Sokerirasituskoe

Timja

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2021
Onko teillä kokemuksia sokerirasituskokeesta? Miten on sujunut, onko vinkkejä tähän valmistautuvalle?

Minulla on koe varattu jo ensi viikolle (13 + 4), joten kiinnostaa kokemukset. Neuvolaterveydenhoitaja kyseli tosi tarkkaan sukurasitteista, jolloin hämärästi muistin että isoäidillä oli viimeisinä elinvuosinaan vanhuusiän diabetes. Ei minusta tunnu vielä merkittävältä rasitteelta, mutta kun lähete tuli niin mennään nyt katsomaan miten käy. Yli 25-vuotiaana olisi kuitenkin käsittääkseni jossain vaiheessa edessä.
 
Joudun sukurasitteen takia kans ens vkolla (vk 16) ja sit uudelleen vko 26. Ei vielä muuta tietoa siis kuin et pari h kestää ja paasto 10-12h.
 
Mulla on huomenna sokerirasitus. Esikoisesta olin kaks kertaa eikä tullut radia. Toista kertaa ei edes tarvi mennä, jos ekasta kerrasta tulee jo radi. Mä oon ymmärtänyt että paasto aina 12h ja sen pidän. o_O ja joo siis kolmet verikokeet otetaan sen parin tunnin aikana, ensin paasto, sit pitää juoda se ällö litku, sit siitä tunnin päästä uus verikoe ja siitä taas tunnin päästä.
 
Sain muuten esikoisen aikana huoneen missä oli tv ja sänky, sain nukkua ja nukahdinkin sinne ja tuli sit aina herättää uuteen verikokeeseen :grin
 
Meillä paastosta on ohjeet, että normaalisti riittää 10 h, mutta raskaana oleville suositellaan 12 h.
 
Sain muuten esikoisen aikana huoneen missä oli tv ja sänky, sain nukkua ja nukahdinkin sinne ja tuli sit aina herättää uuteen verikokeeseen :grin

Ai että, tää olis kyllä luksusta :grin täällä pitää varmaan taas odotella tk:n aulassa, eikä siellä oo oikein mitään paikkoja missä pääsis rauhassa olemaan tai vaikka pitkäkseen, jos tulee paha olo :shifty: viimeksi mulla oli neuvolakäynti samalla reissulla, niin että olin välissä neuvolatädin juttusilla, se oli toisaalta hyvä niin ei tarvinnut vaan istua ja odotella.
 
En päässyt nyt huoneeseen! Täällä mä istun keskussairaalan labrassa ihmisten joukossa. Saan varmaan koronan tuliaisiksi. :meh:
 
En päässyt nyt huoneeseen! Täällä mä istun keskussairaalan labrassa ihmisten joukossa. Saan varmaan koronan tuliaisiksi. :meh:

Voi ei :dead: toivottavasti meni hyvin eikä tarttunut mitään viruksia matkaan! Tuo odotusosio jännittää oikeestaan itseäkin eniten, yllätyn jos täällä pääsisi jonnekin muualle kuin labran aulaan istumaan... Se on etenkin näinä aikoina tosi epämiellyttävä ajatus.

12h paastoon sain myös ohjeistuksen. Se +2koetuntia kuulostaa yllättävän pitkältä ajalta olla syömättä, nyt kun on jo ehtinyt tottunut jatkuvaan ruokailuun o_O
 
Meni ihan hyvin onneksi, hengissä siis ollaan :grin sen vadelma juoman juominen oli se pahin osuus, siinä meinas yökkö lentää monta kertaa. Eka verikoe meni hyvin. Sit tunnin päästä toisessa verikokeessa mulle tuli heikko olo, varmaan sen takia että otti sen kokeen samasta kädestä kun edellisen. Siinä hoitaja antoi mulle vähän vettä onneksi! Sit siitä taas tunnin päästä viimeinen verikoe ja senkin se otti samasta kädestä :dead: oli vähän sen jälkeen käsitaive kipeä mutta ei enää :)
 
Meni ihan hyvin onneksi, hengissä siis ollaan :grin sen vadelma juoman juominen oli se pahin osuus, siinä meinas yökkö lentää monta kertaa. Eka verikoe meni hyvin. Sit tunnin päästä toisessa verikokeessa mulle tuli heikko olo, varmaan sen takia että otti sen kokeen samasta kädestä kun edellisen. Siinä hoitaja antoi mulle vähän vettä onneksi! Sit siitä taas tunnin päästä viimeinen verikoe ja senkin se otti samasta kädestä :dead: oli vähän sen jälkeen käsitaive kipeä mutta ei enää :)

Saiko sen litkun juoda hitaasti? Jännittää, että tulee yökkö jos nopeasti yrittää saada sitä alas :dead:
 
Saiko sen litkun juoda hitaasti? Jännittää, että tulee yökkö jos nopeasti yrittää saada sitä alas :dead:
Joo ei se ainakaan hätistellyt sen juomisessa mut varmaan max 5min aikaa juoda se. Ajatuskin jo tekee pahaa nyt :hilarious: ei tainnut olla onneks radia.
 
