Sokerirasitus testeistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keijuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marsu82 ja muut...Pitänee nyt pyydellä täälä anteeks koska mulla jäi tosta edellisestä kirjoittamastani pois..että kun soitin sinne äitipolille maanantaina ja kysyin sokeriarvoista sain siltä naiselta ihan eri lukemat joita nyt sit uskon. Tai en sit tiedä oliko mulla vaikkua pahasti korvassa kun juttelin terkkarin kanssa viime viikolla.
Eli ne sokeriarvo testi tulokset oli mulla viime viikolla 0h 5.5mmol/l, 1h 7.7mmol/l ja 2h 8.7mmol/l.. eli tuo eka ja toka arvo oli menny hintsusti yli..eli mulla on nyt sit sen takia ihan se raskausdiabetes leima on..TOSIN niinkuin kirjoittelin aikasemmin nuo mun kotona tekemät näytteet on ollu hyviä...Mut näistä näköjään oppii näin ensikertaa raskaana oleva. On vaan jotenkin turhauttavaa kun noin hetkellisesti heittävästä lukemista saa ton leiman...Jankuttamistahan tämä on mut ei tuota vaan saa mielestä..
Sanoinkin eilen miehelleni että kun minulla on huomenna on lääkäri ultra ja nähdään meidän vauveli taas >3 niin varmaan siellä sitten valittavat minulle ylipainosta ja että pitäs käydä siellä ravintoneuvojalla... Vaikka olen monesti omalle ja myös tuolle viime perjantain terkkarille sanonut että voin hyvin ja syön niitä välipaloja ja vähän kerralla...ja oma paino kun ei ole tosissaan vielä noussut kun 400grammaa...en sit tiedä onko tämä terkkareiden ynm. "kasetti nauhat" paikkakunta kohtaisia...Kun osaan minä sentäs omaa "maalaisjärkeäni" käyttää ja ajattelen koko ajan vauvani parasta....Mutta lopetan tämän murisemiseni tästä asiasta.... vaikka se vain välillä ottaakin hintsusti päähän :) :fart003

Keijuli: Kyllä se leima ärsyttää muitakin ja sen takia mäkin täällä olen kirjoitellut. Tosin mun arvot kyllä paukkui paljon enemmän yli kuin sun. Kiva päästä jakamaan asiaa sellaisten kanssa joilla on sama tilanne :) Vaikka mulla ei ollut raskauden alkaessa ylipainoa niin silti vaan tulee sellanen olo, että ajatellaan että itse toi on aiheutettua ja itsekin miettii, että mitä jos ois raskauden alussa enemmän liikkunut tai syönyt paremmin niin olisiko sokerirasituksessa näkynyt mitään..

Juu olen samaa mieltä että täällä on kiva jutustella näin kokemattomana ja askarruttavista asioista..Kun ei tahdo keretä näkemään kavereita joiden kanssa kerkeäisi jutustelemaan..:) Tänään oli mulla lääkäri ultra ja kysyi tietenkin ruokavaliosta..tokaisin heti että samassa ruokavaliossa olen pysynyt missä ennenkin ja hyvin on mennyt ja katsoihan tuo tähän asti mitatut sokeriarvot..Ja eipä tuo sen jälkeen enää aiheesta puhunutkaan kun arvot on hyviä...Ja sit nähtiin meidän murunen >3 jolla on kaikki hyvin..Olen siis raskausviikolla 26+3 ja murusella oli painoarvio n.920grammaa >3 Eli valtakunnassa kaikki hyvin. :angel13

Täälläkin yksi "kärähtänyt". :rolleyes: Mulla paastoarvo oli ihan viitteissä(5,0), mutta tunnin arvo meni pari desimaalia yli (10,3) ja kahden tunnin arvo oli jämptisti rajalla (8,6), joten ylitetyiksi laskettiin molemmat kaksi viimeistä arvoa. Tämän takia sain vielä erikseen lähetteen TYKS:iin diabeteshoitajalle. Kyllä täälläkin vähän ihmetyttää kaikki tämä kohkaaminen, kun raskaus on kaikkinensa sujunut muuten niin loistavasti ja vaivattomasti. Asia on kuitenkin todella tärkeä, ja olen ärsytyksestä huolimatta tosi iloinen, että asia hoidetaan kunnolla ja minun sekä vauvan terveydestä pidetään huolta. Minäkin olin raskauden alkaessa ihan normaalipainon ja lievän ylipainon rajamailla (BMI 26), ja paino oli vielä noussut juuri ennen raskautumistani todennäköisesti puhjenneen kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi, joten minullakin vaakakupissa taitavat painaa enemmän sukurasitteet, joita kyllä riittää. Ei tämä entistä tarkempi syöminen onneksi ole mitenkään kovin ylitsepääsemättömän vaikealta tuntunut: tavallaan onni onnettomuudessa, sillä tekisihän tämä diabeetikoille suositeltava ruokavalio hyvää kenelle tahansa. Ehkä ne raskauskilotkin sulavat sitten hiukan ripeämmin, jos jaksaa synnytyksen jälkeenkin olla tarkkana. :grin

Pistely on tosin näin aluksi tuottanut hiukan päänvaivaa Miten te muut saatte sormestanne kunnon veripisaroita?Tämä on varmaan myös yksilöllistä: minulla on aina ollut huono ääreisverenkierto, kylmät kädet jne., mutta tänään harjoitellessa pistämistä hieman kyrsi rei-ittää sormia lähemmäs kymmenen kertaa, kun kunnon pisaroita ei vain ottanut muodostuakseen. :confused:

Tervetuloa vaan joukkoon! Mulla oli kans aika paljon ongelmia varsinkin alussa pistelemisessä, kun ei vaan meinannut verta tulla. Johtui varmaan kylmästä ilmasta ja alhaisesta verenpaineesta. Nyt, kun on ilmat lämmenneet ja verenpainekin pikkusen noussut niin verta tulee helposti..

Pari juttua kannattaa kokeilla. Pese ennen pistämistä kuumalla vedellä käsiä jonkin aikaa ja sit hiero voimakkaalla otteella kyynärtaipeesta alaspäin. Sit kun oot vielä pistänyt niin voit laskea käsen alaspäin ja saman tien nostaa ylös..

Toi olikin muuten hyvä vinkki toi miten saa verta tulemaan sormenpäästä..mulla ei aina meinaa tulla verta ja sit joudun moneen sormeen tökkimään :D..Käväisin eilen terkkarilta hakemassa lisää niitä näyteliuskoja kun ne pääsi loppumaan ja näytin tähän asti mitattuja sokeriarvoja sille...hymyssä suin ja vähän niinkuin yllättynein ilmein katsoi lukemia että nämähän ovat hyviä...Sanoin et mitään en ole syömisessäni muuttanut et entisellään on.. sanoi et hyvä et olet saanut pidettyä arvot kurissa..Hmm :D.. aamupaasto arvo on ollu tähän asti aamuisin alimillaan 3.9 ja korkein 4.5 ja sit päivän ruokien jälkeen mitattuna 5.5 tai 6.4. tai 7.
Mutta näillä mennään ja ensiviikolla neuvola käynti ja parisen viikon päästä taas ultraan näkemään meidän murunen >3 :dance008

Takaisin