Sokerirasitus ja raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nilla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No eipä mulla sitte ollukaan sitä rasitusta. Nvlterkka varannu ekan ajan 7.15 ja labra muuttanu aukioloaikojaan niin, että aukeaa vasta 8.00 :eek: Enhän mä voi mennä vaan 8.15 ja 9.15 sinne, ku tarvii sen kolme näytettä! :laughing021 Meillä on huomenna neuvolassa esikoisen fyssari, niin täytyy pyytää et nvlterkka varais uudet ajat rasitukseen....menee nyt sit vaa kahden viikon päähän tuo, ku en oo maisemis :confused:

Nyt on aika varattu, 27.10. vasta, mutta sain viikon haarukan mille välille pitää aika varata. Pitää varmaan kanssa ottaa kutimet mukaan :D

Nonni, radihan sieltä napsahti, voi paska :(

Ja paastoarvoistahan se taas jäi kiinni:

Paasto 5,6
1h 9,2
2h 5,8

Mä kävin esikoisen raskausaikana sokerirasituksessa, mutta ei ollut mitään poikkeavaa arvoissa. Nyt mietin joudunko uudelleen, kun mun mielestä meillä joutuu automaattisesti vain yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät.

Mulle ei ekassa neuvolassa hoitaja edes maininnut sanallakaan koko sokerirasitusta, saati raskausdiabetesta, ja mä oon yli 35v. BMI ei ole >25 eikä ole sukurasitetta. (Seuraava neuvola vko 15-16 ehkä siellä ottaa puheeksi?)

Ei muuten kyllä selittänyt sitäkään, mitä labroissa (veri+virtsakoe) katotaan, muuta kun että taudit + vasta-aineet verestä. Itse kysyin labrahoitajalta, ja hän selitti. Eikä kertonut seulonnoista muuta kuin sen, että ''seulontoja suositellaan'' (mut jossen itse ois tiennyt mitä seulotaan, ni en tietäis kyl nyt neuvolan jälkeenkään :) )

Ilmeisesti meilläkin tehdään koe kaikille, koska minulla ei ole mitään noista riskitekijöistä. Ärsyttää, kun koe tehdään ainoastaan sairaalassa, jonne meiltä on pitkä matka (melkein 2 tuntia) ja pelottaa, että tulee migreeni syömättömyydestä. Siinä menisi taas monta päivää pilalle. Luultavasti myös oksennan ne litkut samantien (siis eikö siinä juodakin jotain?). Mutta kai ne tietävät mitä tekevät, voihan huokaus :rolleyes:

Kyllä siellä juodaan sitä litkua. Jos oksentaa niin sitten se rasitus keskeytetään ja tehdään joku toinen pv uudelleen.

Mä oon taas ihan varma että mulla on raskausdiabetes koska aikaisemminkin on ollut. Mulla tulee koko päiväksi tosi huono olo siitä pitkästä. Onneks sen saa nykyään kylmänä. Joskus se oli huoneenlämpöstä ja se oli tosi ilkeä juoda :hungover:

Kävin ekasta rasituksessa x 2 ja tokassa testissä sain radi dg:n. Söin viikon verran dietillä ja aamusokerit alkoi olla välillä 3.2-4 eli liian alhaiset. Kerran asioilla ollessa sokerit tippui taas 3.2. Onneksi tajusin käydä ostamassa sokeria (suklaata) ja sain sokerit ylös. Tähän loppui dietti. Tokasta en mennyt rasitukseen, mutta nyt menen. Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja hoidan työssäni paljon 1- Ja 2-tyypin diapetespotolaita. Täytyy todeta, että tietyiltä osin radin hoito on Suomessa retuperällä. Keskivertotapaukset osataan hoitaa hyvin, mutta poikkeustapauksia ei. Välillä olen vitutuksissani todennut, että radin hoito on Suomessa pseudolääketiedettä (ei se kuitenkaan niin ole.)

Täällä alotettiin tänään mittailut, kahden viikon päästä katsotaan millasia arvoja on ollut. Onneksi ei tarvinnut mennä diabetes-hoitajalle kuuntelemaan samoja juttuja kuin viime vuonnakin, pyysin siis ettei tarvitsisi mennä, ainakin viime vuonna se sama hoitaja oli tosi tympeä.

Jos tän kahden viikon mittaukset on ok, ei tartte mittailla enää kun kerran kuussa (luojan kiitos).

Uus rasitusaika varattu enskuun alkuun. Mitään en oo niin paljon pelänny vähään aikaan ku sitä, että jos on taas radi.... Kyllä mä radin kans pärjään, mut mä en vaan mitenkää halua taas (ja tällä kertaa vielä kauemmin) syödä pelkästään kanasalaattia kaikki päivät :meh:

Mulla oli sokerirasitus eilen. Oli kyllä karsee kokemus. Ekas verikokees meniki sit puol tuntia. Pistäjä ei saanu vasemmasta kädestä tulemaan verta. Mulle iski paha olo ja alko pyörryttää. Meinas taju lägteä mut onneks pysyin hereillä. Vaihdettii toisee käteen ja tällä kertaa makasin selällään ja saatiin koe otettua. Huono olo siitä tuli ja oksennuspussiin kakosinkin. Yrität sitte siinä samalla juoda sen litkun. Loppu kokeen makasinkin sit paareilla käytäväs ja tunnin välein kävin antaas ne loput näytteet. Ei ollu kummoinen olo.

Illalla iski sit päänsärky ja maha meni sekaisin. Ravasin illan ja aamu yön vessassa.
Tänään on ollut vatsa hellänä ha kipeä ja oon enimmäkseen lepäilly sängyssä.
Onko muilla menny maha sekaisin siitä litkusta?

Täällä istutaan terveysasemalla sokerirasituksessa. Litku juotu! Sain sen alas. Jee! Vasemmasta kädestä ei löytyny suonta, ku siitä otettu verta just pari viikkoo sitte...kaiveli ja kaiveli mut ei... Kaikki kolme näytettä otetaan nyt sit samasta kädestä...kiva! :dead:

Takaisin