Sokerin syönti ja herkut

Daaria

Satasella mukana keskusteluissa
Hei, minkälaista linjaa olette sokerin ja herkkujen suhteen vetäneet?

Itse olen ajatellut, että sokeria ei tarvitse syödä ollenkaan, eikä leivoksia vaikka olisi sokerittomia, tai mitään makean makuista. Eli myös lisätty hedelmäsokeri, siirapit ja hunaja on pannassa. Kuivattujen hedelmien kohdalla mietin pitäisikö sitäkin rajoittaa, tai siis olla nollalinjalla. Meillä herkkuja on hedelmät ja marjat. Mummot haluaisivat upottaa lapsen sokeriin, mutta olen tiukasti kieltänyt sokerin ja sokerittomienkin leivosten antamisen. En halua, että lapsi oppii mankumaan mässyä ja lihoo.

Toki jossain vaiheessa ne tulevat kohtuullisesti kyseeseen. Minkä ikäisinä teillä on aloitettu herkuttelu? Taaperoni täytti juuri vuoden.
 
Meillä oltiin tytön kanssa aika tiukkoja sokerista ja sai esimerkiksi jäätelöä eka kerran vasta 2,5-vuotiaana reissussa, maustetut jugurtit tai limsa eivät kuulu ohjelmistoon vieläkään. Pienempänä herkkua oli pulla harvakseltaan, pullataikina on aika vähäsokerinen moneen muuhun verrattuna. Karkkia tai suklaata ei olla annettu edelleenkään eikä niitä mangukaan. Hunajaa annetaan yskään, kun se siihen on auttanut. Keksejä tai leivonnaisia saa nykyään vähäsen silloin jos niitä itsekin syömme. Keinomakeutettuja juttuja, mehuja, jugurtteja ym. ei haluta antaa ollenkaan, meillä käytetään oikeaa sokeria sisältäviä silloin kun käytetään. Pojan kanssa ollaan hieman tingitty sokerinatseilusta ja saa "herkkuja" silloin kun siskokin, samassa pöydässä kun istutaan.
 
Mä ajattelin ensin ettei saisi mitään sokeriherkkuja ennenkuin tyyliin 3vuotiaana, mutta todellisuus aivan muuta. Tyttö kyllä tunnistaa herkut jollain ihme sokeritutkallaan, vaikkei olisi koskaan ennen kyseistä herkkua saanut. Meillä syödään muutenkin aina samaa ruokaa, niin pitäisi itsekin elää täysin ilman herkkuja jos en haluaisi niitä lapselle antaa. Eli meillä saanut noin vuoden ikäisestä (nyt 1v 7kk) aika lailla samoja mitä itsekin syön (keksejä, pullaa, jäätelöä, suklaata jne) satunnaisesti esim kylässä/kahvilassa jne välillä kotonakin välipalalla/jälkkäriksi. Määrät on kuitenkin pieniä, myös esim rusinoissa, muutama rusina kerrallaan tai esim 1 muumikeksi on yleensä tytölle ihan riittävä. Olen myös pitänyt sen linjan, että aina ensin syödään jotain terveellisempää (ruoka tai välipalalla leipää/tuoretta hedelmää) ettei pelkkiä herkkuja söisi.

Nyt on muutaman kerran saanut hirveät raivarit kun ei ole saanut jotain haluamaansa herkkua, kieltäytynyt ruuasta ja huutanut vaan keksipurkin perään, mutta silloin olen vaan poistanut pöydästä leikkimään ja rauhoittumaan. Jossain vaiheessa tulee jatkamaan ruuansyöntiä tai sitten odotetaan seuraavaan ruoka-aikaan, mutta herkut jää saamatta jos kiukutelaan ja siihen on tyytynyt :)
 
Ei oo kamalan tiukkaa linjaa pidetty. On saanut maistaa mm. jätskiä (pari lipaisua), pullaa, voileipkeksin päällä sipaisu marmeladia.. Omilla synttäreillään maistoi kakkua. Poju ei oikein edes pidä makeasta, niin ei ole maistamisen jälkeen kinunnut lisää.

