Sokerirasitus

Meillä kaikille yli 25v tehdään kuulemani mukaan sokerirasitus, oli normaalipainossa tai ei. Itsellä se on edessä ensi maanantaina jolloin viikkoja on 15+6. Edellisessä raskaudessa tehtiin myös eikä arvoissa ollut mitään vialla ja siksi tuntuu vähän turhalle mennä sinne taas. Sen pari tuntia käyttäisin ennemmin johonkin muuhun :cool:. No, kirjastossa käyty hakemassa jotain viihdykettä:). Esikoista odottaessa ei tarvinnut käydä, kun olin alle 25.

Mulla oli rasitus to ja pe sain tietää tulokset. Arvot oli normaalit, hyvä niin :grin Seuraavan kerran viikoilla 24-28. Labratäti teki mulle muuten aika mojovat mustelmat, tyylikkään näköiset on :wink

Kävin eilen äitiyspolilla diabeteshoitajalla hakemassa vs-mittarit ja ruokavalio ohjeistuksia, joka toinen päivä pitää nyt ensialkuun mitata 4*pvä ja sit jos arvot ollu hyvät ni kaks kertaa viikossa. Sokerirasituksessa ei tarvii käydä enää myöhemmin, mutta raskauden loppuun saakka seurataan sokereita... Toivottavasti pysyy arvot kurissa ja painoakin sais lähteä :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tänään soittelin neuvolaan eilisen rasitustestin tuloksia ja erittäin hyvät kuulemma olivat. Huh, saan ja jatkaan karkin ja murkkujen mussuttamista... :p
Kaitpa sitä silti joutuu siihen myöhempienkin viikkojen rasitukseen? Vai voiko olla niin että kun tässä ekassa hyvät tulokset ei uutta tarvita enää?

Minun käsityksen mukaan pitää käydä uudestaan myöhemmillä viikoilla vaikka ekassa ei poikkeavia arvoja olekkaan...

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

pitäis joo mennä nyt 12-16 viikoilla ja seuraavan kerran sit silloin myöhemmin kun äidilläni sokeritaut..

En ole kuullutkaan tuosta, että myös myöhemmillä viikoilla olisi rasitustesti, omalla paikkakunnalla tietääkseni tätä ei tehdä ainakaan automaattisesti. Iltatähti ykköstä odottaessa kävin yhdessä testissä ja tästä Iltatähti kakkosesta kävin viime viikolla eikä kukaan puhunut mahdollisesta toisesta testistä...

Testin arvot olivat normaalit, jopa hiukan alhaisemmat kuin edellisellä kerralla. Nopea kyllä tuo meidän labra on, kun jo samalle päivälle tulokset oli saatavilla netissä :)

Kirjoitin aiemmin, että en joudu rasitukseen, koska edellisessä odotuksessa kävin ja arvot olivat hyvät. Niin erilaiset näyttävät olevan käytännöt eri paikkakunnilla. Oma äitini sairastaa 1-tyypin diabetesta, mutta ei se ole vaikuttanut rasitustestiin joutumiseen, ainoastaan iällä oli merkitystä viimeksi (kun en ole ylipainoinen). Ja meilläpäin testi siis vain kerran raskauden puolivälin tietämissä silloin kun tehdään.

Heips! Mulla oli edellisessä ja on myös tässäkin. Toisaalta tuntuu turhalta seurailla ja mittailla kun on aina hyvät arvot vaikka mitä söis... Samoin oli edellisessä raskaudessa. Rasituksessa oli paasto arvo vain 0,1 liikaa! Mulle rasitus tehty kummassakin heti alussa, ylipainon ja suvun takia. Hyvä se silti on et katotaan ja seurataan jos vaikka käänne tulisiki huonompaan :)

Se ois sitten 12 tuntia ja 15 minuuttia ekaan sokerirasitustestiin sukurasitteen vuoksi. Blääh.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Täällä sitä tapetaan aikaa sokerirasituksessa. Litku ei ollu yhtään niin pahaa ku kaikki väittää, makeeta kyl mut ei muuten. Huomenna onkin neuvola ja saa tulokset. Vielä jaksaa istua mut katotaan seuraavan verikokeen jälkeen. Ilmastointi olis kiva..

