Sokerirasitus testeistä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keijuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

Keijuli

Vieras
Mulla oli maanantaina 13.5.2013 toinen sokerirasitus testi..Ja arvot oli hieman nyt kohonneet . Eka rasitustesti oli 11.2.2013 ja se meni moitteettomasti. Nyt sit ton toisen jälkeen neuvolatäti käski mun tulla yli huomenna käymään neuvolassa ja se antaa mulle jonkun sokeritesti seuranta jutun kotiin..vissiin joudun tökkimään itteeni neulalla tai jotain hmm...Ja sit kun tota ylipainoa on niin tietenkin vielä jollekkin ravinto neuvojalle ohjaa et se sit katsoo ja ohjeistaa minua syömingeissä...PLAAH!!! Hyväähän ne tietenkin tarkoittaa ja et kaikki menee hyvin myös vauvankin kannalta..Omasta mielestä kun syön vähän kerrallaan ja paljon hedelmiä ynnä jugurttia et en sitä imelää vedä kuin silloin tällöin ja silloinkin vähän...Onkos muilla kokemuksia tästä??.. että mimmonen se oma seuranta juttu on ynm..? Ei pitäs varmaan stressaantua moisesta mut jotenkin vaan ottaa "kupoliin" nuo arvojen viilaukset...:) Noh jospa tämä tästä hyvin menee.Eli kaik neuvoo antavat lämmittää paljon mieltä.:)

Itselläni arvot oli myös hieman koholla,mutta sain ne helposti kuriin lisäämällä kasviksia ja vähentämällä hedelmiä..jogurtti kannattaa vaihtaa maustamattomaan ja lisätä siihen vaikka marjoja :) ei kannata hirveästi sitä stressata jos arvot ei paljoa heitä!

Jugurtti on muuten yksi pahimpia asioita, jos ajatellaan diabeetikon ruokavaliota. :D Kannattaa tosiaan vaihtaa maustamattomaan jugurttiin. Myöskin maitorahka + funlight -loraus on tosi jees, ihan noin niinku vaikkapa iltapalaksi! Noita omaseuranta-tapoja tuntuu olevan monenlaisia, mut mulla alotettiin niin et useampana päivänä viikossa piti seurata paastoarvo ja 1h ateriasta -arvot. Sit ne piti ilmottaa kätilölle joka sit neuvo miten tehään. Loppujen lopuks mulla oli kaks mittauspäivää per viikko.

Kiitokset vastauksista..mulla tosiaan oli eka sormenpäästä otettava näyte ollut normi..sit tunnin päästä 5.5 ja 2 tunnin jälkeen 5.7. Ja tuo taitaa olla aika neuvola kohtaista tuo hätäily arvoista..Kun mulla kaveri jolla eka kerran edellisellä viikolla sokerirasitus ja sillä tulokset ollut lähelle 7. Ja sen neuvolatäti oli suurpiirtein viitannu kintaalla et tulokset hyvät nou hätä..:O.En tosiaankaan jaksa stressata noilla luvuilla itseäni..hulluushan täs kerkeää koittaa jos kaikkea hätäilee :). Kunhan vauveli tuolla masussa voi hyvin ja kaik on ok ja voihan se hyvin tuosta kaikesta adhd maisesta liikkumisesta päätellen. Viikko 25+2 menossa..
Ainiin ja kiitti tuosta jugurtti vinkistä :). Hedelmiä jonkin verran mussuttelen en niitäkään hysteerisellä tavalla..Omenan tai kaks päivässä :D :dance008

Moikka! Olen kirjoitellut pännii osastolla raskausdiabeteksestä, jos sua kiinnostaa käydä sieltä hieman lukemassa niitä asioita. Omasta kokemuksesta kuitenkin sanoisin, että ei kannata ottaa hirveän kevyesti sokerirasituksen tulosta. Mulla oli sokerirasituksessa kaksi arvoa yli, paastoarvo ok. Sen jälkeen sitten aloitettiin mittailemaan sokeriarvoja ja kaikki pysyikin noin 30 viikolle hyvänä ruokavaliota noudattamalla. Sen jälkeen sokeriarvot ovat alkaneet tasasesti nousemaan. Nytkään ne eivät ole kovin huonot, mutta ylityksiä kuitenkin tulee. Nyt enää kuukausi laskettuun aikaan onneksi. Maitotuotteita en voi ollenkaan käyttää aamuisin ja hedelmät voivat myös nostaa nopeasti sokereita. Olet varmaan saanut ohjeita, joihin kannattaa kyllä perehtyä ja yrittää noudattaa kunhan ei vaadi itseltään vaan liikaa niin kuin itse olen välillä tehnyt..