Mulla on enemmän huoli siitä, miten saisin tämän syömään yhtään mitään makeaa, kun hedelmätkään ei maistu. Ainoastaan vesimeloni.. :D

Puurokaan ei kelpaa jos siihen laittaa Marja/hedelmäsosetta. Hyvin maistuu ilman.
 
Meillä tytöt (nyt 1v3kk) saavat hyvin vähän lisättyä sokeria. Piilosokeria on joissain ruuissa, mutta herkkuja eivät syö. Jos aikuiset syövät pullaa, tytöt saavat esim talk-muruja tai leipää ja siihen tyytyvät hyvin. Karkista, limpparista tai leivonnaisista tytöillä ei ole mitään kokemusta ja niiden maistatusta yritetään lykätä niin pitkään kuin mahdollista. :)

Lisään sokeria niihin ruokiin, jotka sitä vähän vaativat, mutta määrät ovat hyvin pieniä. Jugurtit menevät maustamattomina.

Herkuttelu on osa ihmisen elämää, enkä usko totaalikieltämiseen. Lasta täytyy kuitenkin opettaa siihen, että herkuttelu on herkuttelua ja sillä on oma paikkansa ja määränsä. :)
 
Meillä pidettiin aika tiukkaa linjaa siihen saakka kun neiti täytti 2v. Sitä ennen ei saanut mitään maustettuja jogurtteja, mehuja, keksejä, leivoksia, karkkia tms. herkkuja.

Nyt tosiaan tänä kesänä 2v. täyettyään on pari kertaa saanut pillimehua, jäätelöä ja lettuja (joiden päälle tuoreita marjoja). Mut ei muuta.

Edelleenkään ei saa karkkia tai leivonnaisia tai limsoja, ja noit jätskit ja mehutkin on vaan spessutapauksissa.

Piilosokeriakaan ei kauheasti saa, koska meillä ei syödä muroja, ja jogurttikin on maustamatonta jogurttia johon itse lisätään marjoja tai hedelmiä. Eineksiä tai vauvanruokia ei harrasteta, vaan ruuat tehdään itse ja lihat yms.marinoidaan itse. (Näin vältetään myös liikaa suolaa edelleen).

Marjojen ja hedelmien syöntiä ei säännöstellä, ne kuuluu päivittäin välipalalle, toki niistäkin sokeria tulee mutta se on fruktoosia joka ei ole hampaiden terveydelle haitallista niin kuin sakkaroosi.
 
Tulinpas jo kurkkimaan tänne taaperoiden ryhmää, vaikka meillä on neiti reilu 9 kk ikäinen. Mutta mua ihmetyttää suuresti, kun esim. isovanhemmat ja pari ystävää ovat minulle sanoneet, että kyllähän vauvalle voi antaa vähän vaikka keksiä tai kiisseliä, jossa on sokeria. Mulla kun on yksi vahva periaate juurikin tuon sokerin suhteen, ettei meidän neidille tarvitse antaa mitään johon on lisätty sokeria. Ja ei edes maisteluannostakaan. Ja mua pidetään tän takia vähän tiukkapipona... :meh:
Juuri miehen siskon kanssa juttelin tästä asiasta ja hänen tyttönsä oli reippaasti yli 2-vuotias ennenkuin söi mitään herkkuja.. Meillä tyttö tulee usein kahvipöytään istumaan ja silloin saa myös jotain evästä esim. talk-muruja, naksuja tai hedelmiä ja marjoja ja on varsin tyytyväinen tyttö. Ärsyttää, kun joutuu tosi usein selittelee muille ihmiselle, miksi lapselle nyt ei voi sitä karkkia tai keksiä antaa... :grumpy:
 
Marjojen ja hedelmien syöntiä ei säännöstellä, ne kuuluu päivittäin välipalalle, toki niistäkin sokeria tulee mutta se on fruktoosia joka ei ole hampaiden terveydelle haitallista niin kuin sakkaroosi.

