Sokerirasitus

No ohje oli mulla sama, että ei saa syödä/juoda klo 21 jälkeen (lasi vettä aamulla ok), kun labraan menin seitsemältä. No juu, ja joka tapauksessa menköön miten menee. Päivällisen jälkeen tunti, mun sokerit oli tänään 5,5 :D Korkeimmillaan ollu 7,7 mut sillon joinkin lasillisen alkoholitonta olutta, ja menee tuokin vielä sallitun rajoissa...
 
Täällä oli torstaina sokerirasitus ja yllättävän helposti se meni. Nälkä oli kova ja jano aivan jäätävä ennen mittausta.. pahimpaan janoon tuli litkittyä ensimmäisen 2 dl sitä sokerilientä yhdellä kulautuksella. Meillä sanottiin, että 12h pitäs olla syömättä ja juomatta, pieni määrä vettä ok (n. 1 dl). Itse join kyllä ainakin sen 1 dl sen 12h aikana, ehkä yhteensä 1,5 dl.. ei oikein 30 asteen helteessä onnistunut ilta 7 aamu 7 olla juomattakaan. Arvoja en vielä saanut, soittelevat neuvolasta, jos niissä on jotain häikkää, muuten saa sitten parin viikon päästä neuvolakäynnillä kuulla arvot :) Joskus aikaisemmin on tullut käytyä muiden syiden takia sokerirasituksessa ja musta se liemi on kyllä paljon paremman makuista nykyisin.. aika mautonta itseasiassa entisiin liemiin verrattuna :)
 
Täällä vika 10min jäljellä sokerirasituksesta. Liemi maistui vadelmalle ja todella makealle :p Tuntu et hampaat sulaa! Tylsää istuskella, se ehkä pahinta mulla. Kohta pääsee syömään njaaam!!! :)
 
Mullakin oli sitä vadelmaa... Maistui ihan Grandi-mehujäätiivisteelle! :p Mutta kyllä se ainakin mulla meni heittämällä silloin alas kun oli jääkylmää ja kuuma kesäaamu.
 
Nyt kun muutimme Helsingin puolelta Espooseen, niin ekalla neuvola käynnillä kertoivat, että kaikki yli 25 vuotiaat käyvät testissä (oon 27). Eli menen nyt torstaina vasta ja viikkoja on jo 27+. Helsingin neuvolassa ei puhuttu asiasta mitään.

Jännittää aika paljon oma olo paaston jälkeen koska näillä helteillä voin tosi pahoin jos en saa syötyä kun on nälkä tai juotua reilusti.
 
Meillä käytäntö on muuttunut viime vuodesta. Kakkosen kohdalla kävin kerran rasituksessa (syntynyt 06/13) ja kun siellä arvot oli ok, niin se oli siinä. Tänä vuonna kävin alkuraskaudessa kertaalleen ja uudelleen joudun menemään viikolla 28 vaikka arvoissa ei ollut mitään huomautettavaa. Syy tähän on kuulemma kohdallani se, että kuulun riskiryhmään, koska minulla on todettu PCOS. Turhauttaa taas mennä sinne istumaan pariksi tunniksi, kun mitään viitteitä raskausdiabetekseen ei ole, molemmat syntyneet muksutkin ovat olleet normaalipainoisia syntyessään (3800g ja 3350g). Hoitajallekin tätä kritisoin, mutta käytäntö on nyt tämä ja tällä mennään vaikka päähän ottaakin :confused:
 
Minä kävin alkuraskaudesta sokerirasituksessa, ja siellä kaksi arvoa oli koholla. Testiin jouduin kun ensimmäisessä raskaudessa oli myös raskausdiabetes. Ruokavaliohoidolla on nyt kurissa pysynyt, alussa oli vähän ongelmia paastoarvojen kanssa. Nyt kuulin neuvolassa, että on mentävä uudelleen testiin ennen viikkoa 30.. Se kuulosti oudolle, mutta näinhän se on tehtävä. Kai se on mahdollista, että arvot eivät enää koholla olisikaan? Miksipä muutenkaan siihen testiin pitäisi uudelleen lähteä.
 
