raskauden aikana tuleva paino sitten pahentaa tilannetta, kun rasva heikentää insuliiniin imeytymistä.
Itselläni raskausajan diabetes todettiin sokerirasituskokeessa. Mutta hyvin pysynyt ruokavaliolla hallinassa. Suvussani ei ole diabetestä, eikä siskoille raskaana ollessaan tullut, vaikka lähtötilanne oli suunnilleen sama kuin minulla (eli ylipainoa jo ennen raskautta).
Mieheni sairastaa 1.tyypin eli kansanomaisemmin nuoruusiän diabetesta ja sen perityminen lapselle on 8% tasoa. Nyt huoleni onkin, etä lisääkö raskausajan diabetes lapsen riskiä sairastua ykköstyypin diabetekseen. Hoitajat ovat kyllä sanoneet, että tutkimuksissa ei ole todettu raskausajandiabeteksen suoraan vaikuttavan lapsen riskiin sairastua. Mutta parempi nyt kuitenkin asennoitua niin, että lapsellekin se tod.näk. tulee. Toivottavasti vasta murrösiän jälkeen...
 
mua ei automaattisesti määrätty sokerirasitukseen, mutta nyt viime neuvolakäynnillä rv 28+4 pissassa oli hiukka sokeria joten joudun nyt sitten vielä menemään. :( mielummin olisin sitten menny vähän aiemmilla viikoilla kuten normaalisti, kun tää olo muuttuu koko ajan tukalammaksi jo ilman 12 tunnin paastoja ja sokerin litkimisiä :/ sillon kun mulla rasitus, niin taitaa olla rv 32 menossa! jännittää kovasti kun ilman raskauttakin reagoin herkästi tollasiin "paastoihin", esim. migreenikohtaukset on tulleet usein kun oon epähuomiossa ollut pitkään syömättä ja sitten kiskonu ruokaa. mutta tietenki on hyvä nyt tämäkin selvittää, olin oikeestaan vähän pettynyt kun mua ei automaattisesti määrätty rasitukseen. :D
terveydenhoitaja tosin sano, että raskausaikana munuaiset voi ihan "viattomasti" päästää vähän sokeria läpi; olin just aamulla ennen neuvolaa juonut mehua. ja sf-mitta on alakäyrällä joten se ei herätä huolta. mutta mulla on kyllä ollu joskus jo ennen raskautta aika korkeella sokerit, ja oon semmonen sokruhiiri (hormoonit....^^) että vähän kauhistuttaa.
painoa mulla on tullut noin 9 kg raskauden alusta. uusille kymmenluvuille oon pääsemässä :D
 
Takaisin
Top