MYÖS HEDELMÄT sisältävät fruktoosia, mutta suurin osa hedelmien sokereista on yleensä muita sokereita, lähinnä sakkaroosia. Hedelmäsokerin nimi on siis hyvin harhaanjohtava.
 
Monet marjat ovat myös happamia, joka sekään ei ole hyvä asia hampaille. :) Meillä silti ensisijaisesti tarjotaan makeana ja makeutukseen hedelmiä ja marjoja.
 
Samoin meillä, syödään esim. maustamatonta jugua hedelmien tai marjojen kera, tuo on kuitenkin terveellisempi vaihtoehto kuin valmiiks maustetut jugut... Ja saahan hedelmistä ja marjoista kuituja, vitamiineja ja flavonoideja :)
 
MYÖS HEDELMÄT sisältävät fruktoosia, mutta suurin osa hedelmien sokereista on yleensä muita sokereita, lähinnä sakkaroosia. Hedelmäsokerin nimi on siis hyvin harhaanjohtava.

"Marjojen ja hedelmien yleisimmät sokerit ovat fruktoosi (hedelmäsokeri) ja glukoosi (rypälesokeri). Useimmissa marjoissa on vähän myös sakkaroosia. Hedelmistä eniten sakkaroosia sisältävät appelsiini ja banaani. Monet marjat sisältävät pieniä määriä myös muita sokereita, kuten galaktoosia, arabinoosia, ksyloosia ja mannoosia sekä mustaherukka maltoosia."

http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/ravitsemus-ja-painonhallinta/valta-sokeria

Mä sit taas oon käsittänyt, että hedelmissä on lähinnä fruktoosia, ja vähemmän sakkaroosia. Mut hedelmä- ja marjakohtaista, miten paljon on mitäkin sokeria. No anyway, pidän niitä terveellisenä ja meillä niitä syödään :grin Ei tosiaan oo maustettuja jogurtteja käytössä. Paitsi tarhassa... :mad: mutta ei siitä tässä sen enempää...

Tässä muuten viel hyvä linkki:
http://www.satokausikalenteri.fi/news/67/pitaako-hedelmien-sisaltamaa-fruktoosia-valtella
 
Sakkaroosi on disakkaridi eli se koostuu kahdesta monosakkaridista eli perussokerista: glukoosista ja fruktoosista:)
 
Mun muksu saa makeaa jos sattuu haluamaan. Yleensä kun tulee mun luo, koukataan kaupan kautta ja saa itse valita mitä ottaa, yleensä pieni suklaapatukka tai keksipaketti riittää, nekin jää kesken.. Happaman ja kirpeän perään tuo enempi on, varsinaista herkkua ovat pihlajanmarjat joita loppukesästä kiskoi terttukaupalla. Ja aina herkun jälkeen haluaa ksylitolipastillin.
En pidä asiaa ongelmana, äitinsä kanssa ollaan sovittu että tää käy, koska on maltillinen makean suhteen. Ja jos ei saa karkkia kauppareissulla, ei ongelmaa.
 
Meidän lapsi sai sokeria ensimmäisen kerran täyttäessään vuoden. Pääsi tutustumaan synttärikakkuunsa, eikä kyllä ollut kovin innostunut. Sen jälkeen on saanut herkkuja satunnaisesti. Yleensä jos ollaan kylässä/perhekahvilassa tai joku tulee meille kylään niin että muutkin syö, lapsikin saa, joskaan ei ihan määrättömästi. Eikä hän kyllä jaksa syödäkään kovin paljoa herkkuja kerralla. Saanut pariin otteeseen pienen suklaapatukan sukulaisiltani ja puolitiehenhän se on jäänyt.

