Sokerirasitus ja radi

OUNOU

Jostain jotain jo tietävä
Sokerirasitus oli eilen ja tulokset näyttäisi olevan piilotettuna, kun kaikki muut tulokset, jotka olivat ok, oli julkaistu. Taisin nyt pahasti narahtaa. Odotan terkkarin soittoa tänään.

Aiemmin ollut radi ja pitkävaikutteinen insuliini. Muuten ei haittaisi, paitsi tuo sokeriarvot mittaus on jotain aivan hirveetä. Meinaa taju lähteä, kun yrittää tsemppaa. Aivot ei vaa välitä viestiä käsiin et painais laukaisinta. Pahinta mitä siinä voi tapahtua, et nippasee. Silti aivan hirveetä. :woot::happy118
 
Mä täällä just istun sokerirasituksessa ja ei kyl ollut taaskaan herkkua se litku vaikka osasi jo valmistautua sen makuunkin. Esikoisen kohdalla todettiin myöhemmässä rasituksessa radi, silloin paasto-arvosta narahdin. Nyt oon ihan varma, että radi diagnoosi napsahtaa hyvinkin pian :bag:
 
Mä täällä just istun sokerirasituksessa ja ei kyl ollut taaskaan herkkua se litku vaikka osasi jo valmistautua sen makuunkin. Esikoisen kohdalla todettiin myöhemmässä rasituksessa radi, silloin paasto-arvosta narahdin. Nyt oon ihan varma, että radi diagnoosi napsahtaa hyvinkin pian :bag:

Tsemppiä! Mullakin edessä ensi viikolla..
 
Minkä mukaan katotaan nuo viikot sokerirasitukseen? Mulle sanottii vaa et sitte rv 20 jälkeen ois tiedossa, mut en hoksannu ees tarkentavia kysymyksiä sillo kysyä. :pompus:
 
Minkä mukaan katotaan nuo viikot sokerirasitukseen? Mulle sanottii vaa et sitte rv 20 jälkeen ois tiedossa, mut en hoksannu ees tarkentavia kysymyksiä sillo kysyä. :pompus:

"Pääsääntöisesti sokerirasituskoe tehdään raskausviikoilla 24–28. Jos odottajan sairastumisriskin arvioidaan olevan suuri (painoindeksi BMI on vähintään 35 kg/m2, äidillä on ollut raskausdiabetes aiemmin tai hänellä on todettu munasarjojen monirakkulatauti, raskauden alussa on havaittu sokerivirtsaisuutta tai lähisuvussa on tyypin 2 diabetesta), koe tehdään jo raskausviikoilla 12–16. Jos tulos on tuolloin normaali, se uusitaan raskausviikoilla 24–28. Poikkeavaa sokerirasitusta ei uusita. " lainattu teksti
 
Minäkin menossa rasitukseen sitten rv 24 tai jotain. Kolmessa edellisessäkin käynyt, ei vielä radia niissä. Nyt kyllä taas oon varma että se napsahtaa, ne arvot on niin tiukat! Aikaisemmissakin oon ollut varma, mutta onneksi ei arvot yli rajojen.
 
Paasto-arvohan se oli koholla, joten radi napsahti kuten vähän arvelinkin. Huomenna sit hakee neuvolasta mittarit ja seurantavihkot ni näkee miten tällä kertaa kestää arvot kurissa.

Noh, jotain positiivista et pääsee ainakin ylimääräiseen ultraan ihan loppuraskaudessa ja eipä tartte mennä uusiks juomaan sitä sokerilitkua enää myöhemmin :woot:
 
Siis mitä hittoo, mulla tuli arvot normaaleina. En voi uskoa. Esikoisen aikana oli istukka ongelma ja ei ehditty raskautta loppuun ja sokeriarvot heitteli ja nyt NORMAALIT! En voi uskoa.


No uusi testi sitten myöhemmin ja toivotaan et silloinkin normaali. Nyt alkaa jo uskoa et ehkä tää monikkoraskaus menisikin hyvin.

Tsemppiä radi taivaalle, jos sellanen tulee. Pahinta, jos alkaa ruokailu stressaamaan. Isellä oli insuliinihoitoinen edellisellä kerralla, niin ei se insuliinin pistäminen ollut paha (jos ruokavaliolla&liikunnalla ei pysy arvot kurissa) ja stressi helpotti, kun tiesi lääkityksen olevan mukana. Eikä kaikki radi vauvat ole automaattisesti isoja tai niiden sokerit synnytyksen jälkeen heittele, varsinkaan kun radia seuraa ja hoitaa.
 
