Sokerirasitus

Helmimamma2017

Jostain jotain jo tietävä
Onko muita jotka on joutunut/joutuvat käymään sokerirasituksessa nyt aikasemmillakin viikoilla? Itse kävin eilen, ja paastoarvo oli hieman koholla, soittivat jo neuvolasta eilen päivällä tuloksista. Kun jo yksi poikkeava arvo raskaana olevalla niin sokeriseurantaan..

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Tästä tulikin mieleen, että onko muita joille neuvolassa todettiin, ettei sokerirasitustestille ole tarvetta? Toki siellä asiansa osaavat, mutta silti jäi mieleen pyörimään kommentti "olet yksi niistä harvoista, joille sitä ei tarvitse tehdä" o_O

Mulle sanottiin kunnes ne muisti minkä kokoinen esikoinen oli ja sanoikin että parempi käydä. Ei esikoisella ollut mitään eikä minullakaan sillon mutta kun se oli niin iso niin millainen sokerivauva sitten voisi olla :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä en ole käynyt kummankaan edellisen raskauden aikana, eikä nytkään neuvolassa puhuttu mitään siitä. Täällä se ei ilmeisesti kuulu perussettiin, ainoastaan jos on jotain aihetta.

Mulle sanottiin, että ei tarvitsis mennä, kun ikää ei oo paljoo yli 25v (en enää muista oliko muista seikoista puhetta tässä kohtaa). Saa mennä ja itse halusin. Mulla on kyllä aina ollut sokerit todella hyvät ja niitä on pitkin ikää vahdittu erilaisten epäilysten takia, mutta aattelin, ettei siitä haittaakaan ole, joten käydään sekin nyt testaamassa :) Mulla se on sitten edessä joskus rv 22-23 tienoilla, nyt menossa rv 15+5.

Minä toivoisin, että mulle tehtäis se. On ylipainoa ja sukurasitetta molemmin puolin sukua. Eivät edes ehdottaneet, mutta miehelle tehtiin se paperinen riskitesti, vaikka se on hoikka, kun jollain sen setällä tms on diabetes :D ei siis mitään järkeä... Eka lääkärikäynti ens viikolla, taidan sillon kysyä.

Mä oon ollu kahessa ensimmäisessä raskaudessa ja niin joudun tästäkin sukurasitteen takia. Ekassa raskaudessa yks arvo kohos, mutta sain ruokavaliolla pidettyä arvot kunnossa. Tokassa ei ollut mitään ja toivottavasti tässäkin pysyi arvot kohillaan.

Mäkin joudun sokerirasitustestiin rv 25 paikkeilla. Mulle ei sanottu iästä mitään (oon 30 v.) mutta kun bmi oli 25,4 niin sen takia määräsi tuon kokeen.

Ihte halusin sokerirasitukseen jonka käyn tekemässä ensviikolla (sillon rv.15) koska itellä on jonkin verran ylipainoa ja mun suvussa sitä sokeritautia on, varsinki isän puolella. Käyn sitte toisen kerran kun se virallisesti on :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli esikoisesta raskausdiebetes. Alkoi näkyä pissassa jossain viikolla 25-30. Siitä syystä menen nyt ekan kerran rasitukseen ennen viikkoa 16 ja uudestaan viikoilla 24-28. Sukurasitetta ei ole, joten en tiedä, mistä tuo tuli. Painoindeksi on ollut 21-22 välillä ja rasvat mittauksissa aika alhaiset. Mikään tikku en ole, mutta massa on ollut enemmän lihaksina. Ainakin tähän asti :)

Viime raskaudessa riitti ruokavalio ja toivon niin menevän nytkin. Tai voihan se olla, ettei sokerit kohoilekaan nyt?! Viimeksi painoa tuli 7kg ja neiti painoi syntyssään 2997g, eli en sanoisi sokerivauvaksi.

Eka raskauden jälkeen totesin, et raskaana oleminen ei vaan taida olla mun vahvuuksia. Ensin hurja pahoinvointi ja lopuksi diabetes ja hepatoosi. Hepatoosistakin olen tarkkailussa taasen..

Sokerirasitus olinsen verran kurja kokemus, että olen lykännyt ajan varaamista jo viikon. Huomenna se on kai pakko varata, vaikka se kidutukselta tuntuukin.