Muuten sitten yritetään pitää sokeri kohtuurajoissa, vaikka ei ihan nollalinjalla olla. Jugurtit on yleensä maustamatonta, mikä maustetaan itse hedelmällä/marjoilla ja esim mehua ei juo kuin muun herkuttelun yhteydessä (ja kerran kipeänä että joisi edes jotain) vaikka olisi tuoremehua. Tätä ei jotkut kykene ymmärtämään vaan tuntuvat olevan sitä mieltä että ei siitä ole haittaa vaikka joisi päivittäin mehua. Itse en näe mieltä totuttaa lasta sellaiseen eikä se mehu kuitenkaan ravintoarvoltaan itse hedelmää vastaa. Hedelmien sokeri on muutenkin pienempi paha hedelmänä (kuituineen) kuin mehuna. Hedelmiä/marjoja saa kyllä syödä ja syökin päivittäin, ne on kuitenkin oikeasti terveellisiä. :)

Sukulaisten mielestähän lapsen voisi ilmeisesti hukuttaa sokeriin eivätkä ole ikinä ymmärtäneet asettamiamme rajoja. Sitten kun sanon etten anna pojalle joka päivä mehua vaikka kuinka kuvittelisivat terveelliseksi, murjotetaan että ei sitten anneta ollenkaan mehua. :arghh:
 
Meidän poika sai sokeria myös 1-vuotiaana, kun sai maistaa täytekakkua. Ei maistunut vaan smoothiekakku oli parempi :) Me pidetään tiukempaa linjaa lisätyn sokerin kanssa ainakin 2-vuotiaaksi. Toki välillä saa vähän maistaa jotain mutta ei joka viikko. Anoppi ei tätä ymmärrä vaan tunkisi pojan täyteen sokeria, jos se vaan olisi mahdollista. Perustelu on se, että pitäähän pojankin saada kun me aikuisetkin sitä syödään. En halua täysin kieltää mutta en myöskään halua totuttaa siihen, että joka päivä syödään jotain sokeripitoista... Jatkossa mennään sillä periaatteella, että kaikkea kohtuudella :) Vielä kuitenkin haluan pitää lisätyn sokerin määrän vähäisenä.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä syödään kaikkea kohtuudella, myös herkkuja ja sokeria. Ihmiskunnan historiasta voi tarkistaa, lisääkö vai vähentääkö täyskielto kielletyn asian kayttöä, joten meillä ei täyskieltoihin uskota.

Sokeria lapsi sai ensimmäisen kerran jo synnärillä, ihan hoitajan toimesta. Nyt lapsi on yksivuotias, ja pituuden ja painon suhde menee käyrillä miinuksella, joten ainakaan liikaa energiaa ei lapsi ruoasta saa. Myöskään minkäänlaista sokerihiirtä ei lapsesta ole tullut, millään tavalla ei ole minkään ruoan tai herkun perään.

Näin meillä mennään jatkossakin, eli mitään ruokaa ei vältellä, ja kaikkea on tarkoitus syödä kohtuudella. Lapsen elämää ei kannata vaikeuttaa opettamalla lapsesta ruokaongelmaista tuon ja tämän välttelijää.

Sukulaisille olen sanonut, että kaikkea saa antaa, jos vain lapselle kelpaa. Yleensä mikään ei kelpaa.:wacky:
 
Meillä saa 1v9kk herkutella aina välillä, kohtuudella. :) Kylässä saa herkkuja ja aina välillä on jälkkäriksi jotain hyvää. Meillä poika on kaikki ruokainen ja mielelläni annan uusia makuja maistettavaksi oli se sitten jotain terveellistä tai herkkua. Lihomista en kyllä pelkää, päin vastoin pikkuinen hoikka poika ja vanhemmat tosi hoikkia. Sokeroituja jogurtteja en mielelläni anna mutta en ota ressiä jos välillä sitäkin saa välipalaksi :joyful: Ennen vuoden ikää en kuitenkaan antanut edes maistaa mitään.
 