Minulle taas sanottiin, että se ei siitä parane joten uuteen sokerirasitukseen ei tarvii nyt myöh. viikoilla enää mennä vaan loppuun asti kotona sokeriseurantaa ja mulla ei oo ollu yhtään ainutta poikkeavaa arvoa kotimittauksissa... Tämä sanottiin nimenomaan siellä diabeteshoitajalla kun kävin sillon sen mittarin hakemassa, neuvolassa kyllä meinasivat uudestaan laittaa sok.rasitukseen... Outoa kyllä jos näissäkin asioissa käytännöt vaihtelee...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Taidanpa vielä kysäistä asiaa diabeteshoitajalta ensin. Neuvolasta minullekin näin sanottiin, ja vieläpä sijaisen suusta :D Itsestäkin siltä tuntuu, ettei se enää siitä voi kummemmaksi muuttua.
 
Tänään käyty sokerirasituksessa (rv 26+5) ja helteen takia oli mulle aika rankka. Meillä ei Espoossa annettu veden kanssa muuta ohjetta kuin että rajoittaa vähän sen litkun juonnin jälkeen (vadelmaa oli tarjolla meilläkin). Paastosin meidän ohjeiden mukaan 10 tuntia ja nälkä oli kova aamulla vaikka valitsin aikaisimman mahdollisen testiajan. Sokerirasitusasiakkaat oli omassa odotushuonessaan, joka oli tosi pieni, ei ilmastointia ja vain yksi pieni ikkuna auki (mikä ei näillä helteillä paljoa apua anna). Meitä oli parhaimmillaan neljä samaan aikaan siinä tilassa ja kun olin ekan tunnin odottanut mulle tuli tosi huono olo. Huippasi ja yökötti. Kyselivät sen ekan tunnin verikokeen jälkeen että onko musta jatkamaan vielä. Kyllä mä sanoin tsemppaavani loppuun asti, kun ne tulokset on kummiskin tärkeitä, joten ne vei mut erilliseen huoneeseen joka oli viileämpi ja siellä oli mahdollisuus mennä makuulle. Se auttoi kummasti ja sain sen vikankin verikokeen hoidettua. Ehkä vain verensokerit tippui niin alas ettei pää pysynyt enää vauhdissa mukana. Helpompaa olis varmasti ollut myös jos ei olis ollu niin älyttömän kuuma.
 
Sokerirasitukseen aika varattu maanantaille. Silloin 27+5, mulle ei kukaan ollut asiasta maininnut, mutta tiistaina neuvolan jälkeen sijaisterkka soitti perään ja sanoi, että pitäisi mennä.. Ensin olin vähän että "öööö" mutta ei siinä mitään, mennään sitten :)
 
Itse kävin ma aamusta 2:ssa sokerirasituksessa, hyvin meni ja aika kului parin muun mamman kanssa rupatellessa. :) Seuraavana päivänä soittelin tulokset, kaikki oli kuulemma erittäin hyvät, myös se joku pitkäaikaisverensokeri tjsp. (Myös edellisessä rasituksessa kaikki oli ok, mutta jouduin käymään 2 krt kun ikää jo 35 ja suvussa 2-tyypin diabetesta)
Meillä oli ohjeistuksena myös 12h paasto luvalla juoda hieman vettä.
 
Täällä ollaan oltu totaali ruokapaastolla eilisillasta klo22 asti ja vettä oon hörppiny 3dl. Ekat arvot 10min päästä ja sitten se kahen tunnin odottelu ja pistely. Mulla kans nyt 2. sokerirasitustesti vaikka arvot olleet kaikki normaaleja kotiseurannassa. Varmaannin sitten resurssien ja tapauksen mukaan määräävät tai ovat määräämättä... mua ne on kattonu ja todennut, että tokaan testiin vaan tollanen kakunleipoja.. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Sain tänään sitten tulokset eilisestä sokerirasituksesta ja hitusen meni paastoarvo rajan yli, että totesivat raskausajan diabeteksen. :sad001 Nyt sitten ruokavalio ja sokeriarvot syyniin. Onneksi tämäkin on helposti kontrolloitavissa.
 
Takaisin
Top