Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos tsempistä :) Käsi on vieläki kipee, mistä näytteet otettii :confused: Nyt sit jännitettävä sinne seuraavaan neuvolaan (2.11.) asti tuloksia :meh: Kantaanki kestää 2-4 viikkoa tulla kaikki...

Mulle on neuvolasta soitettu molemmissa raskauksissa samana päivänä kun oon käyny rasituksessa. Molemmissa raskausdiabetes. Sit jos niissä ei olis ollu mitään vikaa niin sit olis odoteltu seuraavaan neuvolakäyntiin.

Jospa ne sun arvot on ihan kunnossa.
Tai sitten on niin eri käytännöt eri neuvoloissa.

Mä kävin maanataina kans kokeissa. Olihan ällöä litkua. Äkkiä sen sain kyllä juotua, mutta se olotila sen jälkeen. Yök. Onneks pääsin pötköttää, ois ollu ihana kököttää kaks tuntia istualteen oksennus kurkussa. Mullaki tulokset selviää vasta seuraavassa neuvolassa tän kuun loppupuolella.

Millä viikoilla ootte käyny kokeissa?
Ihmettelen ku ekassa neuvolassa sanottiin et mun pitäs mennä, mut ei sit mitään muuta.. eikä oo lähetettä labrassa. Kai odotan seuraavaan neuvolaan että saan lisää infoo tästä :D
Rv 14+2

Jos on eka kerta tai ei oo ollu aikasemmin radia, niin se on vasta myöhemmin ja uudelleenodottajilla joilla ollut aikasemmin radi, niin aikasemmin. Mä kävin nyt rv15 :) Mut esikoisen odotukses kävin vasta rv26 :)

Mä kävin viikolla 12+5, eikä oo aiemmin ollu.

Käypä hoito -suosituksen mukaan testaus menee näin:

imk00382.jpg
Eli viikolla 12-16 sokerirasitustesti tehdään niille, joilla on suuri riski raskausdiabetekseen. Jos siis on ollut radi aiemmin, painoindeksi on yli 35, pissassa on sokeria, käytössä on glukokortisoidilääkitys, on todettu PCOS tai suvussa on kakkostyypin diabetesta. Yksikin näistä riittää syyksi aikaiseen testaukseen.

Sitten viikolla 24-28 sokerirasitus tehdään kaikille, paitsi alle 25-vuotiaille ensisynnyttäjille, joiden painoindeksi on alle 25, tai alle 40-vuotiaille uudelleensynnyttäjille, joilla painoindeksi on alle 25, eikä heidän aiemmissa raskauksissaan ole tullut yli 4,5-kiloisia lapsia. Myös aiemmassa testissä negatiivisen tuloksen saaneet pääsevät uudestaan testiin, mutta positiivisen tuloksen saaneita ei testata enää uudestaan.

Tämä on siis valtakunnallinen ohje.

Tuo taulukko oli kyllä hyvä, kiitos Suski75. Ensi viikolla varmaan neuvolassa selviää, että milloin mä joudun testiin.

Näköjään neuvolakohtaista sitte tämäkin. Mulla oli viime raskaudessa myös erittäin suuri riski sairastua radiin ja silti oli vasta myöhemmin rasitus. Nyt oli aikasemmin just sen takia ku viime raskaudessa oli radi.

Kiitos Suski75! Joudun siis joulun aikaan tuohon sokerirasitukseen...taitaa jäädä joulutortut syömättä ja glögit juomatta.

Olen 31-vuotias ensisynnyttäjä ja vielä ylipainoinen. Ekalla neuvolakäynnillä kysyin joudunko siihen litkutestiin ja neuvolantäti sanoi että joudun mutta vasta sitten puolenvälin jälkeen eli olisiko sitten juurikin noilla viikoilla 24-28.

Mitä se käytännössä tarkoittaa jos on raskausdiabetes? Joudunko rueta pistämään insuliiniä vai vaan katsomaan tarkemmin syömisiäni?