Meillä rupesi saamaan maistiaisia herkuista noin 8kk:n iässä, asuttiin ulkomailla, joten leivoksia ja kakkuja oli tarjolla kokoajan. Nyt 1v 8kk syö ihan samoja juttuja kuin mekin. Itse olen diabetikko, joten aika harvoin herkutellaan, mutta sokeroidut jugurtit ja päiväkodin kiisselit ja rahkat on päivittäisiä.

Lapsi rakastaa tuoreita hedelmiä ja söisi vain niitä ja ruisleipää, jos saa valita :) Usein kieltäytyy isovanhempien tarjoamasta mehusta ja pyytää sielläkin "maitoo! peipää!", mikä tietysti mummoa harmittaa, mutta mummokin on ruvennut syömään terveellisemmin (hedelmiä ja ruisleipää).
 
Meidän tyttö sai sokeriherkkuja ensi kertaa 2v, synttärikakkua siis. Aiemmin vain hedelmiä, ei maustettuja jugurtteja ym. Kotona ihan kotiruokaa, eli ei lisättyä sokeria.

2v jälkeen tyttö (nyt 4v) saa herkkuja viikoittain, mutta pieniä määriä, lähinnä keksiä, kun isänsä syö niitä kahvin kanssa. Muuten herkkuja on lähinnä vierailuilla tai jos meille kotiin tulee vieraita. Makujugurtteja, muroja ym. meillä ei ole, eikä hän tykkää limsasta. Mehu on lähes aina tuoremehua ja sitäkin on tarjolla aika harvoin.

Meillä on ideana, että herkkuja on, mutta määrät ovat pieniä. Mitään erillistä karkkipäivää ei ole. Tämä toimii meillä mielestäni oikein hyvin. Tyttö ei mangu herkkuja kaupassa, kun emme yleensä osta niitä. Tyttö syö pari karkkia, jos saa jostain lahjaksi ja jättää loput seuraavaan päivään. Hän selkeästi pitää makeasta (pullasta, jäätelöstä, suklaasta ym.), mutta hänen suhtautuu siihen hyvin. Hän ei napostele ollenkaan, sillä ei ole tottunut siihen. Hedelmiä meillä on aina ja teen usein smoothieta marjojen ja hedelmien (vihannesten) kanssa ilman lisättyä sokeria.

Haluan, että tytöllä tulisi mahdollisimman terve suhtautuminen herkkuihin, eli ne eivät ole jotain kiellettyä ja siten himoittavaa, että niitä ei tarvitse ahmia jos joskus saa. Vaan ennemminkin että herkkuja on, mutta niitä syödään sopivan vähän, ei koko ajan ja joka päivä. Ja kun syödään, niin silloin niistä saa nauttia.
 
Meillä oli alkujaan ajatuksena tiukka politiikka mitä tulee sokereihin/herkkuihin eli ei taaperolle.

Mutta jossain 1v4kk kohin hän alkoi jo itse vaatia samaa mitä muutkin syö. Tuntui siis pahalta kieltää jos itse söi toisen nenän edessä.
Me yritetään pitää minimissä, eikä meillä oo tai tuu minkäänlaisia karkkipäiviä tms.
Mutta kyllä hän välillä saa vähän jotain herkkua esimerkiksi kylässä. Toki tällöinkin pyritään etsimään se "terveellisin" vaihtoehto. :)

Mehua tai muita sokeripitoisia juomia meillä ei mene ollenkaan. Ei syötetä sokeri jogurtteja vaan mielumin maustamatonta marjoilla jne.

Kaikin puolin siis herkut minimissä mutta jos joskus syö niin ei se ole niin vakavaa. :)
 
Takaisin
Top