Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hienoa, ettet joudu tähän rumbaan! :)

Mulla itellä on tuon tiukan ruokavalion noudattamisen lisäks erityisen vaikeeta sokeriseuranta. 4 päivää viikossa 5 kertaa päivässä pitää mitata sokerit. Sormenpäät on välillä vähän hellänä kaikesta pistelystä. Mulla paukkuu arvot heti jos syön mitään hiilihydraattia, vaikka purukumin tai desin riisiä! Viime raskaudessa sain lääkityksen jota en ehtiny alottaa ku vauva jo synty. Nyt tulee vähintäänki se lääkitys ja oon aika varma, että insuliini... Mä en vaan mitenkää osaa pysyä niin tiukassa ruokavaliossa ku tää multa vaatis :sad001

Ainoa mikä tässä raskaudessa jännittää on tää radi :confused: Se kun vaikuttaa lopulta niin moneen asiaan :sorry:

Tulokset tulevat kyllä omakantaan nopeasti, mutta monessa paikassa niihin lätkäistään päälle viivästys. Viivästys tarkoittaa sitä, että tiedot ovat kannassa ja ne näkyvät terveydenhuollon henkilökunnalle, ja ainoa, joka ei niitä pysty näkemään on se testattu ihminen itse. Yleensä tulokset viivästetään kaksi viikkoa, jona aikana tiedot saa tosiaan vain kysymällä terveydenhuollon henkilökunnalta. Joskus viivästystä pidennetään tuosta pidemmäksikin. Eli omakannan koko idea on vesitetty siten, että suurin osa ihmisistä joutuu edelleen soittelemaan laboratoriotulostensa perään, eikä tähän ole mitään muuta syytä kuin käyttäjän kyykytys, koska me käyttäjät olemme niin tyhmiä, että tarvitsemme aina terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluvan googlaamaan tulosten selitykset internetistä ja lukemaan ne meille ääneen.

Nilla, kuulostaa tosi vaikealta ja rankalta! Mäkään en varmasti pystyisi noudattamaan ruokavaliota noin tiukasti, joten toivottavasti ei radia pamahda seuraavassakaan mittauksessa... Mua pelottaa muutenkin vielä tän raskauden sujuminen, koska tää oli aluksi kaksosraskaus, mutta toinen alkio kuoli jo pienenä ilman mitään oireita (eli ei ollu esim. lainkaan vuotoa) ja nyt se kuollu alkio on jotenkin ihmeellisessä paikassa, minkä takia joudun esim. ens viikolla ylimääräseen ultraan. Yritän kuitenkin miettiä niin, että vaikka tääkin menisi kesken, ainakin meitä on mahdollista hedelmöityshoidoilla auttaa, koska valitettavan moni joutuu käymään läpi rankkoja hoitoja ilman ainoatakaan plussaa raskaustestissä. Oon tietysti tosi tyytyväinen, jos kaikki sujuu hyvin loppuun asti ja vielä tyytyväisempi oon, jos ei tarvii lisäksi radista stressata. Käytkö nyt jossain vaiheessa uudelleen verikokeissa? Sori mä oon aika pihalla koko radista kuten melkein kaikesta muustakin raskauteen liittyvästä!

Suski75, on kyllä ihmeellinen systeemi! Me oltiin hoidoissa yksityisellä, ja siellä tuli kaikki labratulokset suoraan kantaan ilman, että hoitava lääkäri oli niitä kuitannut. Ehkä siis tossakin on eroja yksityinen vs. julkinen..? Ja ehkä mun neuvolantäti vain sitten tsekkas noi sokeriarvot nopeasti, kun ne kerran ilmesty niin pian kantaan. Tollanen viivästyttäminen parilla viikolla tuntuu todellakin ikävältä, kun viitearvot pystyy itsekin katsomaan ja vertaamaan omia tuloksiaan niihin!

Ykstyiset yleensä eivät käytä viivästyksiä, koska heille asiakastyytyväisyys on tärkeämpää. Ne asiakkaat, joilla on varaa käydä yksityisillä, äänestävät hyvin herkästi jaloillaan toiselle yksityiselle, jos kokevat tulosten saamisen kovin vaikeaksi. Julkisella puolella asiakkaan pitää vain tyytyä kyykytykseen, tai olla valmis maksamaan enemmän yksityisellä.

Suski75, joo, ihan ymmärrettävää, että moni käyttää ton(kin) takia ennemmin yksityistä, jos vaan pystyy. Me ei olla mitään rikkaita miehen kanssa, vaan ihan normaalisti on asunto- ja autolainat, mutta julkista terveydenhuoltoa ei olla kumpikaan aiemmin juuri käytetty, koska molempien täytyy ottaa palkatonta kaikissa muissa paitsi akuuteissa sairastapauksissa ja sen lisäksi meidän pitää itse hoitaa sijaiset töihin. Nytkin hirveä stressi aina siitä, saanko sijaiset ultra- ja neuvolakäyntien ajaksi, ja kalliiksikin tulee etenkin usean tunnin poissaolot. Ei siis varmasti jatketa julkisten palvelujen käyttöä kuin mitä on pakko, vaan ennemmin maksetaan omalla rahalla siitä, että saadaan ilta-aikoja. Vielä toi tutkimustulosten viivästyttäminen puoltaa asiaa, vaikka ainakin tällä kertaa tulokset tulikin nopeasti. :)

Suski75, en tiennytkään tuosta o_O onpas kyllä typerää! Olen käynyt jo parin viikon ajan omakannassa katsomassa jos virtsakokeiden tulokset (ja viime maanantainen np-ultra ja ne "yhteistulokset" sun muut) näkyis siellä, mut vielä ei näy mitään muuta kuin ne ajat, ja sitten on vaan tyhjä sivu. Sain kyllä siis tulokset jo paikan päältä mut olis vaan kiva nähdä ne vielä kirjallisessa muodossa. Tuohan on ihan hanurista kyllä.