Yleinsä se raskausdiabetes on niin lievä että ruokavaliolla selviää. Siihen annetaan neuvolassa hyvät ohjeet. Joskus ne sokerit ei sitten pysykkään kurissa niin sillon tarvii joko lääkehoidon tai insuliinin. Ne sokerirasituksen arvot on raskaana oleville alempia kun muille, eli se raskausdiabeteskin todetaan helpommin.

Mulla ekassa raskaudessa kävi pelkkä ruokavalio. Toisessakin selvisin tosi pitkälle sillä ruokavaliolla. Viikkoa ennen tytön syntymää jouduttiin sitten aloittamaan insuliini.
Se oli kyllä paha kun mulla oli aina paasto-arvot koholla ja ainut miten sain pidettyä ne hyvänä oli se että kävin yöllä syömässä jotakin. Se on kyl aika ällöttävää mut pakkohan se oli kun en lääkitystä olis halunnut.

Mitä se käytännössä tarkoittaa jos on raskausdiabetes? Joudunko rueta pistämään insuliiniä vai vaan katsomaan tarkemmin syömisiäni?
Jos testissä tulee diagnoosi raskausdiabeteksesta, saa kotiin verensokerimittarin, jolla pitää seurata verensokeria ja katsoa, pysyvätkö verensokerit hyvinä kotioloissa. Verensokeri mitataan sormenpäästä, pistetään siis sormenpäähän reikä ja otetaan siitä pisara verta liuskalle, ja kone kertoo sokeriarvon. Verensokeria mitataan välillä aamuisin ennen ruokailua, ja välillä koko päivän kaikkien aterioiden ennen ja jälkeen. Meidän lasketun ajan ryhmässä huomasimme, että ohjeet siitä, mitä piti mitata ja kuinka usein vaihtelivat paikasta riippuen. Joku testasi vain kaksi viikkoa ja sen jälkeen mittari piti palauttaa neuvolaan, ja toinen taas testasi joka viikko 28 viikon ajan, vaikka ylityksiä ei tullutkaan.

Samalla annetaan myös ohjeet siitä, miten pitäisi syödä ja liikkua, jotta verensokerit pysyvät hyvinä. Ruokavalio-ohjeeseen kannattaa suhtautua järjellä, koska joillakin se ei paranna sokeriarvoja vaan huonontaa niitä. Onneksi kuitenkin on mittari, josta näkee, miten oma kroppa reagoi ruokaan, ja itse pitää selvittää, mikä itselle sopii, jos tuo malliruokavalio ei toimi.

Jos kotimittauksissa ei tule ylityksiä, ei silloin ole mitään tarvetta pistää insuliinia tai ottaa muitakaan lääkkeitä raskausdiabetekseen. Jos ylityksiä tulee, eikä niitä saada syömisellä tai liikunnalla kuriin, niin sitten pitää pistää insuliinia tai syödä tabletteja. Suurin osa diagnoosin saaneista ei näitä tarvitse, ja osa ei tarvitse edes raskausdiabetesruokavaliota, koska verensokerit ovat hyvät ilmankin.

Jos joutuu pistämään insuliinia, voi ajatella lohduksi, että sitten pääsee raskausdiabeteksen takia ultraan muutaman viikon välein, ja pääsee automaattisesti synnytystapa-arvioonkin. Jos lääkehoitoa taas ei tarvitse, ei tipu ylimääräisiä ultria tai synnytystapa-arviotakaan.