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on keskiviikkona sokerirasitus ja se on sellainen, joka tehdään myöhemmässä raskauden vaiheessa. Lääkäri ensin arpoi ja arpoi, että pitäisikö tehdä jo nyt aiemminkin (koska isällä dp2 ja äidin isälllä dp1), mutta ylipainostani ei ollut huolissaan, vaikka siitä itse muutaman kerran mainitsin :grin se vaan jotenkin hölmistyneenä mua kattoa, että " mitenkäs sinä siitä ylipainosta niin paljon puhut, ethän sinä nyt näytä ylipainoiselta" :rolleyes: Sanoin, että mukava kuulla jos ei ulospäin näy, mutta painoindeksi on kuitenkin sen 31, mikä kaikkien arvioiden mukaan kyllä valitettavasti on ylipainoa. Meinas naurattaa, kiva että joku niinkin ajattelee :p

Mulla oli toisaalta rauhallinen olo asian suhteen siinä vaiheessa, silloin ei ollut paino noussut yhtään ja oli niin huono olo jos ei aamulla päässyt heti syömään, että toivoin sitä myöhempää ajankohtaa testille ja toivomukseni kuultiin. Tämä samainen lääkäri myös kysyi mielipidettäni "tehtäisiinkö me sulle nyt se sisätutkimus vai ei?" :laughing002 Sain siis itse päättää senkin... minä sanoin, että ei minulle ole kyllä välttämätöntä, voin tästä lähteä vaikka töihinkin, mutta sitten kun se alkoi mietiskelemään, että hänellä "ei ole sitten mitään tekemistä tässä" niin suostuin sitten sisätutkimukseen :laughing021 Älkää käsittäkö väärin, lääkäri oli tosi mukava, mutta en oo tottunut ollenkaan, että lääkäri noin paljon miettii, mitä seuraavaksi tehtäisiin. :rolleyes:

Kävin viikolla 16 ja nyt viikolla 25 sokerirasituksessa, koska lähtöpaino oli korkea. Ensimmäisessä tulokset 4.7, 6.2, 4.5 ja torstaisessa rasituksessa 4.3, 4.7, 5.1. Että ei ainakaan ole pelkoa tuosta raskausdiabeteksestä :)

Mun piti käydä alkuraskaudessa - unohdin....jos nyt loppu raskaudessa kävisi, mille viikoille lie ajoittuu...

Mulla arvot tais olla 4.7, 7.9 ja 6.6... Jos nyt oikein muistan. Sillon kun otettiin se arvo tunti litkun juomisesta, alkoi huimata ja sain mennä paareille pötköttämään. Kai nuo arvot kuitenkin ihan jees? Parin viikon päästä nla.

Lueskelin tota käypähoitosuositusta, että 12 tuntia pitäis olla syömättä ennen rasitusta. Aijaa. Mä olin 10 tuntia. Terkka mulle sen ajan varas ja ohjeet anto. Nyt oon sit mitannu neljä kertaa päivässä verensokereita, jatkuu tiistaihin asti, kun paastoarvo oli 5,6 eikä noissa mun kotona mitatuissa arvoissa ole yhtään mitään ongelmaa. Sen tosin olen huomannut kun olen mitannut "ylimääräisiä", että yöpalat ei oo mulle pahitteeks kuitenkaan. Mutta jotenkin tuntuu nyt aika turhalta tämä touhu :D Viikon aikana oon testimielessä syönyt suklaapatukkaa, herkkumuffinssia ja vaihdellut syömisaikoja, jotta näen vaikuttaako joku pahalla tavalla. Vaan ei. Ruokavaliotakaan en juuri muuttanut, vaikka limsoja en juo nyt kulaustakaan (enkä muutenkaan koske light-myrkkyihin, eli meen vichyllä tai vedellä...)...

Toi aikaraja on vissiin vähän häilyvä ja labkohtainen, koska TYKSlab:in ohjeen mukaan ei saa syödä eikä juoda (lasillinen vettä sallitaan) klo 22 jälkeen. Eli 10h tulee rttaoloa, jos pääsee heti aamukasilta rasitukseen.

Takaisin