Mä kävin eilen sokerirasituksessa. En oo koskaan aikasemmin sinne joutunut ja vähä jännitti se litkun juominen. Olin luullut sitä paaaaljon pahemman makuiseksi. Ois niinku ois juonu hiilihapotonta spriteä jossa oli vähän vielä ekstra makeutusta. Mutta tärkein että nyt ainakin läpäisin testin eli ei oo radia! :smiley-bounce013 Toki joudun sinne vielä uudestaan myöhemmin kun on tuota ikää ja ylipainoa. Mulla ei oo kyllä koskaan aiemmin ollut mitään ongelmia sokerien kanssa. Mietin vaan että milloinkohan se seuraava rasituskoe on?:think005
 
Mä kävin eilen sokerirasituksessa. En oo koskaan aikasemmin sinne joutunut ja vähä jännitti se litkun juominen. Olin luullut sitä paaaaljon pahemman makuiseksi. Ois niinku ois juonu hiilihapotonta spriteä jossa oli vähän vielä ekstra makeutusta. Mutta tärkein että nyt ainakin läpäisin testin eli ei oo radia! :smiley-bounce013 Toki joudun sinne vielä uudestaan myöhemmin kun on tuota ikää ja ylipainoa. Mulla ei oo kyllä koskaan aiemmin ollut mitään ongelmia sokerien kanssa. Mietin vaan että milloinkohan se seuraava rasituskoe on?:think005
Mulle ainakin aiemmin ohjeistettu rv 24-28. Nyt ei taida tarvita käydä ollenkaan, ellei sitten sitten seuraavassa neuvolassa laita sinne. Aiemmista käynyt tuon 2x, eikä sokereissa mitään häikkää.
 
Mulla oli sokerirasituksen viimenen arvo vähän yli, niin nyt joutuu mittailemaan verensokereita. Joka toinen viikko 4pv aamu arvo ja tunti aamupalan jälkeen sekä joka toinen viikko yhtenä päivänä vuorokausi käyrä. Millasia ohjeita muilla on?
 
Mulla oli sokerirasituksen viimenen arvo vähän yli, niin nyt joutuu mittailemaan verensokereita. Joka toinen viikko 4pv aamu arvo ja tunti aamupalan jälkeen sekä joka toinen viikko yhtenä päivänä vuorokausi käyrä. Millasia ohjeita muilla on?
Mulla ohjeena et joka viikko mitataan 2-3 päivänä ja aina paastoarvo sekä 4-5 kpl 1 h ruuan jälkeen arvoja.
 
Mulla oli sokerirasituksen viimenen arvo vähän yli, niin nyt joutuu mittailemaan verensokereita. Joka toinen viikko 4pv aamu arvo ja tunti aamupalan jälkeen sekä joka toinen viikko yhtenä päivänä vuorokausi käyrä. Millasia ohjeita muilla on?
Mulla samat ohjeet, joita jo noudatan, vaikka en oo viel testissä käynyt. Viime raskaudessa piti aloittaa metformiinilääkitys, niin oon henkisesti varautunut mittailemaan. Toistaiseksi arvot olleet ihan kuosissa.
 
Te keillä on radi, niin mitä syötte iltapalaksi? Ärsyttää kun meinaa koko ajan olla aamuverensokeri olla sillä rajalla, että saan kohta lääkityksen enkä todellakaan haluisi mitään lääkkeitä syödä. Nyt ollut ylimmillään aamusokeri 5.6 tai 5.7. Ja kuulemma liian pitkä väli iltapalalla ja aamupalalla.
 
Te keillä on radi, niin mitä syötte iltapalaksi? Ärsyttää kun meinaa koko ajan olla aamuverensokeri olla sillä rajalla, että saan kohta lääkityksen enkä todellakaan haluisi mitään lääkkeitä syödä. Nyt ollut ylimmillään aamusokeri 5.6 tai 5.7. Ja kuulemma liian pitkä väli iltapalalla ja aamupalalla.

Minä söin ruisleivät kananmunalla ja tomaatilla. En sitten tiedä, mikä olisi ollut hyvä syödä, mutta ainakin nälkä pysyi poissa testin loppuun saakka. :) Tai olen muutenkin aina ollut huono syömään aamupalaa, syön aina vasta pari tuntia heräämisen jälkeen, käyn ensin ulkona.

Viime perjantaina oli siis oma testi ja tulokset oli ihan normaalit. Huono olo siinä tuli, mutta sai onneksi makoilla, niin meni ihan sillä ohi. Litku ei ollut pahaa.
 
Mulla pitää olla riittävän tuhti iltapala ja tosiaan ettei väli aamupalaan venyisi ihan hirveän pitkäksi, paras olisi max 10 h. Iltapalaan kuuluu usein 1-2 ruisleipää juustolla ja kasviksiksilla, maustamatonta jugurttia jossa on sit seassa sokeroimatonta mehukeittoa ja hedelmiä/marjoja. Himojen mukaan oon sit saattanu lisäksi syödä milloin mitäkin herkkua pienesti, esim keksiä, pullaa, muffinia ja eivät onneksi vaikuta arvoihin jos syön vain pienen ja kohtuudella.
 
Sokerirasitus oli aika iisi, eikä se litku mitään kummosempaa ollu. Kyllä sen ny joi nälkäänsä mutta odotin vielä pahempaa koska siitä vouhotetaan mielestäni aivan liikaa. Ei onneksi radia. Ihmetyttää vain kun ei tarvinnut alkuraskaudessa mennä vaikka olikin sukurasite. Toki ei mua haitannut että nyt vasta rv26 piti mennä:p
 
Sokerirasituksessa vielä yhden verenimasun verran, kyllä hirvittää että nyt se napsahtaa... Oon kyllä jotenkin niin varma :nailbiting: :confused:

Muoks :grin ei radia! Paasto 4.9, toinen aika hiilillään 9.8 ja kolmas 8.0 :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top