Muokattu viimeksi:
Mulla ylittää painoindeksi normaalin painon ja sukurasituskin löytyy. Silti esikoisen raskaudenaikaan sekä tämän nykyisen, rasitus on muistaakseni joskus rv 20 jälkeen. Taitaa tämäkin vähän vaihdella sen mukaan missä asut. :rolleyes:

Mulla ylittää painoindeksi normaalin painon ja sukurasituskin löytyy. Silti esikoisen raskaudenaikaan sekä tämän nykyisen, rasitus on muistaakseni joskus rv 20 jälkeen. Taitaa tämäkin vähän vaihdella sen mukaan missä asut. :rolleyes:
Alkupuolella testataan painon perusteella ne, joiden painoindeksi on yli 35, ja loppupuolella ne, joiden painoindeksi on yli 25. Minulta ei neuvolantäti edes muistanut kysellä riskitekijöitä, eli sukurasitetta tai muutakaan, vaan ihan itse toin ne esiin. Neuvolantätini ei edes tiennyt, että PCOS on riskitekijä.

Käytiin esikoisen kans neuvolalääkärillä ja kysyin samalla sokerirasituksen tulokset. Tällä kertaa jäin kiinni kaikista kolmesta arvosta....hitto! :shifty: No enpähän joudu siihen toiseen rasitukseen sit myöhemmin, mut mielelläni olisin ilman radia tällä kertaa ollu :meh: Esikoisesta siis vaan paasto ylitty sen 0,1 yksikön verran ja nyt oli paasto sama, 1h arvo ylitty 0,5 ja 2h jopa 1,2 :sad001 Se on sit seuraavat 6kk pelkkää kanasalaattia ja vettä :yuck:

Mulla just todettiin radi, paastoarvo oli koholla. Ongelmalliseksi nyt tulee se, että oksennan edelleen päivittäin enkä pysty syömään about mitään mitä radi-dieetillä pitäisi.
Hermostuttaa koko tämä tilanne.

Paljon tsemppiä teille kaikille, joilla on rad todettu! Mä en edes tajunnut, kuinka paljon se hankaloittaa elämää! Mä kävin tänä maanantaina ekassa sokerirasituksessa, koska mulla on PCOS (joka myös aiheutti meillä lapsettomuuden). Lohdutuksena itse koetta pelkääville, että musta se oli tosi OK kokemus; olin jotenkin odottanut pahempaa kavereiden puheiden perusteella. Ehkä sekin vaikutti, että tätä raskautta tosiaan yritettiin kauan eikä ilman kalliita ja henkisesti rankkoja hoitoja olisi onnistunut. Nyt, kun vihdoin oon raskaana, otan kaikki oireet, veri- ja sokerikokeet mielelläni vastaan. :) Eihän se litku hyvää ollut, mutta mulla oli koko ajan hyvä olo ja odotustilassa luin lehteä ja kirjaa, niin aikakin meni nopeasti. :) Toki ymmärrän, ettei kaikki kykene tohon, jos olo on aivan karsea.

Olin varautunut siihen, että mulla ois rad, koska mun PCOS on paha; edes BMI:n tiputus lapsettomuushoitojen aikana ei auttanu mun munasarjoihin. Ennen raskautta BMI oli 27, eli ei ihanteellinen, joten siksikin olin positiivisesti yllättynyt, ettei radia ainakaan vielä todettu. :) Pidin esim. sokerittoman syyskuun, että ehkä sillä oli vaikutusta. Olin jotenkin ajatellu, ettei radin kanssa eläminen ois paha, mutta nyt kun luin tätä ketjua, niin puoli vuotta pelkkää kanasalaattia ja vettä kuulostaa kyllä ankealta!! Tiedän, että helposti saattaa rad pamahtaa kohdalle toisessa testissä, mutta no sen näkee sitten.

Niin ja ilmeisesti todellakin erilaisia käytännöt eri paikkakunnilla; mä kävin maanantaiaamuna labrassa ja jo parin tunnin päästä neuvolakäynnillä nähtiin kaksi kolmesta tuloksesta. Kolmannen katsoin illalla itse omakannasta ja vertasin viitearvoihin. Jännä, jos ei kaikkialla edes omakantaan tule pian, kun labran työntekijäkin sanoi mulle, että näähän on sitten tosi pian valmiit ja omakannassa.

Takaisin