En tiedä vaikuttaako asuinpaikka, mutta pk-seudulla missä me asutaan tulee kaikki samantien omakantaan. Riskiluku tuli sinne samanpäivän iltana, kun milloin oltiin ultrassa. Veriarvotkin tuli 1-2 pv päästä tai heti vaan kun oli valmiit. Harmi et on noin eri käytännöt :/

Minulla kävi niin, että esikoisen kanssa seulontaverikokeiden tulokset tulivat heti näkyviin omakantaan, ja sitten nt-ultran jälkeen seulontaverikokeiden tulokset lakkasivat näkymästä. Nt-ultran tietojen syöttämisen yhteydessä noihin kaikkiin tietoihin lätkäistiin päälle uusi kahden viikon viivästys! Minua tämä ärsytti sen verran, että menin heti seuraavana päivänä vaatimaan neuvolasta kaikki seulontatulokseni paperilla, ja paperin nurkassa tosiaan luki myös se viivästyspäivämääräkin. Aivan seinähullu keksintö tuo viivästys.

Täällä sokerirasitus ensi viikolla. Olen kotona mittaillut paasto- ja aterian jälkeisiä arvoja, jotka olleet ihan ok, mutta toisaalta mulla oli vuosi sitten verikokeella otettu paastoarvo ihan viitearvojen ylärajalla. Jännittää siis...

Ei muita neulakammoisia satu olemaan? :wacky: meinasin jo labran seulontakokeessa pyörtyä... Hoitajalle totesin, että mitenköhän sokerirasituksen kans käy :confused: iän puolesta (30 v.) joudun siihen automaattisesti. Hirvittää ajatus pitkästä odottamisesta, että "pääsee" pistettäväksi! Lisäksi meillä päin ei saa testien välillä mennä pitkäkseen yhtään, tosin veikkaan niiden katsovan mulle makuupaikkaa aika äkkiä...

Jos mulla radi todetaan, niin se on kyllä järkytys, ajatus ittensä pistämisestä tekee pahaa!

Mä kävin tänään sokerirasituksessa. Tiesin kyllä mikä tuomio sieltä tulee, koska ei kahta ilman kolmatta. Mulla ei oo varsinaista neulakammoa mut kyllä se aina meinaa vähän ruveta huippaa kun ne pistää. No niistä sokerin mittauksista vielä sen verran että ekassa raskaudessa sain ihan hyvin otettua sokeriarvot mut jotenki toisessa raskaudessa en pystynyt millään pistämään. Onneks mies sai aina otettua ne sokeriarvot multa. Huomenna käyn hakemassa mittauslaitteen niin pääsee mies taas pitelemään :grin

Mulla on huomenna tuo sokeritesti. Täällä ainakin aina kaikissa labroissa missä oon käyny, niin hoitaja kysynyt, että soittaako lääkäri, soitatko itse soittoaikaan vai laitetaanko tekstarilla tulokset. Julkisella siis. Toivon että huomisetkin saa tekstarilla :D

Työterveys on Mehiläisellä ja vakkaripaikan saatuani jouduin terveystarkastukseen ja kävin labrassa jossa otettiin vino pino kaikkea. Oon ladannut puhelimeen omaMehiläinen sovelluksen, mihin tulli arvot sitä mukaan tiputellen kun valmistuivat. Lisäksi jos arvo oli viitteissä, luku oli vihreällä ja jos alle tai yli, niin punaisella! Hoksaa visuaalisesti tyhmempikin missä mennään :D leukosyytit ja kolesteroli on hippasen koholla. -_-

Istuskelen täällä odottamassa 2h koetta, just tätä rasitustestiä ei oo mahdollista saada arvoja itelle tekstarilla kuten muita kokeita. "Neuvolassa sitten." Ja omakannassa on varmaan ihan turha käydä

Mä oon nyt pari viikkoa mitannu sokereita, eikä ne pysy tässä raskaudessa näköjään kurissa mitenkään :meh: Pahempi siis ku viimeks ja nyt sainki äitiyspolilta kutsun diabeteslääkärille. Lääkitys ainakin varmasti tulossa.... :facepalm:

Mun arvot oli kuulemma ideaalisesti marginaalissa :) RV 26 sitten uusiksi tän varamassan takia :D

Keskiviikkona sitte äitiyspolille lääkärin juttusille. Toivottavasti tälläki kertaa olis ultra (painoarvio) :)

Tänään oli toka kontrolli äpolilla ja homma on nyt hallinnassa niin hyvin, että seuraava aika vasta 5vkon päästä :) Vauva vastaa kooltaan viikkoja 24+2 ja mulla tänään 24+0 eli ei vielä ainakaa mitenkää liian iso :)

Hieno juttu

Takaisin