Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Neuvolan terkka oli myös sitä mieltä, ettei mitään huolta, vaikka raja olikin lähellä. Muut arvot oli tosi hyvät, ja tuohon paastoarvoon tosiaan vaikuttaa niin helposti edellispäivän syömiset, mullakin viimeisenä ruokana juuri ennen paastoa iso annos pastaa.
 
Tämmöiset ohjeet sain mittaamiseen:
Mittaa 2-3 päivänä viikossa. 4-5 mittausta päivässä. Paastoarvo (=aamuarvo ennen aamupalaa) tulisi olla <5,5. 1 tunti ateriasta arvo tulisi olla <7,8.
 
Mun sokerirasituksen arvot oli vasta nyt tullu Kantaan. Aikasemmin jo neuvolasta sanottiin että arvot ok. Nyt kun ite näin noi arvot niin jäin miettimään kun mulla se 1h arvo oli matalin 3,9. Kun oon ymmärtänyt että se on usein korkein. Onko jollain muulla ollu näin tai osaako joku kertoa mistä johtuu?
 
Mulla oli edellisessä odotuksessa sama homma että 1h arvo oli matalin. Sitä en tiedä mistä johtu, kait meidän insuliini on supertehokasta [emoji23]
 
Iloinenodottaja: varmista vielä kerran neuvolasta onko tosiaan ok. Itse en ole mikään lääkäri, hoitaja tai asiantuntija mutta kuulostaa ihan hirveen alhaiselta. Mulla on radi ja sekä aamu- ja iltainsuliinit käytössä ja diabeteshoitaja sanoi että jos ennen ateriaa arvo on alle 4.4 tai 4.3 niin äkkiä jotakin sokerista (vaikka mehua) naamaan.
Jotenkin mun järkeen kävis että se on liikatuotantoa mihin tarvis taas jonkun tasaavan lääkkeen. Mut niinkun sanoin, en tosiaan ole mikään asiantuntija. Omia mietteitä vaan.
 
Jos ei ole mitään diabeteslääkitystä, ei "matalasta" verensokerista tarvitse välittää. Keho osaa tuottaa riittävän määrän sokeria maksassa tasapainottamaan kehon oman insuliinin. Asia on eri, jos kehoon laitetaan ulkopuolista insuliinia, silloin voi insuliinin määrä olla niin suuri, ettei keho pysty sitä itse kompensoimaan. Keho ei mene insuliinikoomaan ilman insuliinilääkitystä, ei vaikka joisi kuinka paljon sokerilitkua tahansa, joten mitään korjaavia toimenpiteitä ei tarvita, maksa hoitaa asian.
 
Takaisin
Top