Heip..Juu olen huomenna menossa käymään neuvolassa kun neuvolatäti käskytti pikimmiten tulemaan käymään..Että antavat sen sokeriseuranta jutun kotiin ja sit varaa kuulemma mulle ajan ravintoneuvojalle.
Onhan mulla tuota ylipainoa..ja arvelen et tuon takiahan ne nyt "syynää" minuu.Vaikka mulla tippui reilusti paino alussa ja ei ole nyt sit noussut laisinkaan VIELÄ :)että olen saanut pidettyä sen itse kurissa.
Olen kattonu syömingit en tarkasti mut kuitenkin niin et et herkut jää pois..Maitoo käski alku käynilla neuvolatätinen juomaan ja tietenkin sitä salaattia..Ärsyttää vaan kun jankkaavat liikunnasta et pitäs ja pitäs ulkoilla..Mut mulla on fyysisen työn puolesta ihan riittämiin liikuntaa päivisin kun olen siivous hommissa..et jos ei 4-5 tuntia päivässä riitä liikunta ni PAH!!..Mutta huomenna olen viisaampi kun käyn neuvolatädin luona :) :cool05

Mie sain arvot pysymään kurissa jättämällä nopeat hiilarit pois. Siis vaalee leipä, vaalea pasta jne..Kauraa ja ruista kannattaa suosia, niissä on paljon kuitua ja vähän hiilareita. Proteiinia ohjeisti ravintoterapeutti lisäämään ruokavalioon, eli lihaa pitäs syyä enempi. En kuitenkaan oo mikää lihan suurkuluttaja, joten käytän kiertotienä niitä Valion proteiinirahkoja, siihe vähä mysliä tms. joukkoon ja jopa on oiva välipala! :)

Kävin nyt sit eilen sillä toisen neuvola tädin luona jolta kysyin sokeri tuloksia..Heti rupes lätkimään esitettä mulle naaman eteen Raskausdiabeteksestä....ja sain kotia verensokeri mittaus laitteen.Harjottelin sen käyttöö siinä tädin silmien alla ja sain tuloksen 4.7 eli toi on hyvä.Ja mitä eilen sit kotona ruuan syömisen jälkeen tunnin tuloksena oli kans 4.9. Se on vaan jännä kun hetkellisesti heittää lukemat ni jo annetaan leima et on raskausdiabetes :(. Kovin on neuvola kohtaista tuo huoli. Mut oon päättäny että jos mulla nuo lukemat pysyy alle viiden tai viiden kohdilla ni soittelen kyl neuvolaan et vieläkö mul näitten tuloksien mukaan on raskausajan diabetes.. :excited001

Keijuli Mie ku oon kotona mitannu arvoja, nii sain ohjeeks, että ennen syöntiä pitäs olla <5,5 ja tunnin arvo <7,8. Mulla jos menee ns.paastoarvo tai se ennen syöntiä oleva arvo alle 5 nii mie oon jo tosi nälkänen ja pahalla tuulella.. :)

Ymmärsinkö oikein, että sulla on siinä sokerirasitustestissä ollu tunnin arvo 5,5 ja kahen tunnin 5,7?? Mun tulokset oli paasto 5,7(koholla hieman, raja 5,5), 1h 9,4(normaali) ja 2h 8,2(normaali). Miten noista sun arvoista vois muka päätellä, että sulla on raskausdiabetes?! :eek:

Suhwi Juu niin se neuvola täti sano mulle noi lukemat että tollaset ois..Siks olenkin ollu nää päivät nyt nii sekasi ku käkikello suurinpiirtein :happy6. Mut ensiviikolla tosiaan soitan sille mun omalle neuvola tädille ja kysyn hänen mielipidettään tästä hommelista..Tahtoo jo päähän ruveta koskemaan kun yrittää funtsailla tota et miten toi voi olla mahdollista kun kuitenkin nui hyvät lukemat ja sit silti raskausdiabeteksen leima otsassa kuljen...aamulla tosin tos mittasin herättyäni kun ohjeis oli et ennen aamupalaa mitata verensokeri niin oli 4.1 ja sit piruuttani mittasin ennen noin tunnin kulumista uudellee ni oli 6.7 verensokeri..ja ton nyt ymmärrän et yön jälkeen matalana ja sentäs 7-8 tuntia syömättä. Mut sit mittasin parii tuntii viel myöhemmi ni oli alle 4 taas.. :confused013Noita miettiessä kohoo verenpaineet eikä osaa tehä enää koht mitään...PLAAAAH :smiley-angry016

mulla tosiaan oli eka sormenpäästä otettava näyte ollut normi..sit tunnin päästä 5.5 ja 2 tunnin jälkeen 5.7.