Itsellä myös sokerirasitustesti ensi viikon tiistaina, sukurasituksen vuoksi pitää käydä jo nyt... Kaikki pelotelleet, että se litku sitten maistuu kamalalta. Toivottavasti ei tulisi yökkö, ei tekisi mieli mennä uudestaan kokeilemaan.

Ohjeena 12h paasto ennen verikoetta. Ihan kamalaa, kun on jo tottunut syömään säännöllisesti ja on koko ajan nälkä muutenkin. Siitä sitten vielä iltavuoroon, olisiko sittenkin pitänyt pyytää tuohon vapaata... :woot:
 
Itsellä myös sokerirasitustesti ensi viikon tiistaina, sukurasituksen vuoksi pitää käydä jo nyt... Kaikki pelotelleet, että se litku sitten maistuu kamalalta. Toivottavasti ei tulisi yökkö, ei tekisi mieli mennä uudestaan kokeilemaan.

Ohjeena 12h paasto ennen verikoetta. Ihan kamalaa, kun on jo tottunut syömään säännöllisesti ja on koko ajan nälkä muutenkin. Siitä sitten vielä iltavuoroon, olisiko sittenkin pitänyt pyytää tuohon vapaata... :woot:

Ja ohjeena vielä se, ettei edellisenä päivänä saisi herkutella.
 
Ai että, tää olis kyllä luksusta :grin täällä pitää varmaan taas odotella tk:n aulassa, eikä siellä oo oikein mitään paikkoja missä pääsis rauhassa olemaan tai vaikka pitkäkseen, jos tulee paha olo :shifty: viimeksi mulla oli neuvolakäynti samalla reissulla, niin että olin välissä neuvolatädin juttusilla, se oli toisaalta hyvä niin ei tarvinnut vaan istua ja odotella.

Täällä myös labran odotustilassa, joka on terveyskeskuksen ihan sisääntulo-ovien vieressä aulassa.
Ei mitään rauhaa ja siinä kulkee mooooonet muut terkkarin asiakkaat sitten ohi... Jee.
 
Nyt kokeessa, ja tosiaan ihan vaan labran aulassa pitää täälläkin odottaa. Luulin jo löytäneeni rauhallisen paikan, kunnes kello tuli 8 ja tila pamahtikin täyteen rokotettavia :laughing002 no, reilu tunti enää jäljellä..

Vadelmajuoma ei ollut yhtään niin paha kuin odotin, hoitajakin kommentoi sitä miten se jakaa tosi vahvasti mielipiteitä.
 
Nyt kokeessa, ja tosiaan ihan vaan labran aulassa pitää täälläkin odottaa. Luulin jo löytäneeni rauhallisen paikan, kunnes kello tuli 8 ja tila pamahtikin täyteen rokotettavia :laughing002 no, reilu tunti enää jäljellä..

Vadelmajuoma ei ollut yhtään niin paha kuin odotin, hoitajakin kommentoi sitä miten se jakaa tosi vahvasti mielipiteitä.

Tsemppiä!

Se on kyllä niin kiinni ihmisestä kuinka paha se on, mäkin ekalla kerralla yllätyin POSITIIVISESTI kun olin varautunut ihan hirveän kamalaan ja olikin vain kamalaa. :hilarious:
ja pahoinvointi pahentaa toki sitä.
 
Tuo on kyllä tuo aulassaodottelu mun mielestä vähän kökköä, etenkin näinä aikoina...
 
Nyt kokeessa, ja tosiaan ihan vaan labran aulassa pitää täälläkin odottaa. Luulin jo löytäneeni rauhallisen paikan, kunnes kello tuli 8 ja tila pamahtikin täyteen rokotettavia :laughing002 no, reilu tunti enää jäljellä..

Vadelmajuoma ei ollut yhtään niin paha kuin odotin, hoitajakin kommentoi sitä miten se jakaa tosi vahvasti mielipiteitä.
Sama täällä, aulassa kaikkien muiden kanssa odotellaan, tässä tosin joku odottavien äitien korneri selkeesti. Muutkin läppärien kanssa näpyttää menemään ja on teams palavereissa :grin

Ei ollu joo munkaan mansikka tai vadelma litku niin kauheen kauheeta kuin ois voinut luulla. Ihan ok toistaiseksi.
 
Voi ku pääsette helpolla. Mulle se litku on ollut aina pahin painajainen enkä ole voinut enää samana päivänä juoda mehua tms. :hilarious: siis niin ällöä. Voi siinä sekin olla että kun ensin on paastonnut ja ollut juomatta kauan, niin se sokeri litku ei vaan uppoa aamupalaksi. :rolleyes:
 
Takaisin
Top