Mullakin oli esikoisen kanssa raskausdiabetes ja loppuraskaudessa sainkin tehdä vaikka mitä kikkakolmosia, että aamun paastoarvo pysyy kunnossa. Ruokavaliolla hoidettiin kuitenkin koko raskausaika. Synnytyksen jälkeen mittailin heti arvoja ja milloinkaan ei enää ollut edes lähellä raja-arvoja. Vauvakin oli normaalin kokoinen.

Nyt tässä toisessa raskaudessa pääsen rasitukseen heti alussa. Neuvolassa sanottiin, että voin mennä vaikka samantien, mutta en halunnut ennen ultraa mennä. Ultran jälkeen varasin aikaa ja ensimmäinen vapaa aika on vasta tämän kuun lopulla. Silloin menossa 15+.

Viimeksi rasituksessa ei tullut huonoa oloa eikä huimausta. Ja kaikki kolme arvoa olivat koholla.

Tästä tulikin mieleen, että onko muita joille neuvolassa todettiin, ettei sokerirasitustestille ole tarvetta? Toki siellä asiansa osaavat, mutta silti jäi mieleen pyörimään kommentti "olet yksi niistä harvoista, joille sitä ei tarvitse tehdä" o_O

Mä en ole menossa sokerirasitukseen. Ekassa raskaudessa ei ollut tarvetta, toisen kohdalla oli tullut kunnan ohjeisiin määräys, että kaikki yli 25-vuotiaat käyvät painosta huolimatta, joten silloin kävin. Mutta koska arvot eivät olleet koholla silloin, tässä kolmannessa ei ole tarvetta.

Hei haluaisitteko valaista kokematonta että mitä siinä käytännössä tapahtuu? Pitkä reissu labraan?

Täällä on nyt aika varattu sukurasitteen takia parin viikon päähän. Tuolloin viikot rv 15+. Jännittää hieman kun voinnin iskee tosi huonoksi jos ei ennätäkään syömään säännöllisesti ja nyt tiiän vain että 12h paasto edessä. :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

HugeHug, mitä muistan, niin illasta asti paastotaan. Ihan vähän voi juoda vettä aamulla. Labrassa otetaan ensin paastoarvo verikoe. Sitten juodaan sokerilitku. Tämän jälkeen muistaakseni vielä kaksi verikoetta 1 tunnin ja olisiko ollut 2 tunnin kuluttua? Odotusajan osa istuu odottamassa muiden labraan jonottavien kanssa. Viimeksi sain itse makoilla odotustilassa, kun oli niin paha olla.

Korjatkaa, jos muistelin aivan väärin :)

Mä olin perjantaina sokerirasituksessa (painon vuoksi :oops:). Homma meni siis niin, että piti paastota 10-14 tuntia (paastosin 12h), varasin heti aamu seiskaksi ajan ettei tarvii päivällä olla ruuatta/juomatta. Sit ekana otettiin pari putkiloo verta (kyynärtaipeesta) ja testattiin se paastoarvo, että saako jatkaa testiä (pitäis muistaakseni olla alle 7 se arvo). Sain jatkaa, jonka jälkeen piti juoda 2,5dl kirkasta vadelman makuista sokerilitkua (viimeks oli semmosta ällöä hapotonta kolajuoman makuista ja isompi määrä.), meni yllättävän kevyesti alas, auttaa jos tykkää vadelman mausta ;) Ainakin se oli kylmää, mikä auttaa tosi paljon! Meillä on niin luksusta, että pääsee omaan huoneeseen, missä sänky ja telkkari, kuluttamaan sen ajan :gen014 otin kaiken ilon irti ja jatkoin unia :D tunti piti siis odotella ja taas otettiin kyynärtaipeesta näytteet. Sitten toinen tunti ja viimeiset näytteet. Eli aikaa saa varata sen reilu pari tuntia! Mulla pysy se litku sisällä, niin ei tarvinnut ruveta ihmettelemään, että mitä jos ei pysykään...Sitä aluks kyllä pelkäsin... Tulokset kuullee huomenna neuvolassa. Pitäkää peukkuja!!:signs003

Minulla ensi viikolla se alkuraskauden sokerirasitus, silloin 15+1. Mietityttää että missä joutuu odotteleen ne pari tuntia, voi kun meilläkin pääsis jonnekin missä sais omassa rauhassa (makailla,) lueskella ja odotella... Noh, ens viikolla se selviää.
( Äidilläni on 2.-tyypin diabetes, siksi joudun käymään kahdessa. Toki myös ikäni on jo 34, painoindeksi normaali. )

Takaisin