Onks sulla ihan labrassa tehty sokerirasitus eli otetaan ihan verinäyte ennen sokerilitkun juomista ja sitten tunnin ja kahden tunnin päästä verinäyte? On nimittäin ihan eri asia ottaa sormen päästä sokeri, kun syö normaalisti.. Mullakaan ei nimittäin aluksi sormen päästä otettaessa ollut ylityksiä vaan juuri kuvaamisia arvoja ja se tosiaan kyllä muuttui myöhemmin. Mulla oli kaksi ylitystä 4.5/10.6/9.8.

Juu labrassa tehtiin..Ekaks sormenpäästä näyte joka oli 4.8 ja hoitsu sano sen ihan ääneen et mieki kuulin sen..sit litkun juonti ja tunti odotus sit näyte ja ja viimonen tunti ja taas..niinku siullaki.Eka tunnin jälkeen oli 5.2 ja toka tunnin jälkeen oli 5.7 vai mitäneoli...mie en tahdo enää oikeasti tajuta mistään mitään kun miettinyt niin paljon tuota assiita..Jos soittais vaikka äitipolille suoraan ja kyselis sieltä et missä näis oikein oikeasti mennään..Jotta sais selkoa ennenkuin katoaa järki päästä :)

Niin ja siis tota labran sokerirasitus testiähän ennen piti olla syömättä oliko se 12 tuntia..mulla tais olla tosin 13 tuntia. Ennenku eka näyte otettiin.. :happy093

Kun itse kävin sokerirasituksessa, ni mun paastoarvo sormenpäästä oli 3,8 , kun se taas sitten verikokeen mukaan olikin korkeampi (tosin alle tuon 5,3 kuitenkin). Sormiverinäyte ei ole sama asia, kuin laskimoverinäyte.

Kävin testeissä ja "kärähdin". Kolmas arvo oli 11. Mistä mä oon ton vaivan itelleni kiskonu? Älkää IKINÄ jättäkö liikuntaa pois... Ketuttaa, kun muuten meni kaikki niin hyvin. :confused013

Itsekin sain raskausdiabetes tittelin, koska 1h arvo oli 10, 2, paasto ja 2h arvot oli normaalit sokerirasituksessa. Mulla oli tosi mukava neuvolatäti, jolta hain kotiseuranta mittarin, tuumas jotenki, että RD johtuu raskaushormoneista eikä sille kukaan mitään voi. Suomen diabetesliiton sivuilta lainattua "Raskaushormonien määrä veressä lisääntyy odotusaikana. Tämän seurauksena insuliinin teho alkaa heiketä toisen raskauskolmanneksen aikana." http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes

Ja mä taisin siinä toisessa radi-keskustelussa sanookin, et se raskaanaolevan sokeriaineenvaihdunta muuttuu JOKAISELLA odottajalla loppuraskaudessa. Ne muut vaan ei jää siitä kiinni, kun rasituksia ei taideta pahemmin viimeisen kolmanneksen loppuvaiheilla kellekään tehdä.. ;)

Juu..Minä olen ollut nyt rauhoittunein mielin noista sokeriarvoista sen jälkeen kun soitin maanantaina suoraan äitipolille ja niin sanotusti "purkauduin" :dance008. Helpotti huomattavasti kun puhelimen toisessa päässä oli ymmärtäväinen kuuntelija..eikä mikään tuntematon terkkari :angryfire. Nyt oon sit tökkinyt itteäni neulalla ennen aamupalaa,ja lounaan,päivällisen ja iltapalan jälkeen ja mitannut sokeriarvoja jotka on olleet hyviä..korkein on yhdenlounaan jälkeen 5.3 päivällisen jälkeen 5.7 ja aamupalaa ennen on ollut vaihtelevat lukemat 4.1 ja 4.7 välillä. :smiley-bounce015

Mulla tosiaan tehtiin tuo sokerirasitus laskimoverinäytteestä, joten en tiedä onko raja-arvot eri kuin sormenpäästä otettaessa.. No ehkä ne ammattilaiset osaa tehdä oikean diagnoosin raskausdiabeteksesta, vaikka ihmetyttääkin noi Keijulin alhaiset arvot.

Oon kuitenkin itse tyytyväinen, että kuulun siihen ryhmään jolta asia diagnosoitu ja voi tehdä parhaansa asian eteen, vaikka välillä ärsyttääkin suunnattomasti. Eipähän sitten ainakaan tule niin suurella todennäköisyydellä lapselle ongelmia synnytyksen jälkeen, jos tästä nyt jotain hyvää pitää keksiä :